Å feile handler ofte om hvorvidt man var forberedt!

Føler du ofte at "det sunne kostholdet" er vanskelig å fikse? At utfordringene og fristelsene er for mange og for store, og at det er lett å miste perspektivet i dét man står foran et fristende tilbud? Halv pris på julemarispan, 3 boller for 2, få med muffins på kjøpet med kaffe'n, nystekte kanelsnurrer på Ikea, overtidspizzaen, wienerbrødene på jobbmøtet....

 

Mens jeg spiser frokost (havregrøten) pakkes matbokser for resten av dagen!

Hvor forberedt var du egentlig? Hvorfor var fristelsen så stor? Glemte du det viktige perspektivet - altså HVORFOR du i utgangspunktet har tatt stilling til at slik usunn mat ikke får være en del av hverdagskosten din?! Var det bedre helse? Var det vekta? Var det mindre sykdom?

 

DET STARTER FØRST I HODET - DERETTER MÅ DU TILRETTELEGGE!

Aller først må du faktisk VIRKELIG tenke gjennom situasjonen; finne de mange gode argumentene for livsstilsendring, og også sette ord på de vanskelige utfordringene. Da kan du nemlig også finne flere, gode alternative løsninger neste gang de oppstår. Da har du "verktøyet" for å mestre utfordringen!

Det er også enkelte ENKLE virkemidler for å gjøre fristelsene mindre:

  • unngå å oppsøke steder/situasjoner hvor du vet fristelsene lett tar overhånd
  • unngå å handle matvarer "på tom mage" (tips for handleturen i artikkel hos kvinnetrening)
  • unngå å bestemme seg for å hoppe over måltider for å raskere spare inn kcal når man vil ned i vekt (les om måltidshyppighet hos kvinnetrening)
  • ha med matpakker og smarte småmåltider når du drar på jobb, handletur eller skole

 

Finn smarte, sunne matvarer som har lengre holdbarhet og som kan ligge lett tilgjengelig i veske eller handskerom i bilen, evnt på kontoret. Da er du alltid forberedt når du blir forsinket i ditt daglige program. Eksempler på slike matvarer er nøtter, frukt og måltidserstatterbarer.

Når du drar på jobb eller skole; hvor mange matpakker har du da med deg? De kan være smart å ta med en ekstra matpakke, slik at du alltid har det gode alternativet med deg. I tilfelle du blir mer sulten utover dagen enn normalt, i tilfelle du får uventet overtid, i tilfelle det skjer noe på veg hjem som gjør at du blir forsinket; eller i tilfelle du blir utfordret/invitert til å bli med på en treningsøkt rett etter arbeids-/studiedagen er over!

Statoilkopp bildene; finn én feil!

 

Matpakker kan være alt fra den tradisjonelle grovbrød-matpakka, til salater, wokretter, en porsjon frossen, hjemmelaget suppe rett fra fryseren og rett i veska/sekken, eller feks middagsrester!

 

Les gjerne mer om planlegging og tilrettelegging i vår artikkel på kvinnetrening!




Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits