Overvekten slo over oss etter 1980; her er hva man spiste i 1950!

I etterkrigsårene spiste vi svært annerledes enn etter 1980 og fram til nyere tid. Det var på 1970-tallet folk kvinner begynte å slanke seg, og det var også da Grethe Roede hadde starten på sin karriere.


figuren viser vektutvikling i form av BMI i perioden 1965-2002. Legg merke til at kvinner, i rødt, klarer å redusere vekten på 1970-tallet, men utover 1980-tallet og fram til i dag, har vekten kun gått én veg!

 

Den store overvektsutviklingen har vært over 1980-1990-årene, hvoretter vi har sett en oppbremsning av hastighet på utviklingen (-men likevel stadig økning i forekomst). Én ting er  hvordan samfunnet har utviklet seg; fra å knapt ha en bil pr husholdning, manuelt styrte gressklippere, og mye kroppsarbeide generelt i arbeide og hverdag, til et moderne samfunn som er tilrettelagt for inaktivitet.

Men se også på hva vi spiste i 1950, da overvekt var et lite omtalt problem, og i dag, da overvekt gjelder over halve den voksne befolkning og mellom 15-20% av ungdommer:

Før 1970 spiste vi en relativt mager kost, med mye poteter og kornvarer, men fram til i dag har dette forbruket falt. Påfallende er det å se at potetforbruket har gjort en endring fra å spise kokte matpoteter til i dag å spise potetmos og friterte potetprodukter (chips og potetgull).

 

Vi spiser i dag mindre fiberrik mat (kornvarer), og selv om inntaket av grønnsaker har økt med 20% i denne perioden, er inntaket langt under det vi anbefales ("5 om dagen" handler om 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt, men vi klarer kun halvparten i snitt - og legger mer vekt på de sukkerfylte fruktene!). Samtidig er vi mer glad i fetere produkter, og har økt inntaket av kjøtt, ost og fløte:



Kjøtt er proteinrikt, men lang fra så sunt som fisk, og når man da ser at fisk kun står for 9% av proteininntaket vårt (mot 27% fra kjøtt), ser man potensialet for forbedring. Med fisk vil man også få mer jod til stoffskifte, mer vitamin-D til fettforbrenning og styrking av skjelettet, og mer omega-3 til hjerte og helse generelt. Men mindre kjøtt får man mindre fett i seg, samt mindre av de kreftfremkallende stoffene i kjøtt (amin-grupper og jern skaper frie radikaler under varmebehandling, hvilket øker kreftfaren - spesielt i tykktarmen!).

 

Er DU som gjennomsnittet i befolkningen når det gjelder matvareinntak?

Frykter du kornvarer og grønnsaker? Og er du flink til å bruke fisk gjennom uka? Hvordan er balansen mellom kjøtt- og fiskeinntaket ditt?




2 kommentarer

Silja

26.01.2012 kl.11:37

Jeg vokste opp med fisk fire-fem dager i uka. Det som hørte til fisken var potet, kokt gulrot og flattbrød med smør. Etterhvert snek det seg inn pasta på menyen og pizza på lørdager, men fisk og rent kjøtt var hovedvekten. I dag spiser jeg lite fisk og oftest blir det laks. Rent kjøtt spiser vi enda sjeldnere; nesten aldri. Den største fienden er kjøttdeigen, den har tatt kontrollen i heimen siste par årene. Det liker jeg ikke, så nå har JEG tatt tilbake kontrollen og innført to fiskemiddager i uka (som en start) og håper å kunne overbevise mine kjære, sakte men sikkert, om at fisk er tingen ;-) Silja

Ingrid Elisabeth

26.01.2012 kl.15:24

Jeg bruker å ta turen til fiskhallen et par ganger i mnd og handle inn fersk fisk som jeg fryser ned i middagsstørrelser. Ellers har jeg det siste halvår helt ubevisst egentlig, begynt å lage det meste fra grunnen, og spise mer grønnsaker. Det har tatt noen år fra jeg flyttet hjemmefra til å komme hit, men både jeg og samboeren har mye mer overskudd og energi av denne maten i fht all posematen. Rema 1000 sine oppskriftshefter er til god inspirasjon til hjemmelaget, rask, sunn mat :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits