Til småbarnsmødre: Effektiv bruk av tidsklemma!

 

Tidsklemma er et populært begrep, og mange tyr nok til det i større grad enn nødvendig. Trolig for (ubevisst?) å unnskylde seg for sin manglende evne til å få rutine på feks treningen! Men har du LYST å gjøre en endring, så finner du også en løsning for det. Det er bare at endringer skaper et visst ubehag. Man må jo begynne å tenke annerledes! Så lysten til å få til denne endringen må altså være STØRRE enn den akutte følelsen av ubehag.

For kanskje er det verdt det: å gjøre endringen altså? Kanskje føler du deg bedre? Kanskje ser du at endringen ikke var så vanskelig og ubehagelig når den endelig begynner å "skli litt" av seg selv?

Enten er du av mennesketype i)bare starter med en gang og prøver, og gjør opp en mening etter en stund, eller av mennesketype ii) gjør en grundigere for-jobb med bla å vurdere forlemper og ulemper med en endring, gjerne skriver ned et fordelskort (se egen artikkel hos kvinnetrening), og gjør deretter en vurdering etter at forarbeide óg uttestingen er unnagjort!

Kine er morgenmenneske; hun finner tid til sin trening før andre har kommet ut av senga. Når passer det best for dég?

Ok- vi har alle kjent på tidsklemma, og gjør det periodesvis. Men det er nok få unntak som med hånden på hjertet kan si at tidsklemma dessverre gjør det helt kronisk umulig å få til feks trening. Og de få tilfellene, som da også evnt skulle ønske at det gikk an å få til endringer, bør nok også ta et oppgjør med sin hverdag og se på nødvendige tiltak (kanskje jobbskifte?).  Jeg har også perioder der jeg "må" bortprioritere trening pga hensyn til familie når overtid stjeler resten av våken tid fra meg. Men det er kortvarige perioder man ser enden på; så er man igang igjen. Med treningen altså!

 

Mor trener; barn trener! To fluer i én smekk!

I går var jeg atter en gang med min datter på hennes trening. Vi har prøvd en del aktiviteter opp gjennom hennes spede, første år. Og en ting som går igjen i de ulike klubber, er foreldre som sitter henslengt på stoler utenfor lokalene og bare venter (!) på at de kan ta med poden hjem igjen. Altså mellom 40-60 minutter henslengt på en stol - dét er tidsklemme det!

Tidseffektivitet er å planlegge og tilrettelegge slik at alle får gjort litt av sitt - uten at det nødvendigvis går utover noen. Så mens barna trener, kan man jammen ta på seg joggeskoene og ta seg en tur selv. Jeg valgte å bruke tiden på noe jeg ellers "aldri får tid til" i går ettermiddag; stretching!! 

Andre eksempler på måter å få tid til trening i en hektisk hverdag (fra min hverdag):

  • Trene om morgenen før barna vekkes til skole/barnehage
  • Trene midt på dagen, på dager hvor man har anledning (min hverdag som selvstendig kan i perioder styres etter ønske. Tilsvarende kan man se mulighet for de av dere som jobber skift, eller er hjemmeværende!)
  • Trene rett etter arbeidsdagen før man kommer hjem (mange arbeidsgivere gir 1-2 timer tilgjengelig til trening pr uke. Du kan altså slutte litt tildigere på jobb og gjøre unna treningen før du møter familien!)
  • Trene på kvelden når barna ser barnetv eller når de har lagt seg
  • Trene i pausen på jobb (gjør jeg ofte når jeg underviser lange helger - spiser i de korte pasuene, og trener i den lange hovedpausen midt på dagen)
  • Trener mens barna trener (eller er på kor, speider, hos venner etc)

 

 Kanskje har noen av våre bloggfølgere også gode tips til hvordan de finner tid til trening?

Én kommentar

Alanna

31.01.2012 kl.23:26

Hehe. Jeg trener sammen med barna på stuegulvet. Hele familien er med. 2-åringen også - dog noe mer impulsivt. Alle klarer å sette sammen supre treningsprogram på egenhånd - unntatt toåringen som tar det litt mer tilfeldig ;-) - og vi er vant til å heie på hverandre og utfordre hverandre og oppmuntre hverandre. Det er kjempemoro og det skaper et utrolig familiesamhold i tillegg til sterke muskler og rask sprint. ;-) Ikke tar det så lang tid heller og vi tar det innemellom det andre. Noen som er klar for en liten økt mens middagen gjør seg klar i ovnen? Eller hva med ti minutter terror rett før skoleavgang? ;-)

Det er mindre som skal til enn vi tror! Det er innsatsen som teller.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits