Mindre ryggplager, strammere midjer :)

Den hyppigste årsak til sykemelding (>30%) i arbeidslivet er muskel- og skjelettplager. Kanskje ikke så rart mht at dagens yrker og hverdag i stor grad tilbringes sittende, og da ofte med dårlig holdning og dårlig ergonomisk utformet arbeidsplass...

 

Men vi kan gjøre mye selv for å unngå slike smerter, ubehag, tap av inntekt og belastning (økonomisk -) for samfunnet. Den beste "medisin" heter aktivitet; vi er svært gode på å reparere oss selv nemlig. Og om du i tillegg legger inn aktivitet som forebyggende medisin, så har du i grunn gjort det aller beste (forebygging er enklere enn rehabilitering/behandling!).

Fokus på god holdning, ikke henge med ryggen når du sitter, ha riktig sittehøyde, senke skuldrene, legge inn aktive pauser i arbeidshverdagen (opp og gå, sirkulere med skuldre, strekke ut nakke etc) - og trene regelmessig gjennom uka, er kanskje mest sentralt!

Trening med fokus på coremusklatur gjør at man har en sterk "kjerne" som bedrer holdning og forebygger skader (feks prolaps!). Slyngetrening er unik i så måte, for når du trener armene i slynge, trener du også coremusklatur. Når du trener bena i slynger, trener du også coremusklatur, når du trener bryst så trener du også coremusklatur. Og så finnes det et utall ulike øvelser som også går direkte på coremusklatur - i bla slynger!

Her får du nok et tips til slik trening, og denne gangen er det fokus på side-planke utført både statisk og dynamisk. Kanskje et nytt tips til treningen din?

Husk å vri hoften godt rundt, så øvre hofte og skulder virkelig "peker" i retning taket (og ikke halvvegs henger vridd nedover mot gulvet!). Sidevegs er altså virkelig sidevegs!

Og er du riktig god (for denne stiller VIRKELIG krav til stabilisering og balanse!), får du denne øvelsen til på håndstående også (her vises undertegnede i det ENE sekundet jeg klarte å holde!):

(ok, slyngen skulle vel strengt tatt vært justert litt høyere, slik at min planke blir mer horisontal!)


2 kommentarer

Marthe

10.03.2012 kl.23:53

Hei!

Jeg lurer på om du har tips til hvor man får tak i slynge for å trene med slynge hjemme? :)

kvinnetrening

11.03.2012 kl.09:42

Marthe: Du finner et tilbud via vår produktanbefaling (se vår hjemmeside); leverandøren på treingsutstyr, treningbutikken.

Også Gymline har; gymline.no (her har jeg kjøpt min)!

-therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits