Syltetøy med nytteverdi!

Syltetøy er i grunn et pålegg vi raskt kan putte i klassen "søtpålegg", som generelt kun gir mye sukker, en del av de også noe dårlig fett (feks nugatti, sjokade etc) - og særdeles lite gunstige virkningsstoffer (jern, kalsium, jod etc).  MEN syltetøy har et potensiale for å anses som sunt, ettersom det faktisk består av en matvare som er en av våre mest antioksidantrike alternativer. Bær selvfølgelig!

Problemet er bare at det meste av syltetøyprodukter består av særdeles mye sukker (jo mer gele-aktig, jo mer sukker! Og oftest er de store boksene de som er mest full av sukker!), og veldig lite bær. Og for de som da ikke lager syltetøyet selv, er det vanskelig å finne de beste alternativene:

  • Lett-syltetøy?
  • 100% naturlig?
  • "Uten tilsatt sukker"?

 

Argumentet "100% naturlig" og "uten tilsatt sukker" er i grunn akkurat samme sak; poenget er at man har valgt å ikke tilsette sukker/farin i syltetøyet for å få det til å smake søtt nok , men heller valgt å tilsette fruktkonsentrat. Dette er sukker som finnes naturlig i frukt/bær, og er i grunn ikke noe bedre for kroppen enn ordinært, hvitt sukker. Sukker er altså sukker - uanett om det kommer fra sukkerroer (som ordinært sukker) eller fra frukt! Gjør at blodsukkeret svinger like mye, gir mye kcal, igangsetter søtsuget, gir humørsvingninger og tretthet - og gir absolutt ikke noe ekstra, gunstige næringsstoffer!

Så hva skal man velge?

 

Jeg har funnet min favoritt: Lerum sine! Hvorfor?

Vel, fordi det viktigste for meg når jeg kjøper syltetøy, er at det virkelig har mye bær i seg (og smaker godt da). Og leser du på innholdsfortegnelse på de fleste syltetøyglass, ser du at de fleste har skuffende lite (ca 40g bær pr 100g vare). Halvparten burde det MINST være!

Hos Lerum er bærinnholdet mellom 60-70g bær pr 100g vare. Da er jeg fornøyd!

 

6 kommentarer

Silja

04.02.2012 kl.16:59

Komisk at du tar opp dette tema akkurat nå som jeg for første gang i livet mitt har kjøpt syltetøy til bruk på brødskiva! Komisk nok så valgte jeg også Lerum.... synes det kan være vanskelig å finne det sunneste syltetøyet i jungelen av merker og prisklasser, men kanskje det blir litt letterer fremover nå ;-)

Ragnhild

04.02.2012 kl.17:38

Enda bedre hvis lager ditt eget:)

Ett eple, 1dl bær, 2 ferske dadler og så kjører du alt i en blender eller foodprosessor.

Står i ca 1 uke i kjøleskapet.

kvinnetrening

04.02.2012 kl.17:43

Ragnhild: Oi, det var en interessant vri :) Må jo testes, takk!

Mia

04.02.2012 kl.18:01

Ser alltid etter de med mest prosent av bær:) Lager også ripsbær selv med sukrin - hjemmelaget er best!

Mia

04.02.2012 kl.18:02

ripsbærsyltetøy* hehe:)

Ida-Anette

04.02.2012 kl.21:36

Ja, som Ragnhild skriver, er dadler supert som søtning. Jeg blander blåbær og dadler og bruker stavmixeren på det. Kjempegodt, sønnen min på halvannet sitt favorittpålegg. Lager forresten også sjokoladepålegg av mandler, råkakao, kokosolje og dadler. Nammis :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits