Det er stor forskjell på salat: velger du rett?

Salat - bare mat for kaniner? Neida, salat er også mat med stor nytteverdi for oss mennesker også, men det avhenger jo i grunn av hva slags salat du velger da. Og nå fokuserer jeg først og fremst på salatbladene du putter i salatblandingen din!

Salat er vidundermat for den som vil ned i vekt, og helsemat for den som "kun" tenker helse. Dette er en matvare du overhode ikke behøver bekymre deg for om du tenker på energiinntaket; en hel liter salat gir knappe 25 kcal, og er ikke en matvare som man i seg selv kan spise seg overvektig på. Dét har ingen overhode i historien klart å gjøre! Sagt på en annen måte; dette er mat du kan spise MENGDER av, føle deg god og mett - med en god samvittighet. Mht helseaspektet, kan du her få i deg et hav av helsebringende stoffer, både i form av kjente vitaminer og mineraler, og mindre kjente plante-fytokjemikalier, som har vist å ha en meget viktig effekt som antioksidanter og immunstimulerende effekter. 

For Kvinnetrenings medlemmer prøver jeg finne andre alternativer enn 4-5 måltider basert på brødmat hver dag, og salat er en av de gode alternativene. Men for å gjøre det like lettvint å ty til salat når man "plutselig" er sulten som det er å dra ut brødskuffen, må man tilrettelegge. Det betyr egentlig at salatblandingen må stå ferdig i kjøleskapet når man er sulten, så man ikke må "over barrieren" det er å kutte opp alle ingrediensene. Men hvordan kan salat holde seg frisk lenge da?

Riv salatblandene, ikke skjær med kniv! Da river vi nemlig med plantefibrene, og ikke kutter rett over, og dermed holder salaten seg sprø i lengre tid. Men oppbevar også ferdigkuttet salat i lufttett beholder og kjølig, og med en rist nederst slik at overflødig væske holdes unna salatingrediensene. Da kan du ha salat for flere måltider gjennom ~2 dager før du opplever at kvaliteten forringes (slapt, brunt, smakløst, næringsfattig). 

 

Jeg er litt motstander av kinakål eller isbergsalaten...serverer du meg slik salat, med agurk, tomat og mais (typisk norsk!), blir nok også jeg en salatnekter etter kort tid!  Velg salatblader (og øvrige ingredienser) som gir farge til salaten (farge er et tegn på mye antioksidanter, og virker apetittvekkende for synet!), som gir smak til salaten (noen salatblader har feks pepperaktig smak, mens andre har mer nøytral plantesmak) og som gir ulik tyggekonsistens (noen salatblader er sprø, andre er myke - vassen salat like nok uansett ingen!)

Salater har generelt mye folat i seg (spesielt de som er mørkegrønne i farge!), kalium og betakarotener (vegetabilsk form for vit-A)

  • Ekebladsalat og Radicchio rosso, har med sine dype, røde farger, et rikere innhold av polyfenoler (sterke, helsebringende plantestoffer, som bla virker som antioksidanter)
  • Ruccola er særdeles rik på betakarotener, har svært mye folat i forhold til øvrige salater, og både kalsium, kalium og magnesium av betydning.
  • Det er kanskje ikke uten grunn spinat er bra "Skipper'n mat"; her har du en salat med kjempebidrag av betakarotener, vitamin-C, folat, kalium, kalsium, og jern!

 

Lurer du på hvordan salat dyrkes i Norge? Ta en titt på denne videoen fra Frukt.no, som viser dyrking av ulike salater, og hvilke hensyn man tar som salatgartner!

 

På følgende video får du dessuten se et kjempe utvalg av salat på det norske markedet, og kan plukke opp noen tips om kutting, oppbevaring og tilberedning: 

7 kommentarer

På vei

06.02.2012 kl.14:55

Noe tips til en som ikke takler smaken av ruccola?
da blir det riving fremover da:`D

kvinnetrening

06.02.2012 kl.18:30

På vei: jada, bare velge noen av de andre fargesterke! :) Feks spinat da?

Rim Bitar

06.02.2012 kl.18:40

Fin blogg! :D

06.02.2012 kl.18:52

fin blogg!

Jeg er en jente på 15 år, jeg går i 10. klasse på ungdoms skolen, jeg er også alenemamma til Michelle på snart 7 mnd, bloggen min handler om hverdagen, og ting som opptar meg! På bloggen finner du tanker og meninger, bilder, og videoer.

ta en titt på bloggen min?

Eva L Larsen

06.02.2012 kl.21:21

Tusen takk for tipsene...Skjønner etter hvert at jeg gjør mye feil..

07.02.2012 kl.10:32

Spinat er nammis! Jeg bruker spinat i smoothie også, for å lure inn litt ekstra næring.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits