Leter etter lavkarbo-medynk, men føler bare...

..en lett, humrende - kanskje litt oppgitt følelse? Vanskelig å sette ord på, men jeg synes litt "latterlig synd på" noen som velger plukke ut sentrale matvarer fra sitt kosthold, uten en klar definert grunn (allergi eller intolleranse!).

Ja, for jeg humrer litt når jeg tenker på alle (kanskje ikke så mange lenger?) som strikt følger en form for lavkarbo-diett, og som dermed går glipp av så utrolig mange sunne, fargerike, smakfulle, helsebringende og spennende matvarer! Og ikke minst som heller velger å føle på hodepine, dalende energinivå (til trening feks), forstoppelse, dårlig ånde og kattetiss-lignende-svettelukt!  Føler kanskje litt medlidenhet spesielt mht hva de må ofre i kostholdet, men likevel ikke: det er jo selvvalgt!!

Vel - jeg er jo veldig generaliserende nå, og mange som sikkert føler at dette ikke er "sant", og at de føler seg mye bedre med lavkarbokostholdet sitt. Flott da.

 

Jeg, derimot, ser i dag fram til å lage hjemmelaget tomatsuppe med egg og nystekte prinsesserundstykker - noe som alldeles ikke hører hjemme i lavkarbo-verdenen. Det er en enkel måte å få i små barn grønnsaker på, det er en enkel måte å holde vekten på for oss voksne, det er et deilig varmt måltid nå på kalde vinterdager, det er en rask hverdagsmiddag (du kan til og med lage den ferdig dagen i forvegen, slik at den kun varmes opp når dere stuper sultne inn døra etter skole og arbeide!) - og så styrker den deg for livet!

Ja, for velger du et kosthold uten stort innslag av frukt og grønnsaker (karbohydrater!!), så velger du BORT det kostholdet som har vist sterkest forebyggende effekt på kreft (og da spesielt tykktarmskreft, som forekommer hyppigst i Norge, når man ikke relaterer spesifikt til kjønn). Vi anbefales 500g frukt og grønt om dagen, men gjennomsnittet i befolkningen klarer kun halvparten av dette. 

 

Visste du at dersom en befolkning som i snitt inntar 311g frukt og grønt pr dag, øker sitt inntak til 513g/dag (+65%), så kan man forebygge 4000 nye krefttilfeller???

 

En annen ting jeg gleder meg stort over om dagen, er appelsiner! De er sååååå nydelige, søte og saftige, og jeg nyter de "panisk" i visshet om at de kun rundt juletider og påsketider har så fantastisk sødme og saftighet! Frukt.no forteller: 

Appelsiner inneholder ikke stivelse i fruktkjøttet og kan derfor ikke ettermodne. Det betyr at frukten er friskest og mest moden på det tidspunktet da den blir høstet.

Her putter jeg i meg helsebringende stoffer som betakarotener, kalium, magnesium, folat og ikke minst vitamin-C. Og jeg er en ekspert i å finne de mest saftige appelsinene; man må klemme på de, og de som er mykest, er saftigst (-og enklest å skrelle)!


Antioksidanter henter jeg fra maten jeg spiser! Og jeg elsker sitrusfrukter!!


6 kommentarer

Silja

07.02.2012 kl.13:17

Men... disse lavkarbofolka hevder jo hardnakket at de erstatter mye av karbohydratene i kosten med masse frukt og grønt? Hva er det jeg ikke har forstått da? :-) Uansett, jeg spiser en skål med frukt hver kveld nå (prøver å kutte ut kvelds-sjokoladen) og den skåla NYTER jeg ;-) Frukt er digg (selv om det blir en del fruktsukker da....).

kvinnetrening

07.02.2012 kl.13:26

Silja: hehe, da har de kanskje ikke forstått konseptet de prøver å etterfølge? Vel, det er ulike grader av lavkarbo, men generelt skal karbohydratinntaket være meget lavt. Da må man styre unna brødvarer, kornblandinger, frukt (!), for mye grønnsaker (noe går greit ettersom det er mest fiber i disse, en ufordøyelig type karbohydrat), pasta og ris.

NYT fruktskålen med god samvittighet! Legg gjerne noen nøtter på, eller litt kesam eller cottage cheese, så har du litt fett eller proteiner som roer blodsukkeret mer ved inntak av sukkerarter fra frukt!

MVH Therese

Tone K.B.

07.02.2012 kl.14:37

Lavkarbotilhengere spiser da massevis av grønnsaker. Blir bare for dumt å påstå noe annet! Likeså er det mange lavkarbo'ere som spiser både bær og kanskje 1-2 frukt om dagen.

kvinnetrening

07.02.2012 kl.14:42

Tone K.B.: Heisan, ja det stemmer nok at noen gjør dette. spesielt de som virkelig har gått inn for å forstå og følge dette konseptet godt, og som ikke minst velger den moderate linjen. For grønnsaker gir også noe karbohydrater, så total mengden vil nok være vanskelig nærme seg de mengder vi er anbefalt. Og i alle fall om de også tillater seg bær og frukt! Da lurer jeg på om de kanskje har valgt en "Clean food" linje snarere enn en low-carb linje..

MVH Therese

10.03.2012 kl.04:15

Les deg opp på lavkarbo før du disser det. Som du skriver, så finnes det flere retninger innenfor lavkarbo, og det er vel kun Skaldemann/fakir som utelukker grønnsaker. Ta Ketolyse f.eks, en av de strengeste retningene der kvinner skal spise 15g karbo om dagen, og menn 20g. Disse skal i hovedsak komme fra grønnsaker. 15g karbo kan være 150g blomkål, 100 g squash, 100g rosenkål, 100g spinat, 50g paprika,100g agurk og 50g tomat. Er dette lite grønnsaker pr dag i dine øyne? Jeg gjentar, dette er ikke moderat, men streng lavkarbo. Kan jeg telle riktig, så utgjør dette mer enn de 5 porsjonene frukt og grønnsaker staten anbefaler oss å spise. Og mange av oss spiser mer! Forøvrig er det ingen vitaminer i frukt man ikke finner i grønnsaker.

kvinnetrening

10.03.2012 kl.22:44

Anonym: Hei Anonym (og jeg heter Therese!). Vet du; jeg er helt enig i hva du sier her. Med et gjennomtenkt og godt planlagt lav-karbo kosthold kan du relativt enkelt få i deg en stor mengde grønnsaker. Som du ser av innlegget, vektlegger jeg både inntaket av frukt og grønt, og kornvarer (rundstykkene), som blir vanskelig med lavkarbo, samt at høyt inntak av kjøtt dessverre kan være uheldig. Gjennom fjorårets halvår, der riksdekkende media i stor grad har blåst opp lavkarbo som vår nye frelse, har mange vært direkte usikker på om karbohydrater er riktig å innta, eller om det er direkte usunt. Jeg har derfor ønsket å fortelle hvor viktig dette næringsstoff, og disse matvarer, er for oss, og at fedmeproblematikken ikke er utelukkende forklart av karbohydratinntak. Dette har vi tatt opp i flere tidligere blogginnlegg her.

Som det fremgår av mitt siste innlegg her, er jeg nok personlig ikke særlig begeistret av lavkarbo-linjen, ettersom dette innbærer en del "tap" av supre matvarer, samt en del bieffekter som er mindre artige å oppleve (lukte skarpt på trening, dårlig ånde, forstoppelse, hodepine etc). Grad av slike bieffekter er i noe grad avhengig av grønnsaksforbruket (forstoppelse), og for noen går de over med tiden (hodepine og lavt energinivå). Trives du med din lavkarbo, ser at den lett lar seg gjennomføre i din sosiale krets og arbeidsliv, i ditt familieliv, på reise, ved overtid, i familietreff, vennetreff - og ikke minst i lengden (livsvarig!), har du jo gjort et bra valg! Stå på videre - ikke minst med trykk på grønnsakene!

MVH Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits