Blir man fet av for mye proteiner?

Kan proteiner bli til fett? Eller kan man bare bli fet av å spise mye fett?

Din vekt avhenger av to faktorer; hva du inntar av energi og hva du bruker av energi (energibalansen). Det du inntar av energi kommer fra mat og drikke, og de næringsstoffer som gir energi er karbohydrater, fett og proteiner (...og alkohol, men det inntar du vel ikke på hverdagslig basis?).

  • 1 gram protein = 4 kcal
  • 1 gram karbohydrat = 4 kcal
  • 1 gram fett = 9 kcal
  • 1 gram alkohol = 7 kcal

 

Alle disse næringsstoffene som gir kcal kan altså påvirke vekten din, og inntas det for mye av de, vil de også kunne bidra til mer fett på kroppen din. Normalt vil karbohydrater som vi inntar gå til umiddelbar forbrenning samt oppfylling av glykogenlagre i musklatur og lever. Proteiner vil gå til vedlikehold og oppbygning av vev (feks muskelvev), mens fett går til bla oppbygning av nye celler, noe til forbrenning, til hormonstoff-produksjon og ikke minst til innlagring (fett på kroppen). Selv om fett i større grad går til innlagring på kroppen, kan også proteiner og karbohydrater omdannes til fett og lagres som overskudd (altså fett) på kroppen. Dette skjer når du inntar mange flere kcal enn du forbruker gjennom en dag

Det betyr altså: JA, du kan også bli fetere av for mye proteiner. Forutsatt at du har dekt ditt behov av energi gjennom dagen, og i tillegg nå spiser ekstra mye proteiner utover det reelle behov. Hvor er så behovet for energi til den enkelte?

Dette kan teoretisk beregnes, det kan erfares (hvor mye kan jeg spise før jeg går opp/ned i vekt), og er i stor grad avhengig av kjønn, alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå.

Du kan også lese kort om dette hos Birkebeiner.no

 

Trenger du inspirasjon til nye mageøvelser på trening i dag? Her er en liten videosnutt fra min egen magetrening  etter gårsdagens spinning økt. Kanskje noen ideer å teste ut på din egen trening?

 

3 kommentarer

Mia

14.02.2012 kl.13:57

Har på følelsen at mange tror proteiner automatisk gir det masse muskler! Bra dere avliver myten=)

VIbeke

16.02.2012 kl.21:51

Oh Lord! Nå fikk jeg endel motivasjon, men ikke minst ble jeg imponert over mageøvelsene. Fy søren du er sterk! Her har jeg akkurat karret meg gjennom noen vanlige mageøvelser som pleide å være lette. Etter er graviditet blir ting litt anderledes...må bli kjent med endel muskler på nytt gitt...

kvinnetrening

16.02.2012 kl.22:33

VIbeke: Heier på deg Vibeke :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits