Frisk som en fisk!!

Yep, det ligger mye sannhet i dét begrepet. For det handler om en matvare (!) som er så full av sunne næringsstoffer, at det er en STOR SKAM at fiskerinasjonen Norge ikke klarer å bruke mer av denne i hverdagen. For vi er skuffende dårlig på å innta fisk i hverdagen:

  • I Levekårsundersøkelsen 2008 svarte 18 prosent at de spiste fisk eller annen sjømat daglig. Denne andelen var betydelig lavere blant de yngre enn de eldre aldersgruppene
  • Fiskeforbruket er lavere enn ønskelig, og vesentlig lavere enn forbruket av kjøtt (i 2010spiste vi13 kg fisk, hvilket står i kontrast til hele 69 kg kjøtt som ble inntatt i 2010)
  • Norske 2 åringer inntar i snitt 42 gram kjøtt pr dag, hvilket er nesten dobbelt så mye som fiskeinntaket på 25 gram pr dag (fra 2007)

Vi er glad i kjøtt, og forbruket har økt kraftig gjennom en årrekke. Til tross for å være en fiskerinasjon, spiser vi ikke særlig mye av denne flotte råvaren selv! Figuren er fra rapporten "Utvikling i Norsk Kosthold 2011".

 

Fisk er en kjempebra proteinkilde, men pga vårt lave fiskeforbruk, bidrar det bare med 9% av proteininntaket vårt i hverdagen. Fisk har meget bra nivå av jod, som kan styrke forbrenningen vår, av flere andre mineraler, og ikke minst av omega-3. Ja, selv mager fisk bidrar med omega-3-fettsyrer som gir god helseeffekt. Skal vi tro en nyere, norsk studie, vil selv mager fisk som torsk bidra med viktige omega-3 fettsyrer, som i dette studiet reduserte triglyceridnivået (et fettstoff i blodet som sees i sammenheng med økt risiko for hjerte og karsykdommer). Utover dette har omega-3 fra fet fisk vist seg å redusere kolesterolet, redusere hjerte-urytmer, redusere blodtrykket, redusere betennelsestendensen i kroppen, øke leddutslag og redusere leddsmerter hos personer med leddsykdommer!


Anbefalinger for fiskeinntak forteller oss:

  • Spis fiskemiddag 2 -3 ganger pr uke (300-450g fisk pr uke)
  • Bruk mer fisk som pålegg (6 påleggsporsjoner = 1 middagsporsjon)
  • Minst 200 g av ukentlig inntatt fisk bør være av fet type (laks, ørret, makrell, sild)

 

I dag ble det sushi og fiskekake (60% fisk!!) til lunsj! Smmmmmmakfult!!

 

 

Spiser dú fisk hver uke?

Hvordan velger du å innta din fisk - som middag, i salat, som småretter, eller som pålegg??

2 kommentarer

Ann-Sirén

16.02.2012 kl.19:10

nicee ^^

Ingrid Elisabeth

17.02.2012 kl.07:17

Mmm fisk. Jeg kunne gjerne spist fisk hver dag. Torsk (enten saltet eller røkt), sei, laks, uer, fiskeboller, fiskekaker, ball av ymse typer (saltfiskball, blainnaball, sildball). Det blir vel en tre dager i uka. Og all fisken kjøpes fersk på fiskhallen - billigere enn findus :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits