Kan krydder booste forbrenningen?

Inntak av enkelte krydre gir merkbar økt varmeproduksjon. Man merker det i alt fra varme og prikking rundt lepper og i munnhule, til økt kroppsvarme og for noen også med økt svetteproduksjon. Dette gir assosiasjoner til at krydderne kan bidra til økt energistoffskifte, og dermed potensielt ha en effekt på vektregulering.

Aktuelle frukter og kryddere:

  • Jalapenos, chili (rød og grønn), paprika, tabasco, cajenne, piri piri
  • Svart pepper

 

Det finnes faktisk stoffer i disse fruktene som kan virke på sentralnervesystemet vårt, og via reaksjonsveier gi effekt på varmeproduksjon og energiomsetning. Men dersom du er av de som daglig bruker slike kryddere for å øke forbrenningen, må jeg skuffe deg:

 

effekten på forbrenning avtar ved tilvenning, så selv om man ser en økt forbrenning etter inntak, vil denne effekten altså avta etterhvert som man regelmessig bruker disse kryddere (etter ca 4 mnd).

 

KUN EFFEKT VIA MAT

Det er mange tilskudd som er tilsatt virkestoffer fra slike kryddere, og som markedsføres med løfter om økt forbrenning. Studier som ser på effekten av disse virkestoffene viser derimot at effekten kun er målbar etter inntak via matvarer, og ikke når de inntas via piller. Noe av forklaringen er at effekten starter alt i munnhulen, noe man åpenbart går glipp av om man svelger pillene hele ned i magesekken!

 

TOTAL EFFEKTEN SKUFFENDE LITEN

Brennende følelse i munnen, tap av øvrig smaksopplevelse av mat, prikking i leppene, svett i panna...bieffektene er klare og kanskje ikke helt behagelige. Og da er spørsmålet til syvende og sist om det i det hele tatt er verdt det, når totaleffekten på forbrenningen kun er målt til å være ca 10 kcal målt i 4 timer etter inntak....

 

POTENSIELL EFFEKT, VANSKELIG Å MÅLE..

Det er klart at det foreligger interessante funn i studier som ser på helseeffekt av slike krydderinntak. Selv om man ikke klarer å måle en effekt på vekten under studietiden, eller merkbar stor forbrenningseffekt, ser man at ulike sentrale hormoner og signalstoffer påvirkes. Bla har man sett redusert insulinutskillelse etter måltider med pepperfrukter, og økte nivå av signalstoffer (GLP-1) som stimulerer metthet. Dette kan på sikt bedre henholdsvis fettforbrenningsevnen og redusere unødvendig matinntak. I teorien i alle fall!

 

MEN SUNT FOR HELSA!

Midt i fokuset på forbrenning, kan man lett glemme andre positive effekter. Så om du ikke blir umiddelbart slankere av å bruke sterke krydder i matlagingen din, kan du faktisk nyttiggjøre andre positive effekter. I kryddere finner man nemlig ofte meget sterke antioksidanter, så her er muligheten for inntak av helsebringende stoffer med kraftig effekt!

...så kan man jo heller trene litt ekstra da, og heller oppleve den gode effekten dette "hverdagskrydderet"  faktisk har på vekten!




Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits