Øk inntak av vitamin-D og opplev bedre helse og vektregulering!

Vitamin-D er et fettløselig vitamin som kan dannes i huden når vi utsettes for ultraviolette stråler, men som forutsetter at solen står høyt nok på himmelen og at vi ikke har beskyttet oss mot disse strålene med solkrem... Ikke akkurat kreftvennlig i lengden, men det er heldigvis tilstrekkelig med 5-30 minutter solbestråling pr dag (når solen står høyest på himmelen, altså i 12-13 tiden). Utfordringen her i Norge, er at vi store deler av året kler oss for godt, er for lite ute og dessuten har en sol som ikke står høyt nok til å gi oss riktig type bestråling av hud til at vi selv kan lage nok vitamin-D.

DERFOR er vi avhengig av å innta vitamin-D via mat, og da kommer neste utfordring: det er ikke mange matvarer som har vitamin-D i seg.

  • Egg (eggeplommen!)
  • Fet fisk (makrell, sild, laks, ørret) - Se gjerne listen over de viktigste fiskeartene med vit-D
  • Berikede produkter (margarin, ekstra lettmelk, synnøve finden gulost)
  • Tran

 

Undersøkelser av det norske kostholdet har årlig vist at vi har utfordringer med å innta nok vitamin-D i matvarene vi daglig velger å innta, og flere små og store studier viser også via blodprøver at nivået vårt virkelig er lavt, spesielt i tiden framover nå etter en lengre vinter (januar fram til april/mai). Nivået i blodet har vist seg å variere med hele 40% fra sommerhalvår til vinterhalvår i enkelte undersøkelser.

 

Vitamin-D er et næringsstoff som omsettes til et genregulerende hormon i kroppen; den beveger seg altså inn i kroppens celler og avgjør hvilke gen som avleses og produseres. Således er dens nivå sett i sammenheng med flere sentrale reguleringsmekanismer i kroppen, og nivået av vitamin-D i blodet har vært relatert til bla risiko for multippel sklerose, kreft og diabetes.

 

VITAMIN-D PÅVIRKER IMMUNFORSVARET og KREFTRISIKO

Vårt immunforsvar består av mange type celler med ulike oppgaver. T-celler har bla i oppgave å gjenkjenne virus, bakterier og kreftceller, og disse viktige immuncellene kan ikke virke optimalt uten tilstrekkelig vitamin-D. Slik en forsker selv har uttalt;

- Vi har oppdaget at immunforsvarets T-celler er like avhengige av D-vitaminer som en bil er avhengig av bilbatteri for å starte.


LITE VITAMIN-D ØKER RISIKO FOR OVERVEKT

Flere undersøkelser viser en sammenheng mellom vitamin-D nivå i blodet og grad av overvekt. En norsk studie har bidratt til denne kunnskapen, og viste nylig at personer med lavt nivå av vitamin-D har større sjanse for å bli overvektige senere i livet.

 

Kvinnetrenings beste tips: bruk et kosttilskudd med vitamin-D!

Sanasol og tran er to eksempler på slike tilskudd!

 

KILDER:

Norsk Helseinformatikk

VG / HUNT studien

5 kommentarer

D er kjempeviktig. akkurat begynt med tilskudd selv :)

eirincharlottes

22.02.2012 kl.18:50

Kjempe lærerikt å lese dette! :)

hog99

22.02.2012 kl.19:10

Kjempe fin blogg! Kommentere tilbake? :)

Madeleine

22.02.2012 kl.20:37

Flott artikkel! Jeg har et spm ang vektoppgang. Jeg prøver å spise mer sunt fett (hadde ganske lav fettprosent en periode), men tåler ikke så godt nøtter og avokado. Kan jeg da f.eks spise mer fet fisk for å "veie" opp for dette? eller kan det bli for mye av det gode? Jeg tar en ss tran daglig, spiser laks/ørret til middag minst 1 gang pr uke, og har makrell i tomat/røkelaks o.l på brødskiva 3 - 4 ganger i uka. Jeg er litt hysterisk for mettet fett, så ønsker fortrinnsvis å spise av det sunne fettet ;)

På forhånd takk!

Madeleine :-)

kvinnetrening

23.02.2012 kl.12:29

Madeleine: Du finner også sunt fett i oliven-frukten, mandler og helkorn/frø. Utover dette er anbefalingen for inntak av fet fisk inntil 2 middagsporsjoner pr uke, eller ca 400g pr uke.

Du kan jo også øke energiinntaket ved å bruke andre energirike matvarer, som tørket frukt, grovbrødskiver som tilbehør til varmretter og salater, alltid drikke juice eller melk til måltider (ikke vann), samt spise regelmessig gjennom dagen, så du får i deg tilstrekkelig energi :)

Mvh Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits