Talk the talk, walk the walk..

I dag står jeg nok en gang på full fart inn i en lang undervisningshelg, hvor PT-spirer skal foreleses i grunnleggende kosthold. Trondheim står for tur, og det innebærer hotellopphold og noen utfordringer mht mattilgang gjennom dagen.

Noen "utfordringer" er det også mht å spise sammen et helt kull av studenter, når temaet er kosthold. Ingen tør helt å være den som åpner matpakken først, og "alle" må innom, gjerne kun med blikket, min matpakke (for hva spiser en ernæringsfysiolog?). Vel, "utfordring" er det ikke, for her er ingen ting å skjule. Jeg har full tro på det kostholdet jeg "predikerer", og lever stort sett etter de retningslinjer selv.

I dag feks, jobber jeg i Oslo før jeg reiser videre til Trondheim, og uten matpakke på min veg, blir det altså impulsinnkjøp. Vel, impuls og impuls; det er i grunn gjennomtenkt da. Det er i grunn ikke vanskelig å gjøre slike lunsj-innkjøp på farten: en pose salat, en pakke tomater, en pakke salatkylling, litt frukt og yoghurt!

Raskt å lage til, enkelt og sunt å spise!

 

Jeg kan ikke annet enn si jeg var overrasket da jeg i fjor holdt foredrag i Bergen, og på veg ut til lunsj går forbi en av mine kursdeltagere - i kø i en kebab-sjappe... hmmm, noen tar ikke budskapet helt innover seg, kanskje? 

 

SAVNER FLERE SUNNE FASTFOOD SPISESTEDER

Et av mine favorittsteder i Bergen, for lunsj, er Godt Brød - de finnes jo i flere byer også, som feks Oslo. Så mye godt å velge mellom, og en herlig disk med pålegg og salat til fyll i nybaksten. Tenk så mange gode valg man kan gjøre av "impulsinnkjøp". Jeg har ofte forundret meg over at det ikke finnes flere konsepter som serverer slik sunn mat, framfor den veksten man ser av Mc'ern og tilsvarende junkfood tilbud. Flere "Godt brød", flere "Subways", flere lokale bakerier - og ikke minst: hva med salat-bar-kjeder? Eller som i statene: kjeder basert på fajitas-mat?

 

 

En stund siden jeg har gitt tips om slyngetrenings øvelser, så her slenger jeg med en som biter overraskende mye i hamstrings (bakside av lår):

 

8 kommentarer

Benedictes trening

02.03.2012 kl.18:09

Hehe, la ut video av akkurat samme øvelsen igår, river godt den ja! GOD HELG!

Marte

03.03.2012 kl.10:21

jeg sliter med at jeg kjenner det sinnsykt mye i leggene før låra rekker å bli trøtte... ;-/

Eneste øvelse som fungerer på hamstrings for min del er strakmark og nordic hamstrings... gjør jeg det feil? (Har god teknikk ellers - marklft, knebøy osv..) eller er jeg svakere i leggene?!

Natalie

03.03.2012 kl.11:04

Hei! :)

Du var og foreleste for oss sist helg, du var kjempe flink og inspirerende!! :)

Var jeg som hadde likt armbånd som du hadde smykke om du husker? Hehe!! :)

kvinnetrening

03.03.2012 kl.13:13

Natalie: Hehe, så koselig. Klart jeg husker deg :)

...minnes om at jeg må jo snart få tak i det armbåndet selv - matching er viktig ;)

MVH therese

kvinnetrening

03.03.2012 kl.13:14

Marte: Kanskje du kan prøve å gjøre liggende legcurl i maskin, og fokusere på at tærne skal strekkes bakover (altså full strekk på oversiden av foten, slik at tærne peker bakover). Jeg selv klarer ikke dette, da jeg får krampe i låra, men da skal du altså klare å koble ut leggmusklatur :)

mvh therese

Ida

03.03.2012 kl.13:17

Ja, absolutt! Det smykket ditt er høyt på ønskelisten min også! :)

Veldig fin blogg du har her! Sitter gravd ned i ernærings boken og elsker hvert sekund av det! Tusen takk for flotte forelesninger! Skal ikke se vekk ifra at det kommer et spørsmål eller to fra denne kanten!! :)

Natalie

03.03.2012 kl.19:49

Oi, vet ikke hvorfor det stod Ida på navn.. hehe!! :)

Maria

04.03.2012 kl.00:44

Vi har Godt Brød i Trondheim også, så vet du det til neste gang! :-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits