De sterke drikker melk!


Stadig færre av oss drikker daglig melk; statistikk fra opplysningskontoret for Melk, viser at salget av melk faller år for år. Dette er sørgelig av flere grunner, men som jenter bør vi være spesielt opptatt av å få i oss disse styrkedråpene:

  • Melk er en SUPER kilde til proteiner (sterke muskler)
  • Melk er en uslåelig kilde til kalsium (sterkt skjelett)
  • Melk er en av de bedre kilder til jod (godt stoffskifte)
  • Melk gir også rikelig av andre viktige vitaminer og mineraler, som vitamin B2, magnesium, kalium og vitamin-D (sistnevnte kun relevant for ekstra-lettmelk)

 

Flere studier viser at de som drikker melk har bedre regulering av kroppsvekten sin, og har mindre forekomst av overvekt. Dette kan dels skyldes at næringsstoffer som proteiner og fett i melk gir metthet og begrenser porsjonen vi spiser i måltidet, samt begrenser småspising i etterkant fordi vi holder oss lengre mett i etterkant av måltidet. Men det kan også tenkes at de som ikke drikker melk, blir generelt mer overvektig fordi de drikker andre mer uheldige ting. Som feks brus (bruskonsumet vårt har steget urovekkende mye, og i samme periode som melkeforbruket har falt!). Brus, juice, nektar og saft metter ikke, og med sin ugunstige effekt på blodsukkeret, vil det være større risiko for å at vi inntar flere kcal enn nødvendig, blant annet gjennom mer småspising.

 

Det er også vist at unge, voksne kvinner, som drakk mer enn ett glass melk pr dag i barndommen, har sterkere skjelett og mindre forekomst av benskjørhet og brudd i voksen alder, enn de som drakk mindre enn ett glass melk pr dag.

Vi bør bruke 3 meieriprodukter pr dag; hvitost, yoghurt og melk kan være måter å få til dette!

 

7 kommentarer

07.03.2012 kl.11:18

Jeg er melkoman, klarer ikke en dag uten (:

mat i dag

07.03.2012 kl.17:30

Nå drikker jeg melk også hver dag, la nå det være sagt, men jeg vet ikke om jeg er helt enig av vi jenter må få i oss disse styrkedråpene !!! av den enkle grunn at jeg hadde en lege som sa " melk er for kuer, det er en grunn for at det er så mye beinskjørhet blandt kvinner i norden, og så lite andre plasser i verden, det er pga melken" ( så ifølge han er tine og andre meieriet en propaganda som ikke stemmer med dagens virkelighet! ) Hvorvidt dette stemmer eller ikke vet ikke jeg, men det hadde vært fint å vite en uforbeholden sannhet ;) Om noen besitter den ;)

Ha en fin kveld ;)

kvinnetrening

07.03.2012 kl.18:20

mat i dag: Med all respekt for hva leger KAN; de bør holde seg for gode til å uttale seg om kosthold så sant de faktisk ikke har lest seg (faglig-) opp på dette på egenhånd. At vi i norden har høy forekomst av benskjørhet henger sammen med helt andre ting enn melkeinntaket vårt. Feks det svært lave vitamin-D nivået i kroppen hos de fleste (pga lav soleksponering og dårlige kostholdskilder), vårt trolig lave vitamin-K inntak, vårt høye natriuminntak og vårt lave inntak av frukt og grønt. Alle sentrale faktorer mht styrking/svekking av benhelse. Og ikke minst - noe man aldri kommer unna mht sykdom: gener!

BRA at du drikker melk selv ;)

"Melk er bare for kuer".....og "kjøtt er bare for løver"????

snøft fra Therese ;)

Marte

07.03.2012 kl.18:56

gjelder nok bare å være besvisst på det - for det er veldig lett å få til i hverdagen... =)

Er selv dårlig på å drikke nok melk - men får det i meg ellers ved å bla:

* Ha melk sammen i havregrøt/kornblanding på morgen+ evt cottage cheese i grøten (MMM!!!!!!!)

* velge en lettyoghurt eller kesam + bær til dessert (sunt nok til å være hverdagsdessert vil jeg påstå:O)

* "sunnere" ostevalg - vita hjertegod sin ost er basert på lettmelk og veeeeldig god!

* blande proteinpulver i melk istedefor vann når treningsmengden er stor

* smoothies med innslag av yoghurt, melk, kesam og bær

Marte

07.03.2012 kl.18:57

ååi - og btw: Jeg skulle jo egentlig bare si takk for skrittelleren som kom for noen dager siden :) Paste veldig bra siden jeg har en "avkoplingsperiode" fra utholdenhetstreninga (sykling/løping) - og dermed går veldig mye fortiden! Artig :)

Renathe

15.03.2012 kl.20:45

Melk er for kyr! Så enig!! Faktisk så gjør melken at det legger seg en hinne i tarmen som forhindrer tarmen i og ta opp næring fra andre matvarer??

kvinnetrening

15.03.2012 kl.22:16

Renathe: Interessant! Kanskje verdt å prøve om man vil ned i vekt da? Rart at ingen andre har kommet på den ideen før!

...hilsen tvilsom Therese ;)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits