Dette gjør alkohol med deg på trening!

Hva skjer om man tar seg en "liten en" før man går til dyst før en konkurranse? For å roe nervene altså! Eller hva med å trene dagen derpå. Tenk deg en litt sen dag på by'n, og så skal du spille håndballkamp dagen derpå...gjerne litt ut på ettermiddagen. Gjør dét noe? At man har vært på "fylla" altså!

 

Roer nervene, men stivner raskere!

Å ta seg en "liten knert" for å roe nervene rett før man skal yte fysisk (feks før en konkurranse), gjør at man stivner raskere pga melkesyre. Dette vil helt klart redusere yteevnen klart. Årsaken til tidligere melkesyre akkumulering, er at blodgjennomstrømning i huden øker, bla pga endret blodtrykk og puls. Da går det mindre blod ut til arbeidende musklatur, som skulle fjernet pågående dannet melkesyre fra arbeidende musklatur.

Dessuten reduseres den logiske tenkeevnen, og dårlige taktiske avgjørelser kan bli avgjørende for kamp/konkurranse utfallet. Med redusert finmotorikk, har man heller ikke så godt utgangspunkt for å prestere bra.

PST! Konkurransenerver er som regel bare bra og sunt, og gjør at man faktisk yter bedre, selv om det ikke alltid kjennes slik ut like før man er i gang!



Den som er med på leken, får tåle steken..

Har man latt seg friste med en tur på byen dagen før en viktig kamp, vil utfallet som regel bli mindre bra. Like så å trene dagen derpå. Med alkoholinntak, vil man være dehydrert, hvilket i seg selv er en sterk begrensende faktor for prestasjon.

Videre vil alkoholen medføre høyere melkesyrenivå i kroppen, hvilket kun etter ett par flasker øl, vil ha maks effekt ca 12-15 timer etter alkoholinntaket.

Som regel spiser man lite mat under en tur på byen, så energilagrene vil også være svært begrenset. Med lite energi og lite væske i kroppen, har man ikke særlig god fysisk yteevne. Man henger etter i tempo og stivner raskere!

Risiko for skader er også økt, fordi man har redusert konsentrasjonsevne, årvåkenhet og vurderingsevne. Og de fleste som har testet alkoholinntak over individuell toleransegrense, vet også at de naturlige sekundær effekter av rusen (hodepine, kvalme, søvnighet, irritabilitet, og generelt ubehag) gjør at man ikke nødvendigvis gleder seg til å prøve å ta seg ut fysisk...

 

Alkohol har absolutt ikke noe i idretten å gjøre!

2 kommentarer

bybirgitte

12.03.2012 kl.15:43

Bra innlegg! :) Men om man er ute på byen, og ikke blir dårlig neste dag, men føler seg opplagt til å trene vanlig, har det fortsatt like dårlig innflytelse på treningen?

kvinnetrening

13.03.2012 kl.13:35

bybirgitte: Det hele kommer jo an på hva du har fått i deg av mat og energi og drikke, hvor mye alkohol du har drukket og total væskestatus. Generelt bør man vel legge treningen utenom dager/helger hvor man "drar ut".

mvh therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits