Tid til trening?

Midten av uken allerede... snart helg, IGJEN! ..kom den skremmende fort?

Har du fått krysset av "gjennomført" på alle planlagte treningsøkter denne uken?
Eller har det blitt en uke hvor planen enten ikke ble laget og dermed ikke fulgt, eller har det bare ikke fungert denne uken...?

Jeg satt med en bekjent her om dagen som klaget fælt over at tiden aldri strakk til, treningen ble det sååå dårlig med for tiden siden det var så mye annet som skjedde.
Stilte vedkommende følgende spørsmål;
Er det så farlig da?

Vedkommende: JAAA, jeg må jo trene for å holde formen ved like og for å holde vekten i sjakk!!

Jeg: Ok, så det er viktig for deg å holde deg i form og holde vekten i sjakk?

Vedkommende: JA for søren!

Jeg: Hvor viktig er det for deg da?

Vedkommende: Det er jo viktig! Føler meg jo ikke vel når jeg merker at vekten går oppover igjen, eller når jeg liksom ikke får svettet litt i løpet av uken.

Jeg: Hva skjer dersom du ikke holder vekten i sjakk eller formen i gang da?

Vedkommende: Da føler jeg meg ikke bra.. Hadde en periode i fjor som jeg IKKE vil ha tilbake, blir så deppa av å føle meg i elendig form og når buksene må presses over lårene mine.. du kjenner følelsen du også, ikke sant?

Jeg: Gjør ikke alle det da? :) Så hva er det som gjør at tiden ikke strekker til da?

Vedkommende: Det er så mye på jobben om dagen, pluss at lille prinsen krever mye på kveldene og helgene er jo bare familiekos og utflukter. Når i alle dager skal jeg få tid til det, liksom??!

Jeg: Hvor mange ganger i uken må du trene for å føle at du har det ok da?

Vedkommende: tre ganger hadde vært nydelig, DA hadde jeg følt at jeg hadde det BRA!

Jeg: Hvor mange timer har vi i en uke?

Vedkommende: Hva har det å si da? Eh..168?

Jeg: av de så ønsker du å bruke 3 timer til trening?

Vedkommende: ...ja...

Jeg: og ved å bruke 3 av 168 timer så har du det bra igjen?

Vedkommende: ...ja.... Jeg ser hvor du vil.. men det er så vanskelig..

Jeg: Hvor mange kvelder ser du på tv etter at "alt" er gjort og hvor lenge?

Vedkommende: Et par timer hver kveld, tipper jeg. Litt mer i helgene :)

Jeg: så om du kutter 1 time av TV titting tre ganger i uken, altså tre av totalt 15-17 timer, så ville du fått trent OG følt deg bra OG holdt vekten OG holdt formen oppe OG unngått en ny nedtur som i fjor?

Vedkommende: ..Søren heller, Kine! Hvorfor får du det til å høres så enkelt ut??

Jeg: FORDI DET ER NETTOPP DET! Det er faktisk så enkelt! Det handler jo bare om å prioritere... Dersom det er SÅ viktig som du beskriver og det vil gjøre SÅ vondt å havne på en ny nedtur så er det vel i tillegg til alle andre fordeler SMART å prioritere dette om ikke annet enn for å ha det bra?

Trenger ikke ta mer av samtalen, gjør jeg vel? :)



Det er ikke sånn at det alltid er like enkelt å se løsninger på utfordringer med livsstilen vår, nettopp fordi vi er vanemennesker og andring ofte er forbundet med smerte eller "vanskeligheter". Vi er jo "bare" mennesker! :)
"Det enkle er ofte det beste" -så hvorfor ikke kutte tre timer med TVtitting for tre timer med trening, noe som vil gjøre underverker for DEG?

Vel og merke dersom dette er noe du ønsker. Om trening står langt opp på prioriteringslisten, av grunner bare DU kjenner til og har annerkjent for deg selv.

Med et sterkt nok HVORFOR finner man alltid et HVORDAN.

For min del går det relativt lett å finne tid til trening, fordi jeg er en bedre Kine når jeg har trent. Jeg skylder meg selv OG alle rundt meg det!
Gjør jeg det på bekostning av andre ting?
Selvsagt!
Ser jeg mye på TV?
Nesten ingenting. Barnetv, selvsagt...:)
Har jeg det greit likevel?
Uten tvil :)

But that´s just me...

Finn ut hva som er viktig for deg du, se hva som er verdt hva og hvorfor, så skal du se at om trening er viktig for deg så finner du tiden!

GOOOD TRENING :)

Kine

 

5 kommentarer

Marte

14.03.2012 kl.23:12

Dette høres ut som en samtale jeg har flere ganger i uken med andre som syntes jeg trener mye.. Er det ego å bruke tid på seg selv,koble av hodet fra jobb, eller andre ting ,Tja mulig det..Får jeg tid til sosiale ting, ligge strak ut på sofaen og se på tv.. Ja, får nesten alltid tid til det jeg ønsker.. Bare jeg legger go viljen til. Har nettopp får ny jobb og da er det blitt litt nye arbeidstider og det og er greit. Trene før jobb noen dager ellers trening som vanlig. Jeg er og blir en bedre Marte når jeg har trent eller vet jeg skal trene i løpet av dagen .. Og da får jo alle andre rundt meg det bedre.. Vinn vinn for alle!

På vei

15.03.2012 kl.11:57

True story :)

Silja

15.03.2012 kl.12:11

For de aller fleste av oss handler det om prioriteringer og mer eller mindre gode/dårlige forklaringer. Derimot er det ikke alle som har de samme resursene og mulighetene, og det er trist. Jeg har feks. en venninne som er småbarns og alenemor, student, uten nettverk: hvilken muligheter har hun til å prioritere trening? Nada! Hun, av alle oss, som kanskje trenger aller mest et par timer i uka til seg selv.... dere skjønner poenget! Når jeg snakker med henne ser jeg derfor enda klarere hvor priviligerte vi faktisk er som har et reelt valg; og velger vi da feil (=se på tv i stedenfor å trene) så har vi, i mine øyne, ingen grunn til "å syte og klage"! ;-)

Så, for alle oss som har reelle valg når det gjelder tid til trening så dreier det seg til syvende og sist om HVOR viktig det er å trene!? Er det viktig nok så klarer man som regel å prioritere det.... Silja :-)

jane

15.03.2012 kl.19:28

Takk for motivasjon!! Selv er jeg flink til å trene, men også altfor flink til å kose meg nesten hver kveld... Leser gjerne tilsvarende motiverende innlegg ifht kosthold :)

Lene

17.03.2012 kl.14:28

Veldig godt poeng!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits