Vitamintilskuddet ditt virker mot sin hensikt!

Er du også av den formening at vi ikke får nok vitaminer og mineraler gjennom kostholdet, eller som synes det er trygt å ta en kosttilskuddspille "for sikkerhetsskyld"? Det kan være grunn til å gjøre en revurdering av slik praksis. Selv om mange fagrøster lenge har prøvd å forklare at et anbefalt inntak er satt av nøye vurderte grunner, og at et høyere inntak kan være farlig, er det mange som gjør sin egen mening av dette. Ja, for noen vitaminer kán inntas uten særlig innlysende farlige effekter. Men de "skjulte" bieffektene er heller ikke alltid å lett å se eller fange opp, og ikke altlid med én gang.

Et eksempel:

Anbefalt inntak for sink er 7 - 9 mg pr dag, men det er i grunn ufarlig å ta doser helt opp mot 500mg pr dag  - ingen blir forgiftet av selv en så høy dose. Så hvorfor SÅ stor differanse mellom anbefaling og tolerabel dose? Vel, siden sink som mineral deler samme type reseptorer i tarmen som andre mineraler, vil det være slik at disse mineralene konkurrerer om plassen på reseptoren, og kun den som dominerer og vinner kampen vil bli tatt opp i kroppen i tilstrekkelig mengde. For sink er det feks aktuelt at et inntak på over 50mg/dag kan påføre deg en mangel på kobber og jern.

Av hensyn til det totale ernæringsbildet, for å sikre deg et tilstrekkelig opptak av alle mineralene, har man altså vurdert dosen til et moderat nivå, som både dekker det enkelte mineralbehov, og som tar hensyn til både toksiskeeffekter og behovet for øvrige mineraler!

 

VITAMIN OG MINERAL TILSKUDD ØKER DØDLIGHETEN

Det er flere studier som har vist at inntak av kosttilskudd med høydoser av enkelt vitaminer/mineraler faktisk øker dødligheten. Det er mange slike enkeltstudier, som sammen bør være mer enn overbevisende. ABC.nyheter fortalte i går at en ny, stor dansk studie som har gått gjennom all foreløpig forskning på dette feltet, har konkludert med at daglig inntak av vitamin-mineral kosttilskudd øker dødligheten. Dette bare styrker deres tidligere, tilsvarende studie fra 2008, hvor de også hadde oppsummert tidligere studier med tilsammen 232.000 mennesker involvert.

 

ANTIOKSIDANTTILSKUDD HEMMER RESULTATER FRA TRENINGEN

Antioksidanter i kosttilskuddform har også vist tilsvarende resultater; i høydoser med isolerte antioksidanter i tilskdudsform øker dødligheten. Dessuten hemmer de resultatene dine fra treningen! Ironisk, når norske, kjente idrettsutøvere er med på å markedsføre slike tilskudd?! Sikkert en godt betalt jobb da ;)

Flere internasjonale studier viser at utøvere, spesielt i utholdenhetsidretter, ikke får forventet formforbedring når de inntar antioksidanter i kosttilskuddform. Også her i Norge er det gjort slike studier, som feks studiet som ble gjort på et fotballag, der kun utøverne som fikk "lurepille" økte kondisen, mens de med antioksidanttilskudd ikke forbedret seg.

I dag gjøres det nok et spennende studie med fokus på effekt av antioksidanter på treningseffekt (ved NIH i Oslo); denne gangen med fokus på styrkeidrett. Vi venter spent på resultatene :)

Naturlig C-vitamin er best for helsen

"5 om dagen" gjelder fortsatt!


Å spise frukt og grønnsaker er derimot ikke helsefarlig, og vil heller ikke frastjele deg treningseffekt. I frukt og grønnsaker finnes over 4000 biologisk aktive stoffer, som styrker helse og restitusjon. De finnes der i mindre og naturlige doser, og ikke minst i et samspill med hverandre: ikke isolert i høykonsentrasjon!

Så selv om betakarotener viser sterkt negativ effekt i høydosert kosttilskuddsform, er det LANGT FRA farlig når det inntas naturlig i gulrøtter eller andre grønnsaker i naturlig form og konsentrasjon!

3 kommentarer

På vei

26.03.2012 kl.09:45

Takk for flott innlegg!

Eva

26.03.2012 kl.20:33

Veldig bra innlegg! Kan du si noe mer om hva du mener om kosttilskudd som ZMA, kreatin, BCAA, proteinpulver og slikt? Når man leser blogger og div. andre artikler på nettet virker det om man ikke kan oppnå seriøse resultater innen styrketrening uten å ta disse tilskuddene.

Ragnhild

26.03.2012 kl.21:36

Blir bare enda mer forvirra av alle disse forskningsrapportene jeg. Hva med omega-3 tilskudd da?

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits