Mamma - ditt kosthold avgjør dine barns framtid!

Før var det slik at man mente at morkaken filtrerte ut det fosteret trengte av næringsstoffer på bekostning av morens helse (enten ble næringsstoffer hentet fra hennes mat (i grunn positivt!) ellers ble de hentet fra hennes lagré (ikke positivt for mor i lengden!). Man hevdet også at morsmelken var relativt upåvirket av morens kosthold, fordi den fulgte en viss "human genetisk bestemt oppskrift". Nå vet vi mer!

Siden etterkrigsårene spesielt, men også i nyere tid har det pågått mye forskning hva gjelder sammenheng mellom mors kosthold og forsterutvikling og senere spedbarns utvikling. Den store mor og barn undersøkelsen i Norge, med data fra 100.000 norske barn og mødre (og senere også fedre) har gitt oss en enorm mengde datamateriale som kan brukes i forskning i lang tid framover.

Visste du at mat du spiser som gravid setter smak på fostervannet, og for så vidt også morsmelken, og vil i så måte påvirke fosteret/barnets toleranseevne for nye smaker? De blir kjent med deres typiske kosthold, og vil i større grad akseptere nye smaker ved matintroduksjon. Spesielt har det også vist seg viktig å stimulere barn for nye smaker i alderen 4-8 mnd!

Noen næringsstoffer virker genregulerende og bør hverken mangle ei heller forekomme i for stor dose under fosterutvikling. Vitamin-A i retinol-form (animalsk opprinnelse, som i lever, eller i kosttilskuddsform, evnt i visse medikamenter!) er svært viktig under fosterutviklingen, men i uheldig stor dose, kan den forårsake misdannelser hos fosteret (feks ekstra fingre, en halestump, manglende arm/håndutvikling etc). På den annen side er b-vitaminer folat meget sentralt i de 3 første fosterukene slik at den raske celledelingen i sentralnervesystemet skjer normalt. Alle kvinner som planlegger å bli gravid (!) tilrådes å suplere kosten med folattilskudd, men kun 1 av 3 gjør dette pr i dag (flere fordi de ikke kjenner til denne anbefalingen!). Hadde flere fulgt opp anbefalingen kunne vi klart å redusere antall tilfeller (~60 stk) spedbarn med ryggmargsbrokk her i Norge.

Både norske og internasjonale studier viser at mødre som har suplert kosten med omega-3 gjennom svangerskap og også i ammefasen, beriker barnets ernæringsstatus og påvirker bla mental utvikling. De scorer bla bedre i kognitive tester ved 4 års alder, sammenlignet med barn som ikke har fått (evnt via sin mor) omega-3 fettsyrene EPA og DHA i tilstrekkelig høy dose (1-2 gram pr dag).



Det er altså all grunn til å være kostholdsbevisst både før man blir gravid, i graviditet og ikke minst i ammefase og oppvekstfase senere, for at barnet både skal få og bli påvirket til å like mat som gir god helse!

Vi i Kvinnetrening tilbyr et lite fakta-e-hefte med fokus på de ernæringsmessige behov for kvinner i barseltid, som da også tar høyde for barnets første behov. Du kan bestille det via våre produktanbefalingssider!

2 kommentarer

Maren 26

28.03.2012 kl.08:09

Hei.

Holder det med å ta en skje tran hver dag for å dekke omega3 behovet?

kvinnetrening

28.03.2012 kl.11:42

Maren 26: Heisan, en barneskje (5ml) er nok til å dekke basisbehovet ditt for omega-3. Men bruk gjerne fet fisk (makrell, sild, laks, ørret) i tillegg som pålegg og til middager for litt ekstra, helsebringende inntak :)

Mvh Therese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits