Få opp farten!

Aaaaaaah, er det ikke herlig? Når er det laaaang påskeferie framfor oss, og det er meldt godvær! Sol = utevær!

Har du planer for ferien? Méd eller uten planer, så er det nok plass til en treningsøkt, og det gjør godt for kroppen å røre litt på seg om det blir mange timer i solveggen med påskeegget ;)

Og hvordan er det så med formen? Har du noen gang fundert på om du virkelig er tungpustet (...dårlig trent...), eller om du nå trener regelmessig; hvor god er egentlig formen? Det finnes mange måter å måle dette på, og en av de aller enkleste måtene, er i grunn det de fleste av oss kanskje minnes med gru fra skoletid: coopers test!

PST! En tur med familien er også god aktivitet!

 

Men - sånn ærlig talt; den er meget enkel å gjennomføre, og gir deg et enkelt svar på om du er svært dårlig trent, middels god eller også svært god. Og raskt gjort er det også; kun 12 minutter, dog helst med en 10 minutters oppvarming først da!

Det er som regel alltid "demotiverende" å gjøre en slik test når man VET at man er i dårlig form, men det er likevel GULL VERDT om man virkelig gjør det. For forbedringer kommer raskt når man først setter i gang med trening, ja alt etter 2-3 uker. Og da er det virkelig moro og inspirerende å gjøre en re-test og oppleve og se forbedringene! 




Det kan også være lurt å gjøre testen sammen med noen, eller med en liten heiagjeng, for da har man mindre "selvmedlidenhet" og tar seg bedre ut på testen ;)

 

DA HAR DU EN UTFORDRING FRA KVINNETRENING I FERIEN DA;

  • 10 minutter rolig oppvarming
  • 12 minutter Cooperstest (da må du vite distansen du løper, feks ved å gjøre testen på en friidrettsbane!)

 

Du finner omtale av testen hos Wickipedia, samt tabellene jeg viser nedenfor. Der er også en egen tabell for de som i utgangspunktet virkelig er godt trent! I tabellen må du lese av testresultat utfra alder, M (mann) og K (kvinne) og antall meter du klarte å ta unna på de 12 minuttene:




6 kommentarer

Marte

06.04.2012 kl.09:46

Dette var veldig greit å lese nå - jeg går rundt med brudd i nakken og får ikke trent. SYV uker uten trening når en er vant med 12t +++ hver uke svir... MEN: tenker at en slik test kunne passe perfekt nå etterpå siden formen nok har falt ganske mye - så vil jeg jo fort få framgang?! Perfekt motivasjon =)

Benedicte Bendiksen

06.04.2012 kl.17:36

Åååå, DER har du det vet du.. Dette skal jeg søren meg teste i nærmeste fremtid!! Gleder meg :) Husker jeg klarte nesten 5 og en halv runde i 3 klasse på vgs, dvs 2200 m.. Nå er jeg i bedre form, så håper virkelig jeg slår den rekorden :)

tjukkebollefeita

08.04.2012 kl.14:48

Testen er tatt og resultatet ble ikke særlig bra, MEN da har jeg jo stort forbedringspotensiale :)

Elisabeth

09.04.2012 kl.11:31

Det der er vel ikke realistisk?

Når du er jente på 16 år og klarer 2860 m, så må du jo tydeligvis være topptrent, noe jeg ikke følte at jeg var.

kvinnetrening

09.04.2012 kl.13:12

tjukkebollefeita: Så bra gjort! Blir spennende å høre hvordan det går ;)

kvinnetrening

09.04.2012 kl.13:13

Elisabeth: Heisan! Det kan være at du er over middels bra trent, og at du kanskje bør rette deg etter den tabellen jeg ikke tok med her, men som du finner i wikipedialinken jeg la ved ;)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits