Nr 1, nr 2 og nr 3 - beste forbrenning!

Jeg har akkurat kommet ut av dusjen etter en liten joggetur sammen min datter (8 år). Ja, hun tok sykkelen fatt da, og fikk igjen føle på forskjellen mellom å være på tur med mamma (koselig!) og trening sammen mamma (slitsomt!). Det ble en 40 minutters tur, der hun i perioder står og venter på meg, og der jeg i perioder må dytte henne i gang igjen... For bena gjør vondt, og hjertet hamrer - og viljen vil ikke alltid. Men da fokuserer vi på "jeg vil, jeg skal" og ikke på "jeg vil ikke, jeg får ikke til". Og inne i mellom snakker vi om hvorfor det må gjøre litt vondt når man trener, og hvorfor det er viktig å være sprek. Og diskuterer litt hvem av oss som er mest sliten. Så kom vi fram til følgende:

Det mest slitsomme er, og det minst slitsomme er, i prioritert rekkefølge:

  1. hoppe slengtau
  2. jogge
  3. sykle
  4. sitte i sofaen

Alle disse tingene har vi gjort i påsken så langt. Har du?? Hva har du gjort mest??

En ting vi var veldig enig i, i alle fall, var at punkt 4 føles veldig mye bedre etter å ha testet punkt 1-3 på denne listen først. Har DU testet dét?


Slengtau er jo supertrim: du kan vel den tradisjonelle regla: A-B-C-D..... en bokstav for hvert hopp og å prøve å ta seg gjennom hele alfabetet. Hvor mange ganger tar du deg gjennom alfabetet? Gjetter på at bena blir tunge etterhvert. Hopping er faktisk det mest belastende kroppen gjør - på både godt og vondt. Det er virkelig energikrevende og krever mange kcal, men det kan også belaste ledd og sener negativt om du overdriver. Kanskje ikke flere ganger om dagen, hver dag. Men en god økt nå og da er både gøy og super trim. Samtidig som man leker. Med barna sine - eller venner!

 

PST! om du ikke kan den nevnte regla, så er altså poenget å hoppe seg gjennom alfabetet, og om du feiler på en bokstav, skal man finne et navn på en potensiell partner som starter på den bokstaven. Da blir regla videre som følger: (feiler feks på P) "Peder, Peder, elsker du meg? Svar meg ærlig ja, eller nei! Ja, nei, ja, nei, ja, nei,ja, nei.....osv!"

2 kommentarer

På vei

06.04.2012 kl.21:02

En av oppgavene på styrketesten på VGS var å hoppe hoppetau i 5 min (supertungt!!), og for å få 6 måtte man klare 500 hopp....jeg klarte, enn hvor mye jeg prøvde, noen og 300 (:

Ingrid Elisabeth

08.04.2012 kl.14:00

Å hoppe tau er sykt slitsomt, men akkurat like morsomt som det er slitsomt. Kanskje jeg skal ta med meg hoppetauet mitt neste gang jeg stikker på trening... For her er det ikke så mye muligheter til å hoppe tau utendørs enda, med ganske mange cm snø i stadig økende mengde.

I dag har jeg lyst å lage meg en stor snøhaug og finne på noe morsomt med den da. Som belønning til meg selv etter ei god skriveøkt. Ingenting er som litt fysisk aktivitet og frisk luft etter mange timers skolearbeid.

Det er inspirerende å lese innleggene deres. Dere har fine innspill og inspirasjon i hverdagen. Jeg vet stort sett det meste dere skriver fra før, men det er godt å få en liten påminnelse på sånne småting også :) Stå på videre :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits