Sov deg i form!


I dag tidlig, da vekkerklokka ringte, var jeg sååååå trøtt. Enda jeg la meg tidligere enn vanlig i går kveld. Men sånn har jeg vært en lang tid nå: veldig trøtt om morgenen. Normalt er det enklere å våkne om våren, fordi dagslyset utenfor vinduet påvirker oss. Det er ikke uten grunn at man blir mer tungsindig og trett om vinteren, når mørket hviler over landet.

Vel, jeg sov 7 timer i natt, så jeg får prøve å nærme meg 8 timer da. Bare litt vanskelig å få tid til alt, om jeg skal ha tid til å sove så mye også! Men det er viktig! Det er viktig for vekta, det er viktig for helsa og det er viktig for gode treningsresultater. Og det nytter ikke i like stor grad å "ta igjen det tapte" ved å gi seg små søvn-avbrekk gjennom dagen. For det skal en lang og dyp søvn til, for å restituere hormonelle og immunologiske system i kroppen.

I et større studie viste de feks at kvinner som sover mindre enn 5 timer pr natt, har 30% større sjanse for overekt enn de som sov 8 timer. Og så går det en hårfin grense mellom hva som er for lite og hva som er for lite søvn - spesielt når det gjelder vekten da. Er du usikker på om du sover nok? Kanskje kan den nye artikkelen hos Kvinnetrening gi deg noen tips på vegen? Der får du vite hvor viktig søvn er for vekten, for et godt immunsystem og for gode resultater fra treningen. Ja - for veksthormonet, som vi alle har i kroppen, og som øker muskelmassen og som virker fettforbrennende, skilles hovesakelig ut i de dype søvnfaser. Det krever altså at du har en god kvalitet på søvnen, og klarer å falle til ro slik at kroppen "slipper ned" i disse dype søvnfasene!

 

Her sitter jeg litt trøtt etter en tidlig morgen. Men én ting er viktig for meg om morgenen; frokosten!! Det gir en god kickstart til dagen, stiller sult og øker humøret. Og demper utskillelsen av kortisol, som er på topp om morgenen!

2 kommentarer

Oda

11.04.2012 kl.16:01

Hvordan lager du slik havregryn? Kan du fortelle alt du gjør for å lage det?

Er litt dårlig på akkurat det... :-)

kvinnetrening

11.04.2012 kl.18:23

Oda: Heisan, dette er en enkel sak;
1 dl havregryn/havrekli
2,5 dl ekstra lettmelk
Kok gryn og melk i ca 2-3 minutter, hell det over i en skål der du og har en neve frosne blåe bær. Rør om, strø litt kanel i.
På toppen strør jeg kakaonivs og knuste valnøtter ;)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits