Derfor sier vi HAVRE!!

Undertegnede er sterkt begeistret for kornarten havre. En ting er at det smaker så godt, men hovedsakelig er det jo at den er så sunn på mange måter. Sunn fordi den ernæringsmessig bidrar bra med ulike næringsstoffer, men også sunn fordi den har helsemessige effekter som påvirker vår helseprofil i positiv grad. Lyst å høre mer?

 

Jeg husker fra min barndom at pappa sa at havre var bra, men at han også var litt måteholden med mengden, fordi han mente at den raskt kunne slå ut på vekta. Vel, det er jo faktisk ikke så rart, for dette er en kornart med mye energi i seg. Det skyldes at havre har svært mye av de tre energigivende næringsstoffene i seg; proteiner, karbohydrater og fett. Og den har litt mer fett i seg enn andre kornarter, men det er kun av den gode arten; mye flerumettet fett faktisk! Så ja, enig med pappa: man får kjenne sin porsjonsstørrelse om man ikke er svært aktiv da!

Havre har en meget god effekt på mage- og tarmregulering BTW. Og det skyldes så et meget bra fiberinnhold (ca 10%) i havre. Mine barn har lært seg koblingen mellom havrefiber og magefunksjon, og om det skulle være en dag det er litt tøft å gå på do, så kommer de bedende ut "om det skulle være mulig å få litt havregryn til kveldsmaten?"... :)

Havre har forresten også et meget bra innhold av jern i seg, hvilket er en av havrens unike egenskaper. Koker du grøt av havre, gjøres dette jernet litt lettere tilgjengelig for kroppen. Og av vitaminer er havre, som korn generelt, stinn av b-vitaminer!

 

NATURENS LEGEMIDDEL!

Ja, her har du et reseptfritt legemiddel servert rett fra naturens eget medisinskap. For fiberet i havren (betaglukaner) har en meget god effekt på å redusere kolesterolet vårt. Og med det faller risikoen for hjerte- og karsykdommer. Med den gode andel fiber, proteiner og fett, virker havre dessuten positivt på reguleringen av blodsukkeret, og er derfor et smart valg for feks diabetikere i dagskosten. Denne effekten er også positiv for oss andre, rett og slett fordi det gir en god og langvarig metthetsfølelse. Da småspiser vi mindre, holder oss mett lengre, og oppnår således en bedre vektregulering!

 

SUMMEN AV EFFEKTER

Ekstra gode effekter av havre får vi når vi velger riktig tilbehør og smakstilsetning også; kanel virker både blodsukkerregulerende og er en sterk antioksidant, bær er både søte og sunne; proppfulle av antioksidanter som de er. Nøtter er fiberrike og rike på det sunne fettet - samt at nøtter som valnøtten også har en meget bra andel antioksidanter. Tørket frukt, som rosin og aprikos, er både fiberrike, antioksidantrike og jernrike, mens frisk frukt er rike på vitaminer og mineraler!

 

GLUTENFRI!

Visste du dessuten at havre er naturlig glutenfri, og at et produkt fra helsekost (som er garantert fri for glutensmitte, ved at det fremstilles i egne glutenfrie møller) gjør at selv glutenallergikere kan nyte av denne supermaten?!

 

Undertegnedes desiderte frokostfavoritt, er havrekokt grøt på melk, smaksatt med kanel, valnøtter, blåbær/bjørnebær og kakaonibs!

Én kommentar

Victoria

15.04.2012 kl.15:07

Jeg ELSKER havre. Har minst et måltid hver dag med havregryn, enten som havregrøt, i yoghurt eller melk med bær eller frukt. Mettende og godt!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits