Tiltakene som virker! Sommerformen skal på plass!

Er det "Fat grabbers"? Er det Detoxkur? Er det N'te dietten? Eller kanskje koffeinpiller? Eller grønne piller med fancy navn og fancy ingredienser? ELLER ER DET MER TRENING OG BEDRE MAT?

Jeg går utvilsomt for det siste. Vi har alle et mål om hvordan vi bør yte eller se ut. Jeg har i alle fall meget klare formeninger om hva som er min gode sommerform, og det er jammen på tide å gjøre innsatsen nå. Så nå har jeg, litt ekstra motivert etter en utfordring fra ei venninne, skjerpet inn kosten litt og økt treningsmengden. Nå trener jeg rimelig mye allerede, men litt ekstra kondisjonstrening inne mellom all vekttreningen har man alltids plass til - OM MAN VIL! For det er tross alt VILJE det står på. Og klarer man ikke, så vil man ikke NOK! Da betyr vel nuet's nytelse og avslappenhet litt mer enn framtidens fornøyelige resultat litt for mye.

MINE tiltak er konkret å ta meg en 30-40 minutters powerwalk ekstra hver dag, gjerne om morgenen. Da sitter jeg ekstra godt på kontorstolen etterpå, og har enda mye energi til kveldens (hoved-) treningsøkt. Som ofte er en løpsøkt, men fortsatt vel så mye vekttrening (som er min lidenskap). Så hva gjør så en ernæringsfysiolog i forbedringer i kostholdet? 

Jo, strammer inn på unødvendighetene. Feks den lille, mørke sjokoladebiten som følger kaffekoppen mellom 1-3 ganger pr dag. Sunn eller ei: den gir de unødvendige kcal man strengt tatt kan klare seg uten. Og så blir jeg ekstra bevisst på at jeg ikke står og småspiser mens jeg lager mat, eller spiser opp matrester som jeg strengt tatt kan pakke inn til senere. Og jeg er ekstra nøye med å kjenne etter at det er SULT jeg føler, og ikke SUG. For sug får ikke avgjøre mine handlinger. Og til hjelp har jeg jo klokka; den kan hjelpe til å avgjøre nettopp dette: ér det logisk at jeg føler sult nå? Har det gått kun 2 timer eller nær 3-4 timer siden sist da jeg spiste?

OG - jeg går aldri ekstremt lavt ut på kcal-inntaket. Det VET man, og har erfart, er en meget dårlig løsning. DA kommer jo suget - spesielt på kvelden. Og DA kommer ulvehungeren sånn ca etter 2-3 dager. DA svinger humøret, og DA går det helt skeis på trening (om man i det hele tatt kommer seg på trening!) - oG for ikke å si hvordan det DA går med kroppssammensetningen (musklene forsvinner raskt om man er ufornuftig og spiser for lite!).

 

SUPERUNDERTRØYE GIS TIL DEG!

Frem mot juni er det fremdeles kaldt i luften, spesielt om man løper seg en tur ute på morgenen eller på senkvelden. Men med riktig bekledning blir det bare behagelig. En superundertrøye er et godt eksempel; transporterer fuktighet bort fra kroppen, og unngår at man blir avkjølt.

DU KAN FÅ EN dersom du forteller meg hvilke viktige tiltak du gjør for å skjerpe sommerformen!

(jeg trekker ut en mottaker i morgen kveld, tirsdag!)

35 kommentarer

byjofrid

17.04.2012 kl.00:18

Jeg har investert i en fantastisk PT som gir meg den siste dytten jeg trenger og begynt å spise mer (faktisk.)

Spiste altfor lite en periode, og visst gikk jeg ned i vekt, MEN på feil måte. Jeg mistet muskelmasse og orket ikke lenger jobb/trening.

Da jeg begynte med grovbrød istedet for knekkebrød, litt naturlig fett til maten, rent kjøtt og mer protein gikk det rette veien med treningsformen :)

Jeg legger heller på meg en par kilo i muskler og har energi og lyst til å trene, enn å bli en dvask sofa-slanker. Tynnere er jeg ivertfall blitt og tynnere skal jeg bli til sommeren!

Camilla

17.04.2012 kl.06:15

Jeg skal også prøve å leggge inn en powerwalk til dagen, samt prøve å bare ha en spisedag i uken der jeg spiser det jeg vil! :) Har for tiden "spisehelg".. hehe.. Kan fort bli litt mye av det gode! Utenom dette skal jeg faktisk øke matinntaket, da jeg ligger alt for lavt i forhold til treningsmengden min..

Ha en super dag! :D

kvinnetrening

17.04.2012 kl.07:31

byjofrid: Høres genialt ut! En kjempe bra invistering! Stå på!

kvinnetrening

17.04.2012 kl.07:32

Camilla: Supert, veldig viktig å kose seg i blant også - gjelder vel bare å skjønne hvor ofte og mye, slik du påpeker! Lykke til videre!

Sandra Linnea

17.04.2012 kl.09:07

Heihei! :)

Jeg har typisk vært en skippertaksjente, men nå i det siste har jeg tatt meg selv i nakkeskinnet og gjort en form for trening hvert fall annen hver dag! Elsker styrketrening, og prøver å arbeide mest mulig med basisøvelsene nå i første omgang. Prøver å minske fett%, det er ikke lett og hører stadig at jeg spiser altfor lite mat (1400kcal) og i følge fitnessbloggens kaloriteller skal jeg ligge på 1960 kcal.. Jeg syntes det er vanskelig å komme så høyt, men prøver så godt jeg kan :)

Er ingen veldig feit jente, 1.64 høy og 69 kg. Benene mine er så og si bare muskler! eneste stedet som er så kalt slapt er rygg og mave.

Nytt treningstøy øker motivasjonen for min del, liker å ta meg en joggetur når jeg er i oslo hos kjæresten og er en "fattig" student og har ikke råd til noe fancy dyre og bra treningsklær. Har ingen løpetrøye som vil si at jeg må løpe ute med hettegenser som ikke tiltrekker seg svetten så jeg blir kald...

God dag videre! :)

(sandra_sokkelue@hotmail.com)

Marita

17.04.2012 kl.09:14

Ut på morran, og bort med hvetemelet og kosen-i-form-av-godteri-som-jeg-overbeviser-meg-selv-om-at-jeg-fortjener... (i motsetning til en sunn kropp...) :p

Ingrid Elisabeth

17.04.2012 kl.09:26

I april har jeg kuttet ut alt av unødvendigheter (muffins og popkorn er mine

svakheter). Målet med dette er at jeg fra mai skal kose meg med sånt bare en gang i

uka i stedet for tre-fire dager.

Jeg prøver også å lære meg dette med hvor mye kcal det er i ulik mat, fordi jeg

tenker å redusere kaloriintaket litt fram mot sommeren. Men det går ikke å redusere

inntaket, når jeg ikke vet hva utgangspunktet er. Derfor vil jeg lære dette.

I tillegg gleder jeg meg til det blir varmere i luften slik at jeg også endelig kan

begynne å sykle (uten Å få ørebetennelse).

Dette blir en spennende vår med et litt annerledes fokus enn ellers, for dette er

første gang jeg virkelig går inn for å komme i ekstra fin form :)

På vei

17.04.2012 kl.09:31

Jeg satte opp et nytt 3-splitt program til meg selv i forje uke, og på fredagen et 10 ukers prosjekt. Det jeg har slitt mest med er å ikke småspise på jobben når jeg lager mat (jobber i café) og ikke spise den yoghurten i kjøleskapet hjemme! Så hver dag krysser jeg av denne = http://paavei.blogg.no/1334508883_10_ukers_prosjekt_bli.html så jeg fokuserer mer. I går gikk startsskuddet :D

Ha en fin dag jenter :)

kvinnetrening

17.04.2012 kl.09:55

På vei: Så bra! Småspisingen er så absolutt lurt å rette fokus mot; her går det ofte flere kcal inn enn hva man er bevisst og tenker over. Men yoghurten? En spesielt dårlig en, eller? Yoghurt er jo generelt bare bra :)
Treningsplanen din ser lur ut; det forplikter jo litt å skrive det ned svart-på-hvitt!

kvinnetrening

17.04.2012 kl.09:57

Ingrid Elisabeth: Så flott; snacks er det bare hodet som har behov for: ikke kropp eller helse generelt. MEN - skal man som menneske i dagens samfunn holde ut i lengden, er det viktig å unne seg litt kos en gang i blant. Jeg synes en gang i uka er en veldig grei regel :)
Du kan godt bruke gratisprogrammet diett.no til å holde orden på energiinnhold i måltider og matvarer: da sikrer du deg å ikke gå for lavt også!! Bruk den veiledende mengden kcal som programmet kalkulerer for deg som en rettesnor!
Lykke til!

kvinnetrening

17.04.2012 kl.09:58

Marita: Mer bevegelse og mindre tomme kcal (godis) er jeg helt enig i! Om du så tåler hvetemel, ser jeg ingen grunn til at du kan spise korn (-så lenge du velger grovt!). Fiberet metter, og kornet bidrar med mange gunstige næringsstoffer (jern, magnesium, b-vitaminer mm). Stå på!

kvinnetrening

17.04.2012 kl.10:01

Sandra Linnea: Med gjentatte skippertak er det mange som etterhvert finner driven i tiltakene. Man lærer og erfarer hva som er for høye visjoner, og finner til slutt en treningsmengde og type som man trives med i lengden. Ja, det høres lite ut med 1400 kcal; noe jeg vil antyde at ditt hvilestoffskifte alene står for (å ligge på sofaen en hel dag altså). Går man for lavt ut, vil man i mye større grad falle for fristelsen å putte i seg tomme kcal som godis, sjokolade, kaker og matrester. Bruk gjerne diett.no til å føre kostholdet i perioder, så du ser hvor store porsjoner, hvor ofte du bør spise og hva slags mat du bør forholde deg til!
Lykke til!

marte

17.04.2012 kl.10:14

Jeg har begynt å trene litt mer fornuftig.. ikke bare mye alt ting som er gøy! Har lagt mer vekt på løpe treningen.. må komme i løpefom til å slå tiden min på Oslo Halv maraton! Og har invistert i PT til å pushe meg skikkelig på styrkedelen! MÅ også prøve å ikke små spise så mye på jobb..som kokk på jeg jo smake på noe, men må prøve å sette av tid til skikkelig lunsj!

kvinnetrening

17.04.2012 kl.10:15

marte: Du gærne jente - maraton??? Wow, blir spennende å høre hvordan det går med tiden da: har tro på deg! Lykke til!

hilde sæther

17.04.2012 kl.10:29

Hei dette er en inspirerende blogg. Har startet opp trening på helsestudio, mest mage og rompe (mine problemområder), ønske er å komme ned i vekt, på tredemølla går og løper jeg, siden dere har skrevet at det er lurt.

Hopper over potetgull og sjokolade når jeg er på butikken. Gulroten er en sjokolade på lørdag, gått over til mer frukt, kornblandinger og salater

kvinnetrening

17.04.2012 kl.10:32

hilde sæther: Så bra tiltak Hilde! Når du skriver "dine problemområder", er jeg usikker på om det er her du er størst, eller om det er her du mangler volum. Husk at styrkeøvelser som jobber lokalt på rumpe og lår bygger større (men fastere!) volum på nettopp disse områdene. ...så om du tenkte å bli litt mindre der, kan det jo umiddelbart virke litt mot sin hensikt. Da er i alle fall tredemøllen, skogen, sykkelen etc de gode alternativene :)
Lykke til!

hilde sæther

17.04.2012 kl.11:05

Takk for svar, da fortsetter jeg å trene alle områder. Nå kan jeg også ta frem sykkelen, fortsetter med intervall på tredemølla :)

Janne Moland

17.04.2012 kl.11:26

Jeg har begynt å løpe i skogen sammen med ei løpekyndig venninne og pulsklokka:) Det blir 3 økter i uken å 1-1,5 timer. I tillegg blir det 3-4 økter på "trugemaskinen" på gymmet, enten før eller etter styrkeøkta (som består av lette vekter frem mot Holmenkollstafetten). Målet er ikke BARE sommerform, men en bedre kondisjonsform....og kaaaanskje en bitteliten løpskonkurranse til høsten:)

Christina

17.04.2012 kl.12:08

Hej

Jeg har kuttet alt hvetemel, da jeg ikke tåler det ( så baker mit eget brød til eftermiddags matpakken og har lavet min egen morgen mysli, som består af kvernet solsikke, linfrø, sesamfrø og valmøtter)

jeg har strammet mye ind på kosten.

frokost er yoghurt naturel med blåbær, jordbær og hjemmelavet morgen mysli.

mellem måltid på job er enten en halv boks cottage chees med blåbær eller en boks med to gulerøtter, en håndfuld sukkerærter og nogle cherry tomater

lunsjen er: 80 g paste med en håndfuld sukkerærter, en halv rød peberfrugt/paprika og lidt kylling, må absolut have lidt dressing på.

eftermiddagsmat på jobben inden trening er: to brødskiver med smørost og et æble.

er også begyndt at handle hver mandag (som er min treningsfri dag) for resten af ugen, så slipper man impuls kjøp og har planlagt en sund middag osv, planlægger også mine treninger for en hel uke, og skriver op i min kalender efter hver løpetur. Er også begyndt med catslide hjemme efter en løpetur.

godis kosen en lørdag kveld kan være frugtsalat eller en halv boks cottage chees, en halv boks mager kesam og fun light, så der kommer lidt smak.

håber folket kan bruge mine små fif :-)

Klem

Cecilie

17.04.2012 kl.12:37

Ja i år har jeg en ekstra god grunn for å komme i sommerform.Jeg fødte en skjønn,liten gutt for 4 uker siden og det setter sine spor på kroppen.Vi skal på ferie den 22 juni og jeg ønsker å kunne passe sommertøyet mitt og kanskje føle meg vel i badetøy også. Så derfor har jeg tegnet medlemskap hos dere,samt at jeg har satt meg som mål å for første gang delta på Spar jentebølgen,har aldri prøvd noe sånt før. Så da håper jeg trening- og kostprogram fra dere og ståpå vilje vil ta meg til målet ;)

Hanne

17.04.2012 kl.13:05

Må først si at jeg stadig finner fin inspirasjon i bloggen deres! Den er fri for den fanatismen jeg synes preger mange andre trenings- og/eller kostholdsblogger, supert!

Jeg har også satt inn et slags støt for å finne sommerformen. For meg blir det å spise litt mindre, eller i alle fall mindre av det som ikke er nødvendig, også tenke på at det jeg spiser skal være "ordenlig". I tillegg skal jeg prioritere styrketrening mer enn jeg har gjort hittil:-) Ny sykkel kommer snart i hus, og det blir et kjærkomment alternativ til løping for mine vonde knær.

kvinnetrening

17.04.2012 kl.13:46

Janne Moland: Det er jo trening hver dag det Janne - bra jobba ;)

kvinnetrening

17.04.2012 kl.13:48

Christina: Så supert! Tipset om å handle for en uke ad gangen, skrive middags- og treningsplan er absolutt noe folk bør ta med seg!! :)

kvinnetrening

17.04.2012 kl.13:49

Cecilie: Så gøy å høre: velkommen til oss :) Som barselmamma må du også huske at det viktigste fokuset nå er gutten din. Stort fokus på vektendring kan være noe problematisk spesielt om du ammer. Du får mer info om dette i din kostholdsplan fra oss ;)

kvinnetrening

17.04.2012 kl.13:50

Hanne: Takk for dét Hanne! "Ren mat" er nok nyttig tanke gang for flere: lurt!

Lene

17.04.2012 kl.18:05

For å skjerpe sommerformen har jeg tenkt til å spise sunnere. Jeg har allerede begynt å prøve å holde meg unna godteri, har bare tillatt meg litt mørk sjokolade på lørdager. Jeg skal også bli flinkere til å lage meg ordentlige middager med masse grønnsaker. Trening gjør jeg 4-5 ganger i uka, men jeg skal allikevel prøve å få inn en økt til. Mulig en styrkeøkt, siden jeg har bestemt meg for å få litt strammere overkropp. Noen ganger har treningen uteblitt pga av unnskyldninger som at jeg ikke har hatt tid, pga av skolearbeid osv. Men når treningssentret åpner hall sju, har jeg faktisk en time å trene før skolen begynner, der jeg kan få effektive økter. Jeg vet jo godt at dette er en veldig dårlig unnskyldning de dagene jeg ikke trener. Jeg er jo ingen morgenfugl, så den største utfordringa blir å få rompa opp av senga på mårrakvisten. Men jeg skal nok klare det! :)

Ainabeina:-)

17.04.2012 kl.18:58

Jeg spiser masse sunn og god mat som en er lenge mett på, unngår småspising, og velger sunt men minst like godt godis på lørdagen!:D variasjon er også viktig, for ikke å gå lei. Så trener jeg CROSSFIT, fordi det gir enorme resultater og er DRITgøy i tillegg. Det anbefaler jeg ALLE å prøve! Jeg minner også meg selv hver dag på hvilke mål jeg har, og kjenner på følelsen over hvor surt det ville vært å stå på "mållinjen" å ha tapt..ergo bare et alternativ-å vinne!:)

Frøydis

17.04.2012 kl.19:09

Jeg har meldt meg på et 5K løp i juni, da har jeg ikke noe valg. Har fortalt hele familien så åikke fullføre blir for flaut. Ut på joggetur, aldri sur :)

kvinnetrening

17.04.2012 kl.19:29

Frøydis: wow, masse lykke til!

Lise

17.04.2012 kl.20:20

Jeg prøver å være i aktivitet hver dag (gå turer, jogge, sykle) min. 30 minutter. Startet i dag med en powerwalk før frokost, herlig start på dagen :) Har trent på treningssenter, mest styrke og liker det veldig godt :) Akkurat nå trener jeg ikke på treningssenter, da jeg hadde en prøveuke før påske og har ikke fått meldt meg inn enda. Men det skal absoltt gjøres snart, da jeg savner styrketrening! Jeg spiser lavkarbo, noe som fungerer kjempebra for meg :) Startet med det i slutten av Januar, og siden da har jeg gått ned ca 8 kg :) Målet er å gå ned 10 kg til, og minst 5 av de innen slutten av Juni.

kvinnetrening

17.04.2012 kl.21:11

Ainabeina:: Crossfit ser så tøft ut at jeg tør ikke prøve ;) Du er tøff! :)

kvinnetrening

17.04.2012 kl.21:12

Lene: Og heldigvis er det enklere nå som det går mot lysere tider ;)

kvinnetrening

17.04.2012 kl.21:13

Lise: Da gikk vi kanskje tur samtidig i dag morges da;)
Bra jobbet - lykke til videre!

Camilla B

17.04.2012 kl.22:18

Det eneste grepet jeg gjør mot sommeren er å være mer bevisst på å gjøre det jeg ellers gjør hele året. Jeg mener som så at hvis man trener og spiser sunt generelt hele året vil det ikke bli fullstendig katastrofe når sommer er rett rundt hjørnet! :) Men det aller viktigste grepet jeg gjør fram mot sommeren er å hjelpe venner som vil finne sommerformen :)

Hege

18.04.2012 kl.17:51

Jeg har samordnet meg med min søster :) Den dagen jeg eller hun ønsker å heller ligge innpakket i teppet på sofaen med godteriskålen foran seg, da kommer den andre å velter ut av sofaen --> Nå skal det trenes. Og vi er begge enige om at livslysten og gnisten blir i stor grad større etter joggeturen vår i solnedgangen, istedenfor sofaen ;)

Ellers har vi begge samme forbildet for mage og rumpe, samt at vi skal få flere markerte muskler. Derav 3-4 treningsøkter i uken med variert styrke og kondisjon. Å være to gir en utrolig større motivasjon enn om man er helt alene om målene :)

En treningstrøye hadde vært genialt å hatt på våre joggeturer sammen.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits