Sukkeret du trodde var sunt!

De fleste av våre bloggfølgere har nok forstått at sukker ikke er særlig bra for oss, hverken mtp vekt eller helse. Og jeg tror nok derfor at mange også er opptatt av å unngå å bruke sukker i hverdagen og unngå å spise godterier. Men har du forstått hva sukker egentlig er? Klarer du å begrense dagsinntaket kun med de nevnte to fokus?

Ta feks God Morgen yoghurten. Den er da sunn? Med yoghurt og musli! Og med 12 sukkerbiter FAKTISK!
Eller hva med energibarer da? Det er jo sportsprodukter, og sport er jo sunt? Da må jo deres produkter løpe samme linje vel? Feks Powerade som man får enkelt på butikken, eller alle drikkene og barene som ligger i helsekost og i treningssenterne! Vel, maltodekstrin, fruktose, glukose og glukosesirup, som du gjenfinner på emballasjens deklarasjon av ingredienser, røper noe annet! Sukker!
Eller hva med disse kornbarene som merkes med "naturlig" og uten tilsatt sukker; de er ofte fulle av honning, korn og frukt, som sammen gir mye energi og enkle sukkerarter (les: sukker!). Resultatet er søtsug!

Eller syltetøy og saft som er "100% naturlig" - det høres jo bra ut, for frukt og bær er jo sunt! Ja, å spise mye frukt også!!
Men du - ER sukker fra frukt bedre enn sukker fra sukkerroer (-som hvitt bordsukker kommer fra!)???
MmmmmmNEi! Sukker er sukker, og felles for de er at de omsettes raskt i blodbanen og gir blodsukkersvingninger, søtsug, hodepine, vekslende konsentrasjonsevne m.m.

"5 om dagen " handler faktisk om 2 porsjoner frukt (!) og 3 porsjoner grønnsaker. Rett og slett fordi frukt er også sunt, men har altså mer av de enkle sukkerartene enn grønnsaker. Og fruktkonsentrat er altså konsentrert fruktsukker som man søter saft og syltetøy med for at det skal smake like godt, men se bedre ut på emballasjen! Sporstprodukter er også meget nyttige for sin situasjon som de er designet for, men tatt ut av situasjon, så er de MEGET unyttige, fulle av sukker og energi som de er! Når man trener, og rett etter en knalltøff økt, er sukker meget nyttig, og kanskje eneste og beste alternativ for slitne muskler - derfor er spesialdesignede sportsprodukter fulle av slikt. MEN dette er jo ikke noe vi andre trenger så mye av, når vi sitter på kontoret og er småsultne.

Så hva spiser du når du trenger et sunt, lite påfyll, og kanskje er på farta et sted?

Tenkte følge opp med noen tips om dette: både for travle dager, og for påfyll før treningen! Men har DU noen tips kanskje?

9 kommentarer

Ingrid Elisabeth

20.04.2012 kl.13:38

Jeg kjøpte en skikkelig god proteinshake/smoothie tidligere i uka, og har prøvd å lage den selv etterpå. Den er med kaffe, sjokoladeprotein, banan og melk + isbiter. Skikkelig herlig og oppkvikkende etter trening.

Jeg har også begynt å lage litt ekstra smoothie når jeg først lager, så fryser jeg ned som ispinner. Dette er kjekt å ta med seg på farten ut døren, kaldt og friskt, samtidig som det metter. En veldig god en var med litt røde bær, banan, melk, linfrø og havregryn. Det burde mette en liten stund i alle fall :)

Før trening, sånn i farten, er skyr kjempelurt. Jeg er egentlig ikke superbegeistret for konsistensen på skyr, men prøvde blåbær/vanilje en dag, og plutselig likte jeg den. Tror den krever litt tilvenning bare.
Tror dette er noe mange glemmer å tenke over ja! Så fortsett å opplys folket! ;)

Victoria

20.04.2012 kl.14:16

Tar meg ofte et eple, et par gulrøtter eller en håndfull med nøtter og rosiner hvis jeg er småsulten. Hvis det er ikke er mettende nok tar jeg gjerne litt cottage cheese eller vaniljekesam i tillegg. Det er utrolig hvor mye sukker som kan ligge skjult i tilsynelatende sunne produkter... Men det er vel tross alt bedre å spise mer frukt til fordel for f.eks en pakke kjeks eller en sjokoladeplate... :)

Silja

20.04.2012 kl.14:18

"Et sunt lite påfyll" er ikke så lett... synes jeg, fordi, som du poengterer så er det mye skjult sukker rundt forbi! Jeg pleier derfor å tenke litt "totalen"; hva har jeg putta i meg så langt i dag, hva skal jeg spiser senere i dag, skal jeg trene og når, og hva trenger kroppen i så fall av tilførsel i forhold til treningsplanene senere på dagen osv. Og så justerer jeg litt ut fra dette.

Noen ganger spiser jeg skyr, andre ganger vanlig yoghurt (selv om jeg er klar over at det er mye sukker). Noen ganger en gulrot, andre ganger en Wasa muslibar. Frukt og grønnsaker, Yt produkter, litt nøtter, smoothie, knekkebrød med eller uten pålegg....

Ragnhild

20.04.2012 kl.14:38

Jeg pleier å ha med meg en liten boks med nøtter og noen rosiner i.

Eller så kjøper jeg en Skyr, og tilsetter noen gresskarfrø (spiser ikke gluten).

Jeg har også kjøpt noen måltidserstatterbarer som skal være tilsatt mindre søtning, og som kun er søtet med stevia. Tror i hverfall de er bedre..... Alle disse søtningene med -ol på slutten blir man jo bare uvell i magen av også, pluss at jeg har hørt at de også binder opp vann i kroppen....

Jeg har også merket meg at jeg må kutte antall frukt for å gå ned i vekt/holde vekten. Selv om det er sukker med sunnhet i er det fremdeles sukker.

På vei

20.04.2012 kl.20:01

Det går nok i banan, det er det raske, lille måltidet hver dag. Ellers 1 eple :)

Fruktsukker er ikke sunnere, men søtere pr mengde. Så derfor blir det sett på som sunnere fordi man i grunnen trenger mindre av det i f.eks. bakverk.

Lene

20.04.2012 kl.22:08

Så fruktsukker er like usunt som vanlig bordsukker?

chipseh

20.04.2012 kl.23:43

Jeg hadde veldig lenge loff baguetter med kylling, salat, agurk, mais og sukkererter. Nå har jeg begynt med det nest groveste brødet du kan få med kylling, salat, agurk, mais og sukker ^^

kvinnetrening

24.04.2012 kl.13:00

Lene: heisan! Håper dagens blogginnlegg, tirsdag 24.april, gir deg svar ;)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits