Sukker, fruktsukker, luresukker (!) og småspising!

Før helgen var jeg litt opptatt av dere som har en intensjon om å unngå sukker fra maten, pga helse og vekthensyn. Fokuset var at "sukker er sukker" uansett om det kommer fra sukkerroer (hvitt bordsukker) eller fra bær og frukt. Og da er det kanskje greit å starte "på begynnelsen":

  • Karbohydrater består av mange undergrupper, der den mest grunnleggende gruppen som utgjør de minste enheter av karbohydrater, kalles mono- og disakkarider. Disse kan reagere i meget lange kjeder, og lage stivelse av ulike typer (fordøyelig og ikke-fordøyelig) og fiber (ikke-fordøyelig).
  • De monosakkarider som vi mennesker kan utnytte, heter glukose, galaktose og fruktose. Disse kan reagere og sette seg sammen to-og-to til såkalte disakkarider, og de vi mennesker kan utnytte heter laktose (melkesukker!), sukrose (bordsukker) og maltose.
  • Et kosthold med mye av de enkle sukkerartene (mono- og disakkarider) gjør at man i større grad får et stort behov for søtt, og derfor raskt kan få i seg for mange kcal (-og dermed legger på seg). Disse enkle sukkerartene får blodsukkeret til å svinge mer, hvilket utarter seg som konsentrasjonsvansker, tretthet, søtsug, humørsvingninger - og med kronisk høyt blodsukker vil man øke risiko for å få diabetes-2. Et kosthold med mye sukker pga søtpålegg, godis, saft/brus etc, blir raskt næringsfattig (på ulike vitaminer og mineraler) fordi matvarer med lite næringsstoffer utgjør hovedandelen av kosten.

 

Så som dere ser, kan sukker forekomme naturlig (som fri glukose, fri fruktose eller som sukrose) i sunn mat som feks bær, frukt, naturlig (!) saft etc. Og sukker kan forekomme pga berikning av matvarer for å gi de mer intens søtsmak (og da benyttes samtlige av mono- og disakkaridene i ulik grad i ulike matvarer/godis/sportsdrikke). Det spiller ingen rolle hvilken kilde disse sukkerartene kommer fra mht blodsukkerregulering og kcal-bidrag: det er like uheldig om det kommer fra sunne matvarer som av usunne matvarer når det blir store mengder.

Frukt og grønt som deles i biter er lettere å spise - frister mer, smaker bedre, og vips: så har man spist unna mer frukt og grønt!

MEN -

"5 om dagen" handler om 2 porsjoner frukt/juice og 3 porsjoner grønnsaker

-og dette skyldes i stor grad hensynet til å begrense mengden enkle sukkerarter (som det er rikelig av i frukt)!

 

FORSLAG TIL SMÅMÅLTIDER GJENNOM DAGEN!

Takk for mange gode bidrag til tips til sunnere mellommåltider; dere hadde masse flott å komme med! Frukt kan fortsatt brukes i mellommåltider, men for å mette mer og stabilisere blodsukkere bedre, bør den få følge av noe proteinrikt eller sunt fett i moderat mengde:

  • frukt + skinkepålegg
  • frukt + yoghurt (feks Skyr)
  • frukt + liten neve nøtter
  • frukt + måltidserstatter

Og selvfølgelig vil grønnsaker være å foretrekke framfor utstrakt bruk av frukt i alle disse alternativene!


I hanskerommet på bilen min ligger det "nødløsninger" for rush-tid kø, uventet farting på veg uten medbrakt mat, lange arbeidsdager etc!


Måltidserstattere, som i utgangspunktet selges som en del av et sortiment for slankekurer, er geniale å bruke som nødløsninger og mellommåltider. De har et balansert innhold av vitaminer og mineraler, samt moderat med karbohydrater og et flott bidrag av proteiner. Det gjør jo ikke noe at det er flere alternativer som sjokoladebarer da ;) Men her får du også shaker og supper, hvor sistnevnte er blitt en av mine favoritter. Har man en termokopp og tilgang til varmt tevann (de fleste bensinstasjoner og serveringssteder), så har man et måltid på farta - til og med mens du kjører!

Du ser forskjellen? Altså på andre "rett i koppen" supper og sjokolader/proteinsjokolader og disse? De fleste rett-i-koppen produkter er fulle av kcal og ikke minst stivelse/sukker, mens i disse måltidserstatterne har du et moderat/lite innhold av kcal og et balansert innhold av vitaminer/mineraler. Det samme gjelder sjokoladeproduktene!

Slike produkter finner du på apotek (Allevo), i butikk (Nutrilett, Slimfast) og på nettbuikk (Easy living).

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits