Før-trenings måltid!

Når trener du på dagen? Jeg trener helst på ettermiddagen, sånn som i helgen: sola skinner og bena vil bare ut å løpe!

Men noen ganger er jeg flink og trener om morgenen, og for det aller meste trener jeg om kvelden, etter at barna har lagt seg. Og uansett når jeg trener da; så må jo måltidene matches til treningstiden, slik at musklene både har energi til å VILLE trene, og slik at magen ikke slår krøll på seg under treningen fordi man nettopp har spist!

Om jeg trener tidlig, blir det som regel uten frokost. Rett og slett fordi min kropp ikke evner å trene HARDT så tidlig, så det blir kun en powerwalk med staver eller en rolig joggetur. Da stresser jeg ikke med å fylle på med energi før økten (men for all del; jeg spiser rett etterpå! Da må man jo I ALLE FALL fylle på energi, om kroppen skal restitueres, muskler skal bygges og helsa og overskuddet skal ivaretas!) Men de sjeldne ganger jeg SKAL på en intensiv økt, som feks morgen-spinning, da spiser jeg alltid først. Ingen kropp yter maks uten nok energi, og etter en natts faste, må det påfyll til!

Om jeg trener sent, slik det som regel blir, er det litt mer tricky å få til måltidstiming. Vi spiser jo middag i 16-tiden, og når barna har lagt seg etter sin kveldsmat, er det trening kl 19.30-20.00. Det fungerer ikke å spise et kveldsmåltid før trening da, men noe må jeg ha å gå på under de tunge løftene jeg gjerne gjør på treningen. Derfor spiser jeg veldig ofte et lettfordøyelig før-trenings måltid sammen barnas kveldsmat i 18.30-19-tiden: 

Min favoritt er 1/2 beger cottage cheese + yoghurt + litt flakes

Jeg har jo den store fordel å kunne shoppe i Sverige rimelig ofte, og der har jeg hamstret mager cottage cheese (1,5% fett), og sukkerredusert yoghurt - samt fiberrik flakesblanding.

 

TINE Mager Cottage Cheese 300 g TINE Mager Cottage Cheese 300 g TINE Mager Cottage Cheese 300 g

Men nå har jo Tine løst saken for alle: ENDELIG kommer det en enda magrere cottage cheese også her hjemme (ok, 4% fett er i grunn ikke mye da, slik det var i den gamle!). Så da har du også muligheten da; å få deg et sunt og smakfullt før treningsmåltid når det er litt knapt med tid mellom måltider og trening. Gi deg en times tid mellom måltidet og treningen, uansett hva du spiser. Da er du sikker på at du unngår mageubehag!

 

5 kommentarer

Benedictes trening

02.05.2012 kl.13:18

Takk for tips!! Jeg liker best å trene på formiddagen..men ETTER frokost vel og merke, ellers har jeg null energi!

jksf

02.05.2012 kl.15:04

Takk for tips til hva jeg kan spise før trening :)

maren

02.05.2012 kl.15:31

Takk for tips!:)

Hva spiser du før en spinningsøkt tidlig på morgenen?

kvinnetrening

02.05.2012 kl.18:01

maren: Havregrøt med bær, kanel og litt nøtter :)
Du kan også feks lage deg en smoothie, spise litt frukt og yoghurt eller et par brødskiver med ost/skinke :)

hilde sæther

02.05.2012 kl.21:22

Takk for flotte tips. Jeg trives best å trene om morgenen, unga til skole, frokost, trener ca 1 time etterpå. Nå skal jeg prøve mager cottage cheese

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits