Hva er trening?

Hva ER egentlig trening? Hva kan kalles trening, og hva kan kalles hverdagslig aktivitet, og hvorfor skiller vi på dette? Er det å sykle til skole eller jobb trening eller hverdagslig aktivitet? Er gåturen du gjør på ettermiddagen en del av dine hverdagslige sysler, eller kan det regnes som trening?

Skogsturer er ikke trening for még, men en herlig bonusaktivitet!

TRENING

Kanskje like greit å starte med å definere "trening" da: "refererer til det å øve for å utvikle ferdigheter eller evner. Dette gjøres gjennom planlagte, gjentatte repetisjoner (-)

(fra wickipedia). Videre fortelles det i denne definisjonen: 

"Fysisk trening kan defineres som systematisk påvirkning av organismen (kroppen) over tid, med sikte på endring av fysiologiske (fysiske)psykiske ogsosiale egenskaper som ligger til grunn for prestasjonsevnen"

 

Det er altså noe vi planlegger å gjøre, setter av tid til, og har et definert ønske om synlige eller merkbare resultater av. Det sier seg jo selv da: du har vel hørt noen fortelle deg, enten det gjelder lekser, håndballtreningen, turningen, korpset eller andre uvante ferdigheter: "det må du øve på, for å klare". Eller "nå skal vi trene på-...." .

 Å trene betyr å venne kroppen til å mestre noe som den pr i dag ikke er så god til. For fysisk trening kan det da handle om å klare å løfte en tung vekt  (man trener seg sterkere, så man klarer å løfte den tunge vekten til slutt!), å klare å løpe hele trimrunden (man trener hjertet, blodomløpet, musklatur, og får lokale endringer som gjør at du klarer dette - du øker kondisjonen og utholdenhetsevnen!)

 

HVERDAGSAKTIVITET

Så hva kan man da forvente av hverdagsaktivitet, dersom denne spontane fysiske utfoldelse ikke kan defineres som trening for kroppen? Vel, følger vi en like faglig definisjon, lyder den som følger: 

"Fysisk aktivitet vil i kontrast kunne defineres som lystbetont kroppslig bevegelse. Denne form for aktivitet kan også bidra til endring av kroppens fysiske, psykiske og sosiale egenskaper, men det er ikke motivasjonen for eller hensikten med aktiviteten"

Jeg kaller det ofte bonusaktivitet. Altså: den kan fortsatt påvirke min fysiske yteevne, i både styrke og utholdenhet, men det avhenger i stor grad av mitt eget utgangspunkt og av hvor hard innsats jeg legger i aktiviteten. Som bonusaktivitet, tenker jeg at den har god effekt på forbrenningen min, og til en viss grad også på utholdenhetsevnen (jeg vil feks i større grad kunne klare å gå lange distanser uten at bena går trett, dersom jeg stadig går turer på min fritid!). 

 

HVA VIL JEG FRAM TIL?

Det jeg ønsker å belyse er at dersom du er ute etter å se synlige resultater fra din "trening": enten strammere kropp, slankere kropp, bedre kondisjon, sterkere kropp eller lignende, så må det trenes. Med en gitt hyppighet (-gjennom uka), intensitet (føles ubehagelig hardt til tider), og varighet (gjentatte repitisjoner).

Men svært mange av oss, ca 20% ungdom, 63% voksne menn og 50% voksne kvinner, har i dag en uønsket overvekt, som disponerer for en rekke livsstilssykdommer (blodtrykk, kolesterol, hjerte og karsykdommer, kreft, diabetes m.m.). Denne overvekten skyldes i dag i stor grad at vi ER FOR LITE HVERDAGSAKTIVE!  Det nytter altså ikke å svette ut ekstremt bra i 60 minutter, om du bruker de øvrige 1380 minuttene av døgnet til å forholde deg fysisk rolig. HVER KROPPSLIG UTFOLDELSE DU GJØR, HAR EFFEKT PÅ HELSA! Bevegelse har i seg selv en meget god effekt på risikoen for de nevnte sykdommer; faktisk uavhengig av vekten. Men når tilleggseffekten av fysisk aktivitet ER vektreduksjon, så vil effekten være dobbel!

 

HVORDAN KAN DU ØKE HVERDAGSAKTIVITETEN?

Du kan sykle eller gå til skole/jobb, du kan også legge inn ekstra gå/sykletur med barn til/fra barnehage og skole, du kan ta deg en morgetur før frokost eller en tur på kvelden når dagens plikter er unnagjort. Du kan også være glad for at du blir bedt om å klippe gresset, fordi det innebærer at du får dagens nødvendige bevegelse. Eller du kan la kveldsmaten være en del av en skogstur, og du kan også la herlig vårsol nytes andre steder enn i solveggen med en kaffe-latte i hånda. På veg inn i skog, fjell og utmark - med mål mot et herlig vann, en flott utsikt - eller en spennende grotte?



Barn fryder seg også på tur, når de har noe å se fram til!

 

Én kommentar

På vei

03.05.2012 kl.09:26

:)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits