Klar, ferdig....?


Jeg har akkurat gjort ferdig en lett løpeøkt på 5 km, og er nå VELDIG klar for å lade opp til morgendagen: det skal visstnok hete "vårens vakreste begivenhet", men da må det søren meg bli bedre vær også!

Nå skal musklene bare lades til å klare å fullføre 1700meter i høyt tempo - med både stigninger og flatmark. Det er selvfølgelig Holmenkollstafetten det er snakk om!

Jeg kan ikke annet si enn at jeg gruer meg; det er første gang jeg er med, og jeg er ikke akkurat noen sprinter. Valgte derfor å IKKE ta en kort etappe som virkelig krever hurtighet, men er i sterk tvil om en lang distanse med relativt høyt stafetttempo er noe særlig bedre...

SLIK FORBEREDES DET:
Etter løpsøkten min, lagde jeg min egen restitusjonsdrikk - selvfølgelig med de viktigste ingredienser til restitusjon: væske, karbohydrater, proteiner og litt antioksidanter! Resten av dagen skal jeg ha fokus på masse karbohydrater, så energilagrene er fulle, og morgendagens frokost ser jeg fram til, med nystekte rundstykker. Deretter et hyppig matinntak med fokus på karbohydrater og magre, proteinrike pålegg. Altså sånn ca hver 3.time inntas et lite måltid, gjerne basert på brødmat og kjøttpålegg, eller fruktsalat med yoghurt til! Og drikke masse vann da - gjennom dagen!

Her er oppskriften på smoothiesen - som var helt nyyyyyydelig:

(ok, jeg "dæsjer" oppi med ingredienser, men jeg selv hater når folk ikke oppgir sånn ca hvor mye som er brukt, så her er stipulering til deg: )

  • 1,5 dl frosne bringebær
  • 1 dl frosne blåbær
  • 1 fersk banan
  • 1/2 dl havregryn
  • 1 scoop proteinpulver med jordbærsmak (bruk gjerne cottage cheese og/eller yoghurt i stedet!)
  • 2-3 dl ekstra lettmelk (her justerer du selv, utfra hva slags konsistens du ønsker - jeg liker skikkelig tykk, kremet!)

 

Så kjører du det hele sammen til en jevn smoothie med blender, foodprocessor eller stavmikser - og nyyyyyyyyter :)




3 kommentarer

Silja

11.05.2012 kl.14:59

Lykke til; er det 4 etappen "berg-og-dal" du skal løpe? Den er morsom og litt hard men absolutt verd opplevelsen!! :-)

kvinnetrening

11.05.2012 kl.16:29

Silja: Ja, der har du meg ;)

fitforfifty

19.05.2012 kl.10:54

Tusen takk for en super oppskrift, den må jeg teste og den var nok god å ha i forbindelse med vårens vakreste løp som jeg også tidligere har løpt en del ganger.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits