Slapphet i sommervarmen? Kúr 1 av 3!

Er du som meg, litt ekstra slapp i sommervarmen? Føler at treningen er liiiiiitt vanskelig å motivere seg til, eller kjenner at kroppen faktisk har det litt tungt og ikke burde trene? Hvorfor er det egentlig slik? At varmen gjør oss slappe?!

Det er  nok hovedsakelig tre sentrale faktorer som gjør oss tunge i kroppen og slappe i varmen. Her skal du få de presentert, én forklaring pr dag - så har du noe å fokusere på og jobbe med (en ting ad gangen!).

VARMEN STJELER APETITT!

Kjenner du dét - at du ikke er så sulten når det er varmt?! Det gjør jeg - apetitten er ikke fullt så stor, og jeg kan gå lange dager med lavt matinntak uten at det plager meg. Ellers skriker jo magen etter mat, slik man ofte opplever når man også trener regelmessig (trening gir god apetitt regulering!). Det fungerer uten problemer én dag, men dag nr to begynner jeg å merke det på overskuddet, og dag nr 3 går treningen "rett i dass". Disiplinert som jeg er, går jeg jo på trening, men jeg kjennet at jeg like gjerne kunne latt være. Ingen effekt av å krangle seg gjennom en økt med labert tempo og intensitet.

Husk pastaen eller rundstykket til salaten: da går treningen så mye bedre!


Så begynner jeg å tenke litt etter da; hva er sammenhengen? Ikke så vanskelig regnestykke i grunn... Skal man klare å bruke energi, må man også fylle på med energi. Det er lett å ha den holdning at når apetitten er lav og du koser deg ute i solen uten stort behov for matinntak, så er jo det "greit" liksom. Gjør jo ikke noe om man holder tilbake litt på kcal gjennom bikinisesongen liksom. Ja, om man overhode tar notis over at man spiser lite da - for noen gjør det helt ubevisst også.  Jeg velger som regel mye salater om sommeren når apetitten er lav: salater og smoothies. 

 

Som dere ser fra dagens lunsj, har jeg lært litt fra forrige ukes blemmer: nå må det mer energi inn, så kommer gutsen tilbake på trening. PASTA i salaten, dere. Det gir energi til trening. Eller en brødskive til, evnt rundstykke. Daglige økter trenger god restitusjon og optimal forberedelse til neste økt: energi som musklene evner å bruke på hyppige og/eller tøffe økter. Karbohydrater! Og selvfølgelig anbefaler vi fiberrike alternativer, så brødet bør ha minst 8 gram kostfiber pr 100g vare, og fullkornspasta/fiberpasta med minst 7 gram kostfiber pr 100g vare (denne informasjon finner du på de fleste emballasjer). Salat er enkel mat å få i seg når varmen er påtagende og lysten på mat er lav. Men det gir lite energi å trene på.

"kur" nr 1 mot sommerslapphet og økt evne til å trene: spise nok, selv når apetitten er lav (ha et bevisst forhold til hvor ofte og når du spiser, ikke kun følge magefølelsen - som altså er redusert i varmen!) - fremdeles fokus på riktig treningsenergi (karbohydrater) selv i friske sommerretter som salater!

 

 

KLAR FOR TRENING!!

3 kommentarer

Silja

29.05.2012 kl.13:28

Kan ikke si annet enn at du traff et par spiker på hodet her ja ;-) Gjett hvem som kjenner seg igjen i dette.... JEG! ;-)

Marita Baluba

29.05.2012 kl.14:53

Kan virkelig skrive under på at varmen stjeler apetitten, ja! Var et par uker på Filippinene i fjor, og jeg husker jeg fikk servert en kyllingfilet med salat til - og kunne ikke FATTE og begripe hvordan jeg skulle klare å spise ALT det? ..og det gjorde jeg heller ikke, før jeg var halvveis følte jeg at jeg bare kunne legge meg ned og dø, så mett var jeg :p

lurven94

29.05.2012 kl.21:52

kjempe fin blogg :D Hadde blitt super glad for en komentar tilbake :D <3

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits