Et lite vidundermiddel :)

Som jeg nevnte i innlegget om min gourmet frokost :) så tar jeg tilskudd av omega 3.
Jeg lovet dere mer informasjon om helseeffektene av dette, here it goes; 

Vi er vel alle på jakt etter noe som kan være med på å bedre helsen vår, både generelt og spesifikt.
Ta det helt med ro...det har ikke kommet èn pille som gjør alt supert, i hvert fall ikke ennå... men som jeg nevte i innlegget så er det noe vi burde supplere med -nemlig omega 3. 

Et par linker til lesing om omega 3;

fra lommelegen

fra OKklinikken

fra VKM (vitenskapskomiteen for mattrygghet)

Det finnes mye informasjon der ute om omega 3 og mange spiser det uten å vite hvorfor...



ANYWAYZ!

Til poenget -WHAT´S IN IT FOR YOU?

Et par av de helsefremmende effektene her;

Generelt
Omega 3 har vist positive effekter på de fleste sykdommer og tilstander kjent for mennesket. Gjentatte studier har vist positive effekter på høyt blodtrykk, dysleksi, hyperlipidemi, hjerte- og karsykdom og mange flere.

Cellens oppbygning
Omega 3 forbedrer helsen til cellemembranen. Hver celle i kroppen er omgitt av en vegg og helsen på denne veggen kontrollerer helsen til cellen. Fiskeolje holder denne veggen fleksibel og regulerer antallet insulinreseptorer i celleveggen som igjen styrer mengden fett som lagres.

Graviditet og barn
DHA er så viktig for utviklingen av barns hjerne at dersom mor eller barn mangler tilstrekkelig med denne fettsyren er risikoen at barnets nervesystem aldri blir optimalt utviklet, noe som kan medføre et livsløp av uforklarlige emosjonelle- lære, og immunforsvarstilstander.

DHA utgjør 15-20 prosent av hjernebarken og 30-60 prosent av retina så det er absolutt nødvendig for utvikling av foster og baby.

Omega 3 maksimerer barnets intelligens og beskytter mot tilstander som autisme og ADHD. Et tilstrekkelig inntak av omega 3 kan øke barnets intelligens med 6-10 poeng.

Kreft
Omega 3 fra fisk har vist seg å kunne ha både positive effekter på krefttyper som prostatakreft, tarmkreft og brystkreft. Effektene går fra evnen til å begrense uønsket cellevekst, normalisering av kroppsvekt ved behandling, til antiinflammatoriske egenskaper og forbedring av effektene av cellegift.

Høyt blodtrykk
Omega 3 reduserer høyt blodtrykk. Inntak av fiskeolje har vist seg å redusere et høyt blodtrykk, noe som har vist seg å redusere risikoen for hjelte og karsykdom og for tidlig død.

Fettforbrenning og fettinnlagring
Omega 3 skrur på fettforbrennende gener. Dette betyr at fiskeolje styrer frisetningen av fett fra fettvev, noe som kan resultere i større fettforbrenning.

Omega 3 skrur av fettsparende gener. I tillegg til å øke mengden fett som frisettes reduserer også fiskeolje fettinnlagringen.

Inntak av Omega 3 reduserer også insulinresponsen ved måltider og et tilstrekkelig og regelmessig inntak kan bidra til bedre blodsukker kontroll og vektkontroll.

Hjerte- og karsykdom
Omega 3 et regulerer C-reaktivt protein, som er en av de sist oppdagede risikofaktorene for hjerte og karlidelser. Det virker som om det er DHA andelen i fiskeoljen som har denne effekten.

Omega 3 øker også elastisiteten i blodårene og kan på den måten redusere blodtrykket og øke blodtilførselen.

Omega 3 senker VLDL, triglyserider og homocystein, risikofaktorer for hjerte- og karsykdom og øker HDL, som anses å være det gode kolesterolet.

Betennelsestilstander
Omega 3 reduserer inflammasjoner ved at det har anti-inflammatoriske egenskaper. Dette betyr at det positivt kan påvirke lidelser fra ledd og muskelapparatet. Balansen mellom Omega 3 og 6 er som nevnt tidligere viktig i den sammenhengen.

Sinnsstemning og depresjon
Omega 3 øker serotonin nivået. Serotonin er kjent som ?lykke kjemikalien? og har egenskapen at det kan påvirke humør og sinnsstemning positivt.

Stress
Omega 3 senker stressresponsen. Det anses at fiskeolje regulerer nervesystemet og medfører en lavere stresshormonproduksjon. Siden stress er en av hovedårsakene til lidelser er det å holde disse nivåene nede viktige for helse.

Hjernens utvikling
Det anses at fiskeolje og da spesielt DHA ,er viktig for normal utvikling av hjernen og vedlikehold av dens kapasitet. Et tilstrekkelig inntak kan sikre at hjernen har tilstrekkelig av de essensielle fettsyrene for normal funksjon. Omega 3 har vært benyttet med positive effekter på konsentrasjons- og lærevansker og hyperaktivitet.

Need more?

Jeg har i hvert fall omega 3 i min hverdag og er happy med det :)

Det er mange leverandører av omega 3 på markedet, og derav omdiskutert kvalitet. I 2010 ble det gjennomført en studie av fiskeoljer, du kan lese mer her.

Så vurder hvilken leverandør du velger -jeg bruker omega 3 fra Fourlife -siden deres fabrikk ligger i Nord Norge, fisken fiskes der (derav kort tid fra fisken kommer opp av vannet til den raffineres), det er rett forhold mellom EPA og DHA og den er tilsatt vitamin E, en antioksidant, som bla motvirker at oljen ødelegges. 

Igjen -mitt lille tips til deg for hverdagen, en litt sunnere hverdag :)




3 kommentarer

Greenfood

11.06.2012 kl.21:58

Omega 3 er absolutt viktig, ja! Har selv en far som jobber med Omega 3 som legemiddel, og ikke bare et kosttilskudd, så jeg har virkelig fått det inn med t-skje hvor viktig det er. Ironisk nok er jeg veganer, og kan ikke ta disse pillene selv, men får i meg tilstrekkelig mengde Omega 3 igjennom alger og andre sjøplanter :) Det er opprinnelig der Omega 3 kommer fra, men fisken spiser disse plantene, og Omega 3'en blir oppkonsentrert i fisken!:)

helene

11.06.2012 kl.22:08

Så bra, er lurt å oppfordre flere til å ta Omega 3, et bra innlegg! Visste ikke at den hadde så mange bra effekter :) Selv har jeg fått beskjed av legen om å ta det pga jeg har sensitiv hud, som eksem. Og Omega 3 skal visst hjelpe, fordi ett eller annet om at de med sensetiv hud har lite fettsyrer. Noe rundt der! :D

Sondre Krogh-Bjerke

11.06.2012 kl.22:21

Amen! Fiskeolje er et grunnleggende tilskudd for de som ønsker å optimalisere sin helse. Om man ikke spiser fet fisk 6 dager i uka, må et omega-3 tilskudd på plass.

Vikigheten av at det er kun omega-3 kan ikke omtales nok. Ved for høyt inntak av omega-6 vil man få alvorlige betennelsestilstander. Lag et blogg-innlegg om omega-6 rike fy-produkter også Kine :-) Det tror jeg mange der ute trenger å lese. Spesiellt revmatikere.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits