Snart sommer... hvor er du?

Ja, hvor er egentlig du?

Med hvor så tenker jeg på hvor i forhold til målet ditt.

Jeg vet at du har et mål. Om det ikke er helt klart og tydelig for deg så kan vi kanskje kalle det et ønske?

Det er kanskje sånn at man ikke skal snakke så høyt om det, men jeg gjør det likevel.. 
Sommeren nærmer seg og de aller fleste har et bilde av hvordan de ønsker å se ut når stranden skal inntas, i badetøy...
Tar jeg feil?

Daglig er forsider av aviser og magasiner prydet av nye tips til hvordan formen kan bli enda litt bedre.
Nye tips -de beste, selvsagt:) -på hvordan DU skal gjøre enda noen forandringer i din hverdag slik at du kan ta sommeren og stranden slik du ønsker.

Jeg synes det er helt riktig å ta opp temaet, det er vel ingen tabu å snakke om kropp?

Så det er sagt så er jeg en av de som tør å innrømme at jeg tenker på hvordan kroppen ønskelig skal se ut på stranden:)
Selvsagt gjør jeg det.

Nå er det ikke sånn at jeg er konstant på diett for å matche mitt ønskede mål.
Det jeg derimot gjør er at jeg konstant er bevisst på livsstilen min :)

Dette er noe vi bruker mye tid på her på kvinnetrening.no, nettopp livsstil vs diett.

Livsstil er som ordet tilsier -et valg av levemåte hver dag.
Diett derimot er (bør i hvertfall være) tidsbegrenset og nettopp derfor også tilspisset i form og farge. (hørt om banan dietten? Om suppe dietten?...!)

Jeg skal ikke predikere om det ene eller det andre, men kun snakke ut i fra erfaring og noe sunn fornuft :) 

Det å velge og gå på en diett bør som sagt være tidbegrenset og vil ofte være preget av et strengt regime, i hvert fall om man sammenligner med hvordan hverdagen ser ut FØR dietten starter.
Av den grunn vil det ofte være krevende å "holde ut" dietten, og sannsyneligheten for at du ryker på en smell eller sytten er stor. Den absolutte majoriteten av alle som begynner på diett er tilbake i vekt og til og med har økt  vekten innen to år. Ikke bare det, du har også brukt MAAANGE dager på å gå rundt sulten, fortvilet, revet deg i håret over alle fristelser..
Jeg snakket med en kvinne her om dagen som går på en diett nå, og hun fortalte meg at hun en dag hadde måttet gå å legge seg kl 20 fordi hun var så sulten og ikke ville sprekke -så hun måtte rett og slett gå og legge seg for å ikke spise noe.. Så her er du, en periode etter dietten, i samme vekt som da du startet OG du har brukt mange timer på å sulte deg og være gretten... Deilig? Ikke nok med det, men da du var ferdig og hadde nådd målet ditt, om du gjorde det, så varte det i akuratt tre dager, så var det tilbake i "gamle" rutiner igjen. Glede...!

Det å velge og ha en sunn livsstil gir kanskje ikke de raskeste resultatene, men her har du nok større muligheter for å nå målet ditt -noe jeg er temmelig sikker på at du ønsker. En annen bonus er at du forblir der, nettopp fordi det har blitt hverdagen din. Ved å implenetere sunne vaner i hverdagen din vil du sakte men sikkert komme i mål OG på veien fått et par andre bonuser på kjøpet:
Redusert sjansen for å få livsstilssykdommer som diabetes, hjerte -kar sykdommer, muskel og skjelett lidelser, ortopediske lidelser, slag, despresjon.
Flere bonuser er: økt energi og overskudd, bedre humør, generelt bedre livskvalitet, renere hud, friskere hår... Bonusene er MANGE!




Nå tenker du kanskje at dette er vanskelig å få til, det er tøft å vite hvordan man skal gjøre om på hverdagen!

Vel, er det egentlig så vanskelig?

Et valg som IKKE bør være så vanskelig er å velge mellom diett eller livsstilsendring... 

Sunn livsstil bør ikke være så komplisert..

Kort oppsummert:

Spis ren og naturlig mat når du er sulten
Vær fysisk aktiv hver dag
Sov mye og godt
Stress mindre 

Altså:
Ren mat = naturlig levende mat. Rene stykker med kjøtt, fugl, fisk. Frukt, bær, grønnsaker. Minst mulig tilsettingsstoffer. Dersom du er i tvil om det er under kategorien ren mat, still deg følgende spørsmål; har mennesker laget dette? Pizza Grandiosa for eksempel, kommer det fra naturen eller er det laget? 

Fysisk aktivitet = med dette menes all type aktivitet. NOE er bedre enn ingenting:) planlegg treningsøkter jevnlig, men sørg også for å ha mer aktivitet i hverdagen. Gå istedetfor å kjøre bil eller buss, velg trapper fremfor heis.

Søvn = vi bør ha mellom 7-9 timer søvn hver natt. Du kan bedre kvaliteten på søvnen ved å sove i et mørkt rom, avkjølt.

Stress = sørg for å fjerne så mange stress elementer som mulig. Dersom du alltid har det travelt på morgenen, still klokken til å ringe ti minutter tidligere for å ha bedre tid og slippe stresspåvirkningen. Et tips er å se over dagene dine og finne ut hva som gjør deg stresset og finne alternative løsninger eller fjerne disse elementene.

Dette var den enkle versjonen.
Selvsagt ligger det mer bak, men poenget her er at det er du som må velge.
Det er du som vet hva du ønsker for DEG.
Tilbake til første linjene i innlegget, hva ønsker du for DEG?
Det aller viktigste er at du gjør det du gjør for DEG, at du ser deg selv for den du er og handler der etter.



 Jeg håper du tar valg som gjør at du har det best mulig, at du er mest mulig happy med deg og at du sørger for å gi deg selv belønning for jobbene du gjør underveis.

Jeg heier på deg hele veien til ditt mål :)

Kine

3 kommentarer

Karoline

03.06.2012 kl.21:55

Mitt mål for i år faktisk er å gå ned i vekt!

Med hjelp av å gå turer å trene!

Jeg veide 73 kg på det høyeste i år , men nå har jeg gått ned til 68!

Målet mitt er 60 kg!

Men jeg vet ikke om jeg kan klare det!

Leonora

03.06.2012 kl.22:16

Kjempe fin blogg, hyggelig med en kommentar tilbake ♥ :D

Lise

04.06.2012 kl.18:30

Jeg satte meg som et av mine mål i Januar, å gå ned 8 kg frem til Juni. Det målet nådde jeg allerede før påske :) Har nå gått ned ca 13 kg siden slutten av Januar og 23 kg tilsammen fra jeg var på mitt største! :) Er kjempefornøyd med det :) Veide 98kg på mitt største, nå veier jeg ca 75 kg. Mitt endelige mål er et sted mellom 65-70kg (ser det litt an), men hver kg jeg klarer frem til 27.juni (da reiser jeg på ferie) er en bonus :) Er ufattelig deilig å kunne glede seg til å gå i mindre klær i sommer og å føle seg mere vel! Håper på en fin sommer!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits