Kan man trene hver dag?

Hvor ofte kan man egentlig trene, før det blir for mye? Kan man ødelegge noe? Er det skadelig? Og hvor mange restitusjonsdager må man ha?

Mennesket er i grunn skapt for bevegelse, og opp gjennom flerfoldige årtusener har vi levd i et samfunn som har krevd mye bevegelse i hverdagen og fysisk bruk av kroppen. Vår kropp kan klare store påkjenninger over tid, men dels må belastningen være variert (evnt med lav belastning) og dels må restitusjonsevnen være god. Og sistnevnte avhenger i stor grad av søvn (varighet og kvalitet) og av energibalansen. Så ønsker du å trene mye, må du også spise mye. Og da gjelder mat av kvalitet (-som gir byggestenene som kroppen trenger i restitusjonen!). Med hensyn til vår inaktive hverdag, der vi stort sett sitter stille gjennom dagen, tar ikke kroppen stor skade av å ha en treningsøkt hver dag!

 

LØPE HVER DAG?

Men betyr det at du kan løpe hver dag da? Eller gjøre styrketrening hver dag?

Vel, sjansen er stor for belastningskader, tretthetsbrudd og mangelfull restitusjon (-dermed også dårlige resultater fra treningen!) dersom du gjør samme type trening eller øvelser hver dag. Under en effektiv treningsøkt rives noen muskelfibre helt/delvis av, energilagre lokalt i muskelen brukes helt/delvis opp, bindevev utsettes for belastning pga muskeldrag, væskeretensjon etc - og skjelettet brytes også ned på det sted som belastes hardt/mye. Disse ulike vev og prosesser trenger alle tid for å bygges opp igjen; og dette er den sentrale delen av nettopp restitusjon. Vi har på trening ødelagt ulike strukturer i kroppen, men også samtidig gitt et stimuli til å bygge de opp enda bedre (i form, struktur, størrelse) for i neste omgang å tåle tilsvarende belastning bedre. Denne oppbygnigen trenger noe tid for å fullføres, og forutsetter dessuten tilførsel av riktig type og mengde byggestener (kostholdet!).

 

VARIASJON GJØR DET MULIG!

Dersom du er flink til å variere treningen din, vil daglige økter være fullt mulig uten negative effekter. Kanskje gjør du en tøff løpsøkt den ene dagen, og velger å trene styrke for overkroppen den neste. Da får musklatur og strukturer (benvev, bindevev, ledd etc) i bena hvile og restituere seg etter gårsdagens tøffe påkjenning, mens overkroppsmusklaturen får sin nødvendige utfordring. 

Man kan selvfølgelig også trene løping flere dager på rad, men bør da også velge ulike type underlag (asfalt, skog, løpsdekke etc) og ulike type økter (mht varighet og intensitet) de ulike dager. Dagen etter en tøff intervall økt, velger man mao kanskje en kortere, roligere økt for å øke blodsirkulasjon i trett muskelvev og dermed også fremskynder restitusjonsprosessen.


Har du vanskelig for å finne den rette balansen av trening, variasjon og riktig belastning? Vi i Kvinnetrening hjelper deg gjerne med ditt personlige treningsprogram. Vår PT står klar til å hjelpe deg, slik at du får en hensiktsmessig, resultatrik og sunn trening!


2 kommentarer

På vei

13.06.2012 kl.12:55

Bytter på mellom svømming og tung styrke med 1 hviledag i uka, er det bra? Hva synes dere?

kvinnetrening

13.06.2012 kl.13:08

På vei: Det høres jo supert ut, ikke minst fordi svømmingen er en så god avveksling fra styrketreningen: den er avlastende for kroppen (vannet bærer kroppens belastning) og du får trent gjennom hele kroppen på en god måte. Om det er bra eller ei, kommer i grunn også an på hva du er ute etter. Kondis? Styrke? God i svømming? :) Stå på videre!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

33, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits