DETTE er argumentene du bør feste deg ved!

 

Fisk er kjedelig! Fisk smaker ikke godt! Fisk er vondt! Er du også etter den formening?


Fisk har tradisjonelt vært en viktig matvare i Norge, og med vår oppdrettsnæring, kalles vi faktisk en "fiskeri nasjon". Men inntaket vårt i dag er skuffende dårlig, spesielt sett i forhold til kjøttinntaket vårt, som bare øker år for år.

Vi økte fiskeinntaket vårt fra 34kg til 37kg pr person pr år i 1995 til 2000, men siden har det stått stille. Kjøttforbruket vårt stiger derimot stadig, og ligger nå på "svimlende" 74kg pr person pr år.( Figuren er fra "utvikling i norsk kosthold 2011", Helsedirektoratet)

 

Så hvorfor skal man være så opptatt av fisk; hva er det som er så "hysterisk" viktig? Jég merker jo ikke noe fra eller til om jeg har spist fisk eller ei! Eller?...

 

EFFEKTENE

  • En av to sentrale matvarekilder til jod (vitkig for stoffskiftet: mangel uttrykkes som tretthet, vektøkning, muskelsvakhet, lavt blodtrykk, frossenhet)
  • En av to unike matvarekilder til vitamin-D, dét vitaminet flest nordmenn sliter med å dekke behovet for! (viktig for oppbygning av skjelettet, for optimalt immunsystem og god vektregulering. Mangel uttrykkes ofte som muskeltretthet og -verk, depresjon og til syvende og sist også benskjørhet)
  • En like god, om ikke bedre kilde til proteiner i kostholdet vårt. "Bedre" fordi fiskeproteiner har vist seg å øke insulinfølsomheten i kroppen. Det innebærer altså bedre vektregulering, og mindre sjanse for overvekt og diabetes-2.
  • En sentral kilde til selen (sentral antioksidant og avgiftnings-stoff i leveren), noe man antar norske kornprodukter gir for lite av, ettersom vårt jordsmonn er fattig på selen. Mangel på selen øker risiko for hjerte-og karsykdommer.
  • Beste, og helt uslåelig, kilde til omega-3. Fettsyren som har så mange dokumenterte, sentrale helseeffekter, både for deg I DAG og for livet i årene som kommer. Se eget blogginnlegg!

 

Det er da ironisk at, når fisk er en så god proteinkilde, så dekker den kun 7% av proteininntaket vårt i dagskosten her i Norge! Hva med mer fisk som pålegg og middagsmat??

Sverger til fisk for god prestasjon!


Marit Bjørgen sverger til at det var omlegging av kostholdet, til mer bruk av sjømat og mindre bruk av kun kjøttmat, som var mye av årsaken til hennes suksess (omtalt i Dagbladet). Hun er i dag, etter denne uttalelsen, fanget opp av opplysningskontoret for fisk, og fremstår nå som ambassadør for deres budskap: MER FISK I HVERDAGSKOSTEN! Spent på hennes favorittoppskrifter? Sjekk nettsiden hennes!

 

Tips til daglig bruk av fisk:

  • Fiskepålegg (makrell i tomat, peppermakrell, røkt laks/ørret, fiskekaker med minst 60% fisk, sild etc)
  • Kald laks i salaten (middagsrester feks)
  • Fisk på grillen
  • Tapas
  • Laks i fajitaslefser (oppskrift hos Kvinnetrening)
  • Fiskekaker og salat i pitabrød
  • Fiskeburger i grove burgerbrød med rikelig salat

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits