Fornuft til middag! Dette tilbehøret bør du teste!

 

Ok, så har vi skjønt at fullkornspasta er bedre enn hvit pasta, at fullkornsris er bedre enn hvit ris og at grov brød er bedre enn kneip og loff. Og en del har nok også skjønt at potet er faktisk greit det også. Men vi streber altså etter de næringsrike og fiberrike alternativene i hverdagen. Men 7 gram kostfiber pr 100g tørrvare (fullkornpasta) kan faktisk ikke måle seg med det følgende alternativet:

Rød Quinoa på tallerkenen! Lett å lage, god på smak!

For Rød Quinoa er et alternativ for de fleste; det er et frø fra en urte, og altså naturlig fri for  feks gluten. Så det egner seg godt for både hvete- og gluten motstandere/allergikere, eller de som ikke vil/kan innta korn. Næringsinnholdet er supert, ikke bare bra med fiber, men også bra med proteiner, og en grei dose umettet/sunt fett!

Pr 100 gram tørrvare:

  • 13g protein
  • 59g karbohydrat
  • 11g kostfiber
  • 6 g fett, hvorav 5,4g er umettet fett

 

Den er lett å tilberede også, så har du kokt ris før, så kan du dette også:

Skyll først kornene godt i vann, kok opp vann i kaserolle og ha deretter 1 del korn pr 2 deler kokende vann (altså feks 1 dl korn i 2 dl vann, eller 2 dl korn i 4 dl vann etc) og la det småkoke i 15 minutter under lokk!

 

De smaker svært godt, egentlig nøytrale på smaken, og konsistensen minner meg kanskje litt om semulegrynsgrøt: i dét du tygger gjennom kjenner du bittesmå korn som gir lett etter for tennene. De smaker faktisk like godt kaldt (feks i salat) som varmt til middagen!

Jeg kjøpte mine i Sverige, men du får de på helsekost, og meget sannsynlig i butikker med godt utvalg (type Meny, Ultra, Ica Maxi etc).

Quinoa kommer også i naturell og i sort, med små forskjeller i fiber- og næringsinnhold.


5 kommentarer

Jane H. Johansen

19.06.2012 kl.14:25

Yess! Quinoa er konge! :D Spiser mye av det, men jeg synes den røde er litt hardere i konsistens så jeg foretrekker vanlig lys quinoa. Bruker quinoa (flak eller mel) i baking også, veldig bra!

Sol Jensen

19.06.2012 kl.15:42

Hvordan er det med Bulgur og Couscous sammenlignet med vanlig ris?

kvinnetrening

19.06.2012 kl.17:22

Sol Jensen: http://bramat.no/kosthold/tester/665-bramat-tester-middagskorn :)

Sol Jensen

19.06.2012 kl.22:05

Takker!

★MK★

20.06.2012 kl.07:49

Har hørt litt om det i det siste ja, så har tenkt å se etter det. Nå vet jeg litt om hvordan det skal brukes også så kommer nok til å kjøre på!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits