Slik kommer du faktisk i gang med gode treningsrutiner!

(Bildet er fra Fredrikstad Blad, fra en av gruppens treningsøkter)

Jeg har en bekjent som i fjor sommer startet et nytt og bedre liv. Han startet å trene regelmessig minst 2 ganger uka. Motivasjonen kom da det åpnet seg en mulighet for å bli med i en større gruppe andre utrente personer, som sammen skulle trene med enkel veiledning fra ett par erfarene trenere. Jeg vet det har vært så som så med treningen utover vinteren, ettersom trenerne hadde avsluttet oppfølgingen, og gruppen slet litt med å holde sammen. Det startet bra, men så kommer de ulike hverdagsutfordirnger og motivasjonssvikt undervegs da..

Nylig postet denne personen følgende nedbrutte melding på facebook:

"Noen som har noen tips til og komme i gang med treninga igjen?"

 

Og svaret han da fikk fra en av trenerne som han en gang deltok sammen med, var supert:

" Komme i gang. Du har jo bare hatt en liten pause. Ut å gå, mann"

 

Det er jo helt sant! Det er bare å bestemme seg. HVA vil du gjøre? HVOR ofte tror du det er gjennomførbart for deg å trene (mht tidlgiere erfaring, mht tid tilgjengelig/andre forpliktelser, mht ønske og vilje) ? NÅR skal disse øktene skje?

Det er først når du innser at "i morgen" ikke er en god nok unnskyldning, men at I DAG er den rette dagen å starte på, uansett om det ER mandag eller onsdag. Hvem har sagt at alle endringer må skje i starten av en uke? Hvorfor ikke midt i uka? Hva skjer annerledes med deg om det starter nettopp nå, framfor "i morgen"? Det eneste som skjer, er AT DU ER I GANG!

 

Tenk så herlig følelse da. Å kjenne at du faktisk er i gang. Og at du nå har en plan for det videre arbeidet (det er VIKTIG!).

 

Senere, samme dag, så jeg tidligere omtalte person poste oppfølgende melding på facebook:

"Jeg og pappa har vært i skauen og gått/ jogga ca 4 km, tro det eller ei. Vi skal prøve og få det som en rytme 2 dager i uka."

 

Det er en super idé å få med noen på "laget". Da er det vanskeligere å komme med unnskyldninger om at det "ikke passer i dag" eller at man "tar det i morgen". Men vel så gjerne gjøre det selv; da er man ikke avhengig av andre (mht tidspunkt-avtale, ønske om type trening, nederlag om den andre likevel ikke kan/dukker opp etc). Det er i grunn KUN din vilje det står på!

 

Én kommentar

Yngvild

20.06.2012 kl.18:36

Veldig sant dette. Mange som utsetter og komme i gang. Man burde gjør det til en vane at man alltid sier til seg selv at man begynner med en gang. !! :-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits