Hva er rett?

Mange av oss er opptatt av vektreduksjon.
Mange av leserne her på bloggen er også det.
45% av alle kvinner og 30% av alle menn er pr NÅ på diett.
Så uannsett om vi vil eller ikke er det et tema som opptar mange, derfor også et tema i dag på bloggen.

Når det kommer til å redusere vekten er det helt sikkert mange som mener mye.
Jeg skal ikke gi deg oppskriften på en pille som løser alle dine problemer, men jeg skal derimot komme med et tips.
Et tips ovver alle andre.
Det handler faktisk bare om å tenke smart, tenke logisk.

Tenk over følgende;

Kan du trene deg slank mens du spiser det samme som før?

Kan du spise deg slank og ikke trene mer?

Hva tror du?

Jeg gir bort en løpejakke fra Mitchi til en med rett svar - SÅ HENG DEG PÅ DEBATTEN :)




 OG samtidig tar jeg temaet videre i morgen og snakker vektreduksjon, kosthold og trening.

ØNSKER DEG EN STRÅLENDE AKTIV LØRDAG :) 

Klem Kine

 

12 kommentarer

B

23.06.2012 kl.15:22

det meste er nok mulig, MEN... Alltid et men..

Jeg tror på å finne eg gyllen middelvei. litt endring i kosten og litt trening. Å normal, mennesklig kost. (med lov til å kose seg en dag i uka)

har selv tatt av 30kg på denne måten, lagt litt på meg igjen, men har holdt vekta stabil i over ett år nå.

Det viktigste er at hver enkelt finne noe som passer til seg selv, og ikke slavisk følge andres vidunderkurer... :)

★MK★

23.06.2012 kl.15:38

Jeg mener dette skal være mulig har man et godt kosthold. Det er jo grunnlaget. Og du kan da gå ned i vekt ved hjelp av trening i tillegg. Eller spise det samme som før, bare mindre prosjoner. Små forandringer kan gjøre gjøre store utslag=)

Mia

23.06.2012 kl.15:40

Jeg tror nok vektredusjon kan oppnås med sunnere mat og mindre kalorier uten mer trening, men dette er vel hvis man spiser veldig usunt fra før av, da en liten endring i livsstil vil ha mye å si. Dersom man trener mer, forbrenner man jo mer - men jeg tror nok det er vanskeligere å gå ned i vekt på denne måten dersom man allerede ligger på kalorioverskudd og ikke gjør noe med kostholdet.

Det beste er nok en blanding - sunnere og mer naturlig mat og mer hverdagsaktivitet!

Ann Cathrin

23.06.2012 kl.19:13

Ja, jeg tror og mener at man kan trene seg slank og spise det samme som før- matvarer vel og merke, ikke mengde. Jeg tror at de fleste som ønsker å slanke seg går på den smellen at de nekter seg enkelte av de matvarene de tidligere har elsket. Måtehold er nøkkelen til suksess. Øke inntaket av grønnsaker, fullkorn pasta, ris, quinoa , kylling, svin og redusere ferdigretter med mye salt og sukker. Redusere innatlet av tomme kalorier i chips, snop og lignende, men ha en dag i uken der man "tillater" seg å nyte det man liker f.eks sjokolade:-)

=Sunnere, gladere og friskere kropp ;)

Lise

23.06.2012 kl.19:45

Jeg mener at det ikke er mulig å trene seg ned i vekt om man ikke spiser sunnere og fortsatt stapper i seg masse junk, godis osv.. Det er mulig å spise seg ned i vekt ved å legge om kostholdet og spise sunt.. Men det beste er selvfølgelig en kombinasjon, og det er viktig å trene styrke mens man er i en vektnedgangsfase for å ikke miste muskler. :-)

Hadde min 5. treningsøkt for uken idag, DEILIG!! Nå koser jeg meg med hjemmelaget burger og LITT godis (alt med måte). God helg :-)

På vei

23.06.2012 kl.22:49

Om man spiser 100% det samme som før, men trener mer - ja da vil man få litt resultater. Men for å ha krefter/energi og overskudd til å trene mer synes i hvertfall jeg det er digg å spise sunnt! Og hvis "dietten" ikke er for streng kan det gå over til gode vaner istedet :) Det er jo bra?!

Marianne

23.06.2012 kl.22:53

Tja - det beste er vel ein kombinasjon av dei to, altså legge opp til litt meir trening og samtidig legge om kosten. Vekt aleine seier vel ikkje så mykje om tilstanden. Trivest sjølv med lite karbo og masse protein, og passe med styrketrening. Turar i terrenget i tillegg - gjerne med kamera - gjer livet godt å leve.

Ingrid Elisabeth

24.06.2012 kl.02:14

Vekta mi står stille, men det forsvinner cm på cm nå etter jeg begynte å trene styrke strukturert og kuttet ned på de raske, tomme karbohydratene (pasta, ris og potet). Svaret er individuelt, men jeg tror at justeringer i både kosthold og trening vil være utslagsgivende for vekt-/størrelsereduksjon.

Silja

24.06.2012 kl.12:55

Jeg er genetiker og mener derfor at alt er individuelt, men samtidig og helt forenlig med mitt ?individualistiske? syn: ser man på mange individer samlet vil man kunne finne sannheter som gjelder for større grupper mennesker og sannheter som gjelder for mindre grupper. Derav befolkningsgjennomsnitt. Og så vil det være individer som faller utenfor, ytterpunkter, unntak osv. Jeg tror derfor at svaret på dine spørsmål definitivt er: JA, ja jeg tror det er mulig for noe mennesker, men slettes ikke for alle! Det kommer nemlig helt an på den underliggende genetikken.....

For med min bakgrunn mener jeg selvsagt at mange komplekse ?fenomener? kan forklares med kombinasjonen arv og miljø. Og i dette tilfellet er kosthold og trening to miljøfaktorer som ikke er uavhengig av verken hverandre eller den genetiske komposisjonen. Bidraget fra miljøet og genetikken er heller ikke lik for alle; det vil altså si at hos noen spiller genene en større rolle mens for andre spiller miljøfaktoren den største rollen. Og miljøfaktorene (kosthold og trening) kan vi endre på, genkomposisjonen derimot må vi leve med!

Samtidig tror jeg også at alt har en grense. Så ja, jeg tror ?du kan trene deg slank ved å spise det samme som før? kan gjelder for noen og inntil en gitt grense. Og ja, du kan ?spise deg slank og ikke trene mer? kan gjelde for noen og inntil en viss grense. Jeg tror derimot ikke at det gjelder for majoriteten av befolkningen; jeg tror nemlig at de beste resultatene oppnås om man både trener og spiser sunt, men selv da finnes det en individuell grense for hvor slank man kan bli uten at det går ut over livskvaliteten og sunnheten (les: før du ender opp i treningsnarkomani og/eller spiseforstyrrelser).

Spennende spørsmål, og som fag-nerd gleder jeg meg til oppfølgeren! Jeg er forøvrig slettes ingen ekserpt på verken kosthold eller trening så jeg er åpen for motskyts!!

Katrin

24.06.2012 kl.20:38

Jeg tror også en ting i midten, men jeg har jo klart å trene meg ned i vekt ved å beholde samme kosthold.

Så da tipper jeg det er rett svar:)

Sol Jensen

24.06.2012 kl.22:13

Så klart man vil merke en forskjell, uansett om det er å spise mindre eller å trene mer. Det er derimot ikke det som vil gi best resultater- tror da vertfall jeg! Å balansere et sunt kosthold og rikelig med motivasjon er nok det beste i de aller fleste tilfeller.

camilla

24.06.2012 kl.22:21

det sies jo at det er kalorier inn og kalorier ut som teller, så da bør man i teorien kunne gå ned i vekt både med å spise mindre og sunnere og ikke trene, og bare trene og spise det samme. Men i mitt hodet så høres det absolutt bedre ut med en mellomting, og jeg har ihvertfall følt det selv på kroppen hvor vitkig det er med både mosjon og med sunn mat, så jeg vil tro det er det beste, iallfall for meg

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits