Topp 5 feil for salat-spisere!

 

Tar seg av det andre veksthuset (!) etter dagens treningsøkt...

For meg er sommeren høysesong for salatretter - ofte flere ganger om dagen. Det er behagelig lett mat å spise når varmen tar på, og apetitten, eller matlagings lysten, er lav! Derfor synes jeg det er ekstra stas å lage ingredienser selv, og høste de ferske til tallerkenen hver dag gjennom sesongen. Lager du selv noe grønnsaker eller salat? Man trenger som regel beskjedne forhold og redskaper!

 

Men mange som spiser salat, gjør nok noen "store" blemmer i sine valg, som gjør en utmerket sunn, næringsrik og kcal-fattig rett til et mindre bra valg. Kjenner du deg igjen i noe av dette? :

  1. Du bruker olje på salaten din! Joda, olje er av de sunnere valg for dressing når du først MÅ ha dét på. Men selv sunne ting er energirike. En spiseskje olje tilsvarer rett i underkant av 100 kcal, så her kan det raskt bli unødvendig mange kcal ekstra - og vips, så er ikke salaten slankemat lenger. Har du andre energirike ingredienser, som oliven, avocado eller nøtter/kjerner, så summerer det seg raskt oppover! Balsamicoeddik vil være et bedre dressingalternativ, ettersom 1/3 av spiseskjeen da er eddik, men har du prøvd ulike varianter av kesam-dressing? Om du lager de selv, kan du altså få en smakfull, sunn og mager dressing (oppskrifter finner du hos kvinnetrening)!
  2. Du kjøper "pastasalat"! Kjøper du ferdigsalat på butikk eller bensinstasjon, og føler deg "flink" da? Svært mange av disse ferdigsalatene har to "feil": de har alt for lite proteiner (kjøtt/fisk) og alt for mye energi, ofte i form av pastamengden. Og kjøper du i tillegg de som HETER pastasalat, har du nær sagt bedt om ekstra kcal! Dessuten er de jo ofte i form av hvit, fiberfattig pasta.  Lager du salat selv, kan du selv styre mengden pasta, og bruke fiberrik pasta! PST! Har du nettopp trent, vil pastasalat være et SMART alternativ da! Da skal musklene gjenfylles med energi!
  3. Du bruker isbergsalat som hovedingrediens! Isbergsalaten er rimelig og et vanlig valg for de fleste, men denne lysegrønne salaten er "kjedelig" når det kommer til næringsinnhold. Velger du derimot mye av de mørkegrønne salater (feks spinat og ruccola), vil du få bla rike kilder til folat og vitamin-K. Fargesterkt er alltid best - for alle typer ingredienser: de har flust av vitaminer og antioksidanter!
  4. Du overser betydningen av å ha med kjøtt eller fisk i salaten! Du må ha proteiner!!!! Du kan spise vanvittige mengder salat og umiddelbart føle deg stappmett (det er jo bra - spise masse av denne maten - her er det bare nyttige næringsstoffer og svært lite kcal!), men metthetsfølelsen varer kort om du ikke har noe som opprettholder den. Proteiner gjør dette, fordi det fordøyes tregere. Da oppnår du samtidig bedre forbrenning, bedre kroppssammensetning på sikt, og bedre resultater fra treningen. Magert kjøtt og fisk - alt fra stekt, kokt, ovnsbakt - til rene påleggsalternativer! Undertegnede bruker selv makrell-i-tomat om ikke annet fornuftig er å finne i kjøleskapet på stående fot :)
  5. Du har for få ingredienser! Bare kinakålen, mais og agurk - og til nøds tomater? Utvid reportoaret og utvalget!!! Mer næring må inn, dette er bare vann og minimalt med vitaminer/mineraler. Bruk fargesterke ingredienser, bruk rikelig med mange ulike ingredienser, bruk noen med konsistens, noen med sterk smak, noen med sterke farger - de har alle sine styrker og svakheter som utfyller hverandre! Bruk gjerne salatingredienser, grønnsaker og frukt om hverandre!!

 

Kos deg videre med sommersalaten - i strandbagen, fra kjøleskapet, i frysebagen - eller veska!

 

3 kommentarer

sjokofit

05.07.2012 kl.09:58

Supert innlegg!

jernehelse

06.07.2012 kl.09:29

men er det ikke slik at mange av vitaminene og mineralene lettere blir tatt opp i kombinasjon med fettsyrer? Mener å ha lest at fettløselige vitaminer blir utnyttet bedre dersom de spises i kombinasjon med fet =) Men ser poenget av ikke å dynke salaten med ost, pinekjerner, olje og avocado på en gang ;)

Har selv fått dilla av å ha litt salsa + mager kesam på toppen av salaten... og sopp i salaten...DIGG!!!!

Silja

06.07.2012 kl.16:26

Min salat er nok i overkant energirik skjønner jeg ;-) For å bli mett blir det mye proteiner (kikerter og tunfisk) men også fett (avokado og nøtter) og karbo (mais og bønner).... ja ja, jeg blir mett da ;-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits