Griller du sunt nok?

Jeg vil faktisk gå utfra at våre lesere ikke er blant de som oftest velger pølse, spareribs og potetsalat når det utallige ganger fyres opp en grill gjennom sommeren. Men gjør du likevel sunne nok valg når grillingen blir nær sagt dagligdags gjennom sommeren? Det gjør jo ikke MYE om du velger potetsalat som tilbehør, om du griller 1 gang i uka, men om det blir nesten annen hver dag, bør du tenke litt etter valgene dine.

De typiske "lure-seg-selv" valgene ved forsøk på å gjøre grillingen sunnere er:

  1. Velge kyllingpølse framfor ordinær grillpølse! ER kyllingpølser virkelig så mye sunnere enn ordinære pølser? Vel, når proteininnholdet er tilsvarende lavt i begge typer, og fettinnholdet kun marginalt redusert, vil M.U.K-fylte pølser kanskje ikke framstå som så sunne valg likevel? Om man betrakter 130gram pølser (2 stk!) av ordinær type mot kylling-varianten, har man kun redusert energiinnholdet med 50 kcal, og fettinnholdet er fortsatt høyt med sine 16 gram i kyllingpølsen (mot 23 gram). Proteininnholdet er rimelig likt (og kan karakteriseres som lavt, med kun 13-15 gram totalt). Dette står i kontrast til 130 gram kyllingfilet (en stk filet), der man har totalt 100 kcal mindre enn kyllingpølsen, dobbelt så mye proteiner, og minimalt med fett (2-3 gram totalt!).
  2. Velge potetsalat av creme fraiche framfor den ordinære av majones og rømme! Den blir sjeldent mindre energirik eller fettfattig. Faktisk viser innholdfortegnelsen ofte at de er rimelig like. De har mye energi i seg, så her bør det vises måtehold for de fleste. Tar du i et tak på kjøkkenet, kan du lage en mye bedre variant med kesam, hvilket innebærer mindre energi og mer proteiner - supert for spreke, aktive mennesker. Men husk at grillmat fint kan nytes uten potetsalat da!!
  3. Velge hamburger av "100% rent storfekjøtt"! Hamburgere som du får kjøpt ferske eller frosne er med SVÆRT få unntak (jeg har ikke funnet de enda...) svært energirike pga et høyt fettinnhold. Hvorfor kjøpe de rå, når du kan lage de selv med bedre sammensetning? Én pakke karbonadedeig + 1 egg + ønsket krydder: røres godt sammen og formes til hamburgere (tykke eller flate etter eget ønske!). Kyllingburgere er ikke noe bedre enn storfeburgerne: jeg har til gode å finne ferdig-burgere med lavere fettinnhold enn 15 gram pr 100 gram vare. Den hjemmelagde varianten når maks 6 gram fett pr 100g vare!!
  4. Ta seg en "ventepølse" mens resten av grillmaten gjør seg ferdig! Mange tar "bare" en ventepølse mens den andre, lekre maten gjør seg ferdig. Ventepølsen gir i beste fall kun 130 kcal ekstra, i de fleste fall 400 kcal ekstra, og om du velger bacon- eller ostepølser, tror jeg vi dropper å oppgi energiinnholdet... Kan du ikke lage andre apertiff-biter å ty til før maten er ferdig? Prøv feks lakse-rullene eller bruschettaene som jeg har oppgitt tidligere!
  5. Droppe salaten som tilbehør... HVA? Griller du uten hovedtilbehøret? Det bør være MINST to ulike salater på bordet! En ordinær, frisk sommersalat som alle kan like, og en mer utfordrende som man kan få teste ut. Feks gresk salat (løk, ruccola, agurk, oliven, fetaost...) eller kålsalat. Har du noen spennende å komme med kanskje? Det skulle være supert å få flere tips som kommentarer herunder!! Glem aldri den store kilden til antioksidanter, fiber, vitaminer og mineraler - og som skal fylle opp tallerkenen, slik at magen blir mett før for mye energi er inntatt :)

Grønnsaker og salat hever grillretten - og sammen grillspyd av magert kjøtt, kyllingfilet eller feks hjemmelaget burger, blir det en knallrett for både de som er spreke og aktive (-og som også vil velge en sentral karbohydratkilde med her!) og de som "kun" tenker på formene!

6 kommentarer

Ingrid Elisabeth

09.07.2012 kl.08:58

Salat er snadder, og man kan jo putte oppi neste hva som helst.

Men mitt tips er:

Bama baby leaf salat (fordi isbergsalat egentlig ikke er godt, og de mørke salatene er mer næringsrike), jordbær, ananas, agurk, paprika (gul kontrast kanskje), miniplommetomat (mye slitere enn vanlig tomat), sukkererter, gressløk og basilikum.

Mye grønt, og litt søtt for smaksopplevelsen. Jordbær er undervurdert i salat.

Ps; jordbær er også godt i wraps med Philadelphia, kalkunskinke og grønnsaker :)

fitnessblom

09.07.2012 kl.09:33

Følte meg litt truffet når du nevnte den potetsalaten... Her har vi bare den fete varianten tilgjengelig, og jeg elsker potetsalat, så jeg spiser det både titt og ofte. Jeg burde nok valgt et sunnere alternativ ;)

Silja

09.07.2012 kl.09:56

Den "burgerforma" som du hadde bilde av i et tidligere blogginnlegg; hvor får man kjøpt en slik?

kvinnetrening

09.07.2012 kl.10:27

Silja: Den får du nok på Glassmagasin, Til Bords butikk, eller andre kjøkken-dill butikker ;) Jeg fikk den i gave :)

jernehelse

09.07.2012 kl.17:02

elsker å grille sjømat - en aliminuimspakke med laks, torsk og blåskjell =)

Tilbehør: grillede grønnsaker, salsa og salat!! (Squash, aubergine, sopp og løk er magisk på grillen)

Hanne

10.07.2012 kl.02:14

Hei :) Har fulgt med her veldig lenge og takk for masse gode tips og råd :) Etter tips her har speltlomper med pålegg og grønt har blitt en højdare hos oss- super turmat både smaks- og energimessig! Når det gjelder salat; jeg var borte og fikk servert en grønn salat med små biter av rå blomkål og ananas i. God og fresh variant syns jeg, og ikke altfor søt. -Fortsatt god sommer til dere! Hilsen Hanne ("strikkedame")

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits