Trening i lav intensitetssone er også viktig!

Vi snakker mye om intervalltrening, og å øke intensiteten på treningen, og å komme seg ut av komfortsonen sin. Vi mosjonister gjør ofte den feilen at vi alltid trener ved samme intensitet og varighet, og derfor får en monoton trening som gir lite forbedring og resultater. Vi mangler evnen til å planlegge og gjennomføre en progressiv trening!

Progresjon er viktig for å oppleve forbedringer: kroppen responderer jo på utfordringer, ikke på det den er vant til! Mange har derfor godt av å lære seg å gjøre kortere og mer effektive økter, med ubehagelig høy puls (!). Samtidig der det lett å bli for opphengt i at man skal gjøre slike intervalløkter, og så glemmer man betydningen av å trene med lav intensitet igjen. Visste du at majoriteten av treningen til eliteutøvere gjøres i de lavere sonene?

Det er viktig med lange, rolige økter også. Da tåler du intensitetstrening og høyere treningsvolum bedre! En søndagstur i frisk, regntung sommernatur er rene terapien!


Ved å trene i høye intensitetssoner, øker du kondisjonen din; du vil bla øke oksygenopptaket og slagvolumet (arbeidskapasiteten-) til hjertet. Ved  å trene i lavere intensitetssoner, øker du utholdenhetsevnen din; lokale tilpasninger i musklatur gjør det mulig for deg å holde på lengre ved en gitt intensitet før du når utmattelse!

 

I dag har jeg gjennomført min lengste løpsøkt i "manns minne". Ja, jeg kan ikke huske sist (vi snakker år!) at jeg holdt ut lengre enn 30 minutter på løpetur. Trikset er jo selvfølgelig å holde intensiteten så lav at man ikke blir utmattet med en gang. Så i dag gikk det 1 time og et kvarter før jeg var hjemme igjen. Men det var herlig. Og til tross for at denne sommeren er full av regn, nok en gang, så gav det meg en følelse av lykke. Norsk natur er herlig om sommeren. Friskt, frodig, fuktig, full av deilige lukter, fuglekvitter - stillhet.....og rytmen til musikken på øret da ;)

Deilig start på en søndags morgen....og alle andre morgener for den sags skyld!

 

Hos Kvinnetrening kan du få hjelp til å periodisere treningen din, og få den variasjon og belastning som må til for å nå målbare resultater!

3 kommentarer

Silja

08.07.2012 kl.12:04

Gratulerer ;-) Intensitetsstyring er viktig!

-treningsnanne

08.07.2012 kl.19:05

Jeg sliter med å løpe i lav intensitetssone. Løper i samme tempo om jeg skal løpe i 30 min eller 2 timer. Således er det vanskelig å løpe restitusjonsturer. Ligger alltid i samme tempo...grrmfff...!

Tips?

Ida-Anette

08.07.2012 kl.19:19

Bra du minner oss på at det er viktig å variere:) Jeg prøver å være flink, men er nok mest glad i litt lengre økter. Men jeg har et spm. Noen ganger får jeg frysninger og prikking i huden under en løpetur. Jeg vet ikke om jeg finner noe mønster i det, men det har ofte kommet mot slutten av en løpetur, etter jeg har løpt en stund, eller etter at jeg har hatt ekstra høy puls. Jeg tror bare det har skjedd når det har vært varmt ute. Kan det være at jeg har fått i meg for lite væske? Det er ikke så behagelig...

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits