Forgjeves trening?

Jeg har en super skogssti å jogge på, og nå som jeg endelig har skjønt poenget med å intensitetsstyre joggingen bedre, klarer jeg å holde ut ganske lenge også (mot de 30 minuttene jeg maksimalt klarte før!). I går fikk jeg meg en lang tur igjen, og det ble godt over en times tur faktisk (måtte gå litt inne i mellom, spesielt i oppoverbakkene, for å spare kruttet til slettene). Fulgte med på pulsklokka og sørget for at pulsen holdt seg i en lav sone, slik at jeg skulle holde hele turen jeg hadde planlagt!

På pulsklokken min kan jeg også lese av hvor mange kcal jeg anslagsvis har brukt på hver økt. Etter gårsdagens lange 75 minutters økt, brant jeg opp hele 630 kcal! Woho! Nå skal det ikke legges skjul på at mye av min trening handler om å holde en viss vekt, slik det også gjelder for mange andre. Så at jeg klarer å holde en viss balanse på hva jeg inntar via mat og drikke, kontra hva jeg bruker på trening, er jo da sentralt.

Men altså; etter en slik treningsøkt er kroppen ganske sliten. Jeg hadde ikke klart en økt til samme dag. Så det er ikke slik at jeg kan spise hva jeg vil, for "da tar jeg bare en treningsøkt til", for å brenne opp uønskede mange kcal som evnt inntas. DERFOR er det litt interessant å se på hva jeg nå kunne finne på å spise gjennom dagen... For man skal jo spise for å bevare god helse og restituere kroppen til en ny treningsøkt. Men spørsmålet er altså hva man inntar, og hva man summerer seg opp til gjennom en dag av bla kcal.

Jeg KAN spise 2-3 knekkebrød med kjøtt/ost/fisk og melk til, en stor porsjon salat med kylling og evnt litt pasta, en wokrett med mye grønnsaker, litt svinefilet og fullkornsnudler, ELLER en hjemmelaget hamburger (karbonadedeig+egg, masse salat, kesamdressing og fullkornsburgerbrød) - der hver av disse forslagene ligger på mellom 350-450 kcal bestående av mye proteiner, fiber og vitaminer/mineraler.

Jeg kan også gjøre, som mange ofte gjør - kanskje litt oftere enn det er godt å tenke på: ta med en liten meny fra McDonalds mens jeg er på farten, hive inn en pizza Grandiosa i ovnen en tilfeldig dag hjemme, eller takke "JA!" til tilbudet om en svært rimelig cookie "på kjøpet" til Kaffe Latte'n jeg kjøper hos 7'Eleven. Og kanskje gjør man alle disse tingene på én-og-samme dag?....

  • En halv pizza Grandiosa gir 646 kcal
  • McDonalds meny; 1 Quarter Pounder, liten Fries, medium brus (og ingen milkshake eller annet tilbehør!): 925 kcal
  • Kaffe Latte og Cookie fra 7'Elleven: 423 kcal (-som ikke metter veldig lenge, og som består av "utelukkende" sukker og fett!)

 

Man kan enkelt se at treningen vil bli, og føles som, forgjeves, om man stadig gjør slike tilfeldige valg i hverdagen. Synes du det er vanskelig å få optimale resultater fra trening og kostholdsomlegging? Kanskje kan vi hjelpe deg i gang? Med et skreddersydd kostholdsprogram og trening, vil det bli enklere å nå de resultater man ønsker, også når det kommer til vektreduksjon! Vi i Kvinnetrening står klare til å hjelpe deg :)

Klar for flere turer i skog og mark?!


2 kommentarer

sjokofit

15.07.2012 kl.11:46

Det var ganske mange kalorier svidd ja.;) Selv ville jeg ikke funnet på å "ødelegge" en så bra økt med mc'rn mat.

Silja

17.07.2012 kl.20:01

Å fylle på med mat, samt riktig mat, etter en økt går som regel greit men skrekken min er å komme i underskudd slik at neste økt blir en fiasko..... av den grunn spiser jeg nok heller litt mer enn litt for lite; og jeg kunne derfor sikkert hatt godt av å sett litt nærmere på forbruk versus inntak ;-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits