Supermat er den nye lavkarbo!

Husker du I fjor sensommer, da media skrev kun om én ting: lavkarbo! (om du ikke husker dette, kan du gå i pdf-arkivet til VG og Dagbladet, hvor du ser at annenhver forside fra september til jul handler om akkurat dette temaet, spesielt i helgene!)

Alle som var på slankern (ganske mange i grunn..) prøvde dette. Mange har sikkert fortsatt, men rundt 80% av de som stadig slanker seg, mislykkes. Noen av de har jeg møtt i mitt virke; og som de sier: ?jeg har prøvd alt, også lavkarbo, men det fungerte ikke/jeg gikk lei/jeg gikk opp igjen (!).?

Nå er det supermat som gjelder. Media har så vidt begynt å omtale det, og det kommer garantert mer. Til vi går lei, og det heller ikke selger nok forsider!

 

Hm, hva er det jeg nå prøver å komme fram til: fungerer ikke supermat? ER det bare lureri? Dette som er ordinær, sunn og ren mat?!

 

SUPERMAT UTEN SUPEREVNER

Joda, supermat er bra; det er jo ren og ubearbeidet mat. Men er det riktig av oss å gå ?mann av huse? for å få tak i bær og frø fra regnskogen (skikkelig økologisk tankegang..) og bruke formuen på dyre pulvermikser som må søtes/smaksettes for å være spisendes/drikkendes?

?De gir god helse? Men hvor god helse kan man få? Om man alt spiser sunt, trener bra og viser måtehold med medisiner, alkohol og tobakk ? hvor mye bedre helse kan du da få? Hvordan måler du dette? Hvordan føles dette? Hvordan VET du at du nå får enda bedre (!) helse?

 

Some superfoods make stupendous claims.  Or rather, people make stupendous claims about some superfoods.  Take me for example, I can honestly say that Chia seeds make me feel like a warrior princess.  That doesn?t mean that they will make you feel that way. (-RawFoodScotland).

 

En lege på TV2 uttalte seg positivt for supermat. Men når man i reportasjen sammenligner en som tar supermat med en som lever på det statistiske norske kostholdet, er det ikke vanskelig å få gode resultater. Som det nevnes i reportasjen:

De forskjellige innspillene som kommer i forbindelse med maten vi spiser er et uttrykk for at fler og fler opplever fysiske plager av den maten de spiser! Maten er av stadig dårligere kvalitet og har lavere innhold av næringsstoffer enn tidligere, og inntaket av sukker, dårlig industrialisert fett (transfett), kunstige tilsetningsstoffer og påvirkningen av miljøgifter er for høyt.

 

Men er ikke innkjøp og bruk av supermat da nok en ?rask utveg? fra sine dårlige vaner? Skulle man ikke gjort noe med grunnstrukturen i kostholdet og levevanene først? Jeg synes det ligner slankepiller dette jeg; de som ikke orker slanke seg ved å spise bedre og trene mer, de kan ?bare kjøpe? en mirakelpille....

 

Jeg synes en skotsk blogger setter fine ord på supermatens helseeffekter:

Some superfoods are probably more nutritious and worthy of your valued cashish than others.  Some are just really a sexy little add on (-RawFoodScotland).

 

Men karakteristisk for supermat, er at de er stinn på positive næringsstoffer. De næringsstoffer du som menneske trenger, kan du fint få i deg med et godt kosthold, men her kan du altså tilføre de kunstig høyt konsentrert i et pulverekstrakt. Hvor mye trenger du?  Hvor mye må til for å få superhelse, og hva karakteriserer superhelse? En annen utfordring med disse supermatvarene, er hvorvidt vi som mennesker faktisk trenger og kan utnytte alle de påviste næringsstoffene. Noen av de inngår feks ikke i vår metabolisme, mens andre kan om mulig ikke en gang tas opp i vår kropp. Du kan feks lese i en antioksidanttabell at granateplet har en konsentrasjon av antioksidanter på hele 11,4, mens appelsinen har kun 1,4. Og er du riktig ?sunn? tyr du til tilskudd av grønn te, for der er nivået helt oppe i 734! Men husk at slike tabeller oppgir pr 100g vare, og da er spørsmålet om du klarer å innta 100g te-ekstrakt da.... Eller om alle disse antioksidantene faktisk kan brukes av oss mennesker. Der har nemlig ikke forskningen kommet helt enda!

 

DETTE ER SUPERMAT!

Ok, det er nok neppe veldig helseskadelig å innta super mat. Noen bør du bruke med varsom het da; som feks tang/tare produkter som kan gi deg struma pga høyt jodinnhold, eller spirulina og andre algeprodukter som har en viss overhengende fare for blåalgegifter. Andre farer kan det også være, men slik er det alltid med overdrevent inntak av næringsemner. Spørsmålet er i grunn om det er VERDT prisen, smaken og den globale belastningen. FIKK du bedre helse???

Ved nærmere titt i kjøkkenet mitt fant jeg faktisk super mat. Kakaonibs! Jeg bruker det fordi det smaker så god på havregrøten min, og fordi det er et mye smartere smaksalternativ enn sukker. Men jeg kan ikke si at jeg forventer å bli så mirakuløst super av det..

Det jeg derimot VIRKELIG forventer god effekt av, det er at kostholdet mitt daglig bygges opp av mye salat, grønnsaker, frukt, filet av kjøtt og fisk, grove kornprodukter, krydder, meieriprodukter og nøtter. Og moderat med alkohol. Og aldri tobakk. Og regemessig trening. Det er SUPERT det!

 

Kanskje er Supermatens viktigste effekt, den følgende omtalte:

I find adding superfoods in to my smoothies and meals is a good way to keep my interest in what I'm eating.  This is a win.  I get super bored easily.  Fickle bitch. (-RawFoodScotland).

 

Les gjerne Ernæringsprofessor Christian Drevons tanker om supermat, og la meg påpeke - mannen er uten salgs- eller inntekts interesse i denne sammenheng!

5 kommentarer

Mia

20.07.2012 kl.14:21

Jeg spiser mye SUPER mat, men ikke så mye fancy supermat! Super mat er for meg grønnsaker, kjøtt, fisk, bær, grove kornprodukter, nøtter og meieriprodukter. Det nærmeste jeg kommer skikkelig supermat er kanskje mørk sjokolade og rå kakao i diverse bakverk og smoothier. Har kjøpt et par supermatprodukter fordi jeg har vært nyskjerrig, men både gojibær og acaipulver har fått stått i ro helt til jeg har puttet de i en smoothie bare for å få de spist opp før de ble for gammel. Jeg tror super hverdagskost kan veie godt opp for helsekostens supermat. Men tro kan flytte fjell=)

IDA - trening & kosthold

20.07.2012 kl.14:38

Lavkarbo er ikke så verst se. Det spørs bar hvordan en velher å tolke det. Jeg spiser rent. Altså grønnsaker, kjøtt og fett. Nesten ikke noe annet enn det kroppen trenger. Det er klart at det er det beste! :)
kjempe bra innlegg.. nyttig info=) vet ikke helt om supermat er noe for meg :p

Madeleine

20.07.2012 kl.17:50

Jeg er mye mindre syk nå etter at supermaten ble en del av kostholdet mitt og jeg har fått bedre søvnkvalitet, til tross for at livsstilen min aldri har vært dårlig heller. Jeg har absolutt klokketro på det! Men nå skal det sies at supermat ikke skal erstatte et sunt kosthold og heller ikke være en rask løsning for mennesker som ikke gidder å reise seg opp fra sofaen. For meg er det heller en bonus jeg gir kroppen ved siden av et godt kosthold og en aktiv livsstil!

Silja

20.07.2012 kl.18:40

Amen! ;-)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits