Hvordan være "litt" flink i ferien?

Her kunne det selvsagt stått "hvordan unngå å ødelegge alt jeg har jobbet for og ikke få så dårlig utgangspunkt etter ferien" J men et skriver vi ikke for sånn tenker vi ikke, gjør vi vel?!

 
 

Niks, for vi ser det store bildet- gjør vi ikke?

Vi ser helheten vår og ikke bare øyeblikket.

..vi ser sikkert på hvert øyeblikk også, men når det kommer til livsstil så bør vi heve blikket og se ting fra et bittelitt større perspektiv.

Med det mener jeg, spesielt nå med tanke på at det er ferie for mange av oss, at vi skal være i øyeblikket, altså nyte ferien, men samtidig fortsette på den sunne livsstilen vi har ellers i året.

Jeg leste overskriften på et blad her for noen dager siden; Nyt bikiniformen mens du kan, du har jobbet så hardt for den!

En sannhet for mange.

Vi har jobbet hardt de siste par månedene for å føle oss vel nå som sommeren er her og bikinien og lettere sommerklær skal på. Du har kanskje nådd målet ditt også- good for you! Kjennes det godt? DET SKAL DET GJØRE! DU HAR VÆRT FLINK J

Men hva så når sommeren er her, hva skjer da?

Når ferien inntas, dagene er fylt med avslapping, kanskje du er på tur et sted, på hytta, i båten eller bare hjemme og ikke gjør noe som helst.

Hva skjer da?

De rutinene som gjorde at du nådde målet ditt, hvor er de nå?

Det finnes et ordtak som sier:

"Jeg "er flink" mellom nyttårsaften og juleaften, ikke mellom juleaften og nyttårsaften"

Eller sagt på en annen måte, "jeg er flink alle hverdager, men koser meg litt ekstra i helgen".

Det er sånn at majoriteten av tiden din bør inneholde en livsstil som sikrer deg det du ønsker, om det er bedre helse (hva betyr det for deg?), vektreduksjon, overskudd og energi, vektøkning, strammere kropp osv, en kombinasjon av de alle eller en annen grunn.

 

Så hva er annerledes i ferien?

Skal man da legge alle rutiner på hylla for en stund?

 

Jeg hadde oppfølging av et medlem på kvinnetrening.no her om dagen (ja, som medlem på kvinnetrening.no kan du få oppfølging på trening, kosthold og sunn livsstil! Se mer om de ulike medlemsskapene her -kanskje vi kan hjelpe deg?!) og hun sa at hun hadde falt litt av lasset og nå var ferien her så da slappet hun litt ekstra av. Det tror jeg er vanlig for mange av oss.

OG for de av dere som har bestemt dere for at ferien SKAL være uten rutinene du hadde før sommeren OG du skal ikke tenke trening, kosthold og livsstil i det hele tatt- dette gjelder ikke dereJ så det er sagt, jeg synes ikke det er noe galt i det, så lenge dere har tenke gjennom og gjør dette 100% -good for you!

For dere andre, tenk over følgende;

Når begynner ferien?

Når slutter ferien?

Hva gjør du i ferien?

 

For er det sånn at du ønsker å ikke falle heeeelt av lasset, men kanskje ta en Ole Brumm og ha begge deler, så funker det også, i en liten periode, slik som en ferie faktisk er.

 

Et døgn har fremdeles 24 timer, ferie eller ikke ferie. Og siden det ER ferie har du fri fra jobb/skole og faktisk mer tid på henda enn til vanlig. Disse ønsker du sikkert å bruke til å gjøre ferieting som for eksempel å sove lenger, lese en bok, ligge på stranden osv. Men siden du har fri og flere timer på henda har du automatisk også mer tid til å trene. Altså; la ferien gi deg mulighet til å holde formen din ved like, noe du enkelt kan gjøre ved tipsene jeg har gitt i blogginnlegg i ukene som har vært.

Så kommer kanskje den viktigste delen; kostholdet!

Det er nok her de fleste har en utfordring, fremfor å være i aktivitet og bevegelse.

For det er her isen, brusen, alkoholen og andre "kose"ting kommer inn i bildet.

Det er ferie jo! Lov da vel?

Selvsagt skal man nyte ferien og alt hva det bringerJ

Men dersom (og bare dersom! - For igjen, har du valgt å legge ALLE rutiner på hylla for ferien og nyte det du ønsker å nyte, gjør det 100% J) du ønsker å bevare de gode rutinene og resultatene dine, så kan du også det, samtidig som du nyter litt ferie.

Ordet vi leter etter er vel strengt tatt moderasjon.

Alt med måte.

Litt ferie kos, litt ?flink?

 

Hvordan ?

 

Det kommer an på hvilke rutiner du har til vanlig, hva utgangspunktet ditt er.

Det er det kun du som vet.

For min del koser jeg meg i ferien med min favoritt ting.. iskrem! Det spiser jeg ikke mye av til vanlig, men nå i ferien er det mer av det. Det er egentlig det jeg skeier ut med i ferien, sånn bortsett fra at måltidene ikke er som vanlig, det er flere restaurant besøk enn vanlig og dertil annerledes mat, uten at det trenger å være mindre sunt- det er bare å velge rett fra menyen (et annet tema vi kan ta opp seinere, kanskje?)

Velg utskeielsene dine på forhånd. Bestem deg for hva som er lov og hvor mye/hvor ofte.

Nyt når du først gjør det eller rettere sagt, spiser det J

Som alle andre høytider så kan gjøre de mindre ?dårlige? ved å spise måltider som vanlig i løpet av dagen og ha et måltid med høytidskos, som for eksempel feriekos. Når du spiser som vanlig hele dagen vil du, av naturlige årsaker, holde rutinene fremfor å gi helt slipp og kosespise til alle måltider (og mellom måltider, for den saksa skyld).

 

Det er nok ikke mye som skal til for at du bevarer formen din, overskuddet ditt og en god følelse gjennom ferien.

Den viktigste faktoren er viljen, og den er det faktisk bare du som kan gjøre noe med.

Vi her på kvinnetrening.no gir deg mange tips til hvordan, det er du som gjennomfører.

 

Du klarer selvsagt det du VIL klare- så bestem deg for hvordan DU ønsker at ferien skal være og ikke minst følelsen og formen ETTER ferien, og gjør deretter J

 

Heier på deg, som alltid!

Klem Kine

4 kommentarer

victoria

30.07.2012 kl.10:19

Har vært på reisefot i ferien, og da blir det ikke så mange muligheter for å trene... Men joggeskoene ble med, og har faktisk blitt brukt en del. For min del har denne treningspausen bare gjort meg mer motivert til å begynne påen igjen! Eventuelle tilbakefall i ferien syns jeg er greit, så lenge man kommer seg "back on track" når den er over. :)

Christina

30.07.2012 kl.17:30

Hei dere

Vil bare sige jeg er forbi kvinnetrening hver dag :-) elsker tips om kost, trening og det der rører sig på subdhedsfronten ;-) kunne i lave et indlæg om mad, her tænker jeg på sund frokost, madpakker, mellem måltider osv ;) man har altid brug for nye sunne opskrifter på middag osv ;)

kvinnetrening

06.08.2012 kl.11:26

Hei Christina:) Tusen takk for at du følger oss og for et godt innspill! Vi ser på saken :) ha en strålende dag! klem Kine

kvinnetrening

06.08.2012 kl.11:27

Hei victoria:) Så flink du er!! Og ikke minst, så bra at du er bevist på deg selv og dine treningsvaner:) Tipper du er soleklar etter ferien:) Masse lykke til! klem Kine

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits