Kunsten å drikke nok på treningen!

I går morges tok jeg meg en etterlengtet intensiv spinning økt på morgenen. Det er lenge siden jeg har vært på spinning, for om sommeren trener jeg mest hjemme - det frister mer å springe ut i skog og mark, enn å stenge seg inne når luften er så frisk og god!

Men jeg skal love deg at jeg virkelig fikk svettet ut på den økten. Det er noe av det beste med slike økter; blir så svett at jeg kan vri opp alle klærne! Og da stusser jeg litt på at andre har deltatt på nøyaktig samme økt, og ser nesten uberørt ut. Har du lagt merke til det selv? Da lurer jeg liksom på hva som er vitsen med å delta, dersom man ikke virkelig gir alt. Blir ikke noe treningseffekt av slike halvhjertede forsøk da!

Jeg var innom 95% av makspuls, og omsatte 460 kcal på 40 minutter - veldig fornøyd :)

Men jeg erfarte også en av de største utfordringene med slike intensive økter, hvor hjertet hamrer, syra griper i lårene og man gisper etter mer pust: hvordan skal man klare å få i seg nok væske? Jeg mener: svetten drypper og munnen tørker, og jeg vet at det er viktig å drikke. Men om jeg drikker, klarer jeg ikke puste så mye som jeg skulle gjort, og da stivner man også raskere i lårene. Så da er dilemmaet: ikke "klare" å puste og stivne tidligere, eller ikke drikke og være nær ved å gi opp pga tørr munn og dehydrering?....

Det blir til at jeg p-r-ø-v-e-r å drikke mellom slagene, men ofte går det jo i ett. Sitter klar med flaska og hiver inn små slurker på hvert innpust.. Blir ikke maks utbytte av dét, men det beste jeg har klart å få til.

Kjenner du deg igjen? Hvordan løser du dette? Hvordan sikrer du deg de anbefalte 0,5 - 1 liter væske pr treningstime?

Én kommentar

Silja

24.07.2012 kl.09:31

Drikker små slurker under oppvarminga før jeg blir tørst; drikker i pausene mellom intervallene og så ender det med at jeg bælmer litt på slutten ;-) Så jeg kan nok lære meg å fordele drikken enda jevnere gjennom timen. På intervalltimene rekker jeg å drikke i pausene og en god instruktør vil (etter min mening) legge opp til "kollektive" drikkepauser.... nytter liksom ikke å bare tute og kjøre uten mulighet til væskeinntak ;-) Men jeg får ikke i meg mer enn maks 0,6l og væsketapet er nok en del mer på en slik time; så jeg har litt å øve på!

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits