Slik baker du helkornbrød - godt til skolematpakka ;)

Jeg er i grunn ikke så flink til å lage brød, for de blir alltid litt lave (selv om jeg er god på å heve brøddeig), kanskje mest fordi jeg ikke har skjønt hvor mye en brødform skal fylles opp... og så blir det hard overskorpe, myk underskorpe - og brødet smuldrer lett og løsner fra overskorpa når jeg skjærer skiver. Derfor lager jeg nå hovedsakelig rundstykker, selv med brøddeig, fordi det er "umulig" å mislykkes da :)

Nå har jeg akkurat lest og lært noe nytt fra opplysningskontoret for brød og korn, og har derfor prøvd meg igjen på brød. Fremgangsmåten skal du få illustrert i både bilder og beskrivelser!


Baketipsene bør du også lese over, de finner du her !


Jeg har valgt ut en grov brøddeig med hele korn i: næringsrik og smakfull, samt noe å tygge på. Deilig! Oppskriften på helkornbrødet finner du HER

Første dagen bløtla jeg helkorn over natten; helte kaldt vann over kornene i en bolle!

 

Neste dag kokte jeg opp denne blandingen sammen kulturmelken, og blandet deretter resten av melet, gjæren (jeg brukte tørrgjær, som da skal blandes med det øvrige tørre av ingredienser). Bakemaskinen min, som tar alt av bakearbeide her i huset, klarte ikke å elte dette, så hendene måtte til:


Der maskinen "kaster inn håndkleet" må skikkelig håndkraft til! Det er bra "treningsarbeide" - får opp varmen bra!

 

Godt smurte former fylles med brøddeig og heves før steking. Etter 60 minutter står det herlige brød ferdige til kveldsmaten:

 

 

 

 

 

 

 

 

Og etter en lengre joggetur på over en time utpå senkvelden, var et proteinrikt og karbohydratfylt måltid for å restituere:

 




 


2 kommentarer

Silja

27.07.2012 kl.10:01

mmmmm det så godt ut og oppskriften må selvsagt prøves ;-)

Karina

28.07.2012 kl.22:00

Nam! Dette skal prøves ut.

Har lest at korn er "giftig" for kroppen, og artikkler om at oljer bør byttes ut med ekte smør. Hva mener dere om dette?

Og er Stevia bra for kroppen?

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits