Au, ryggen!!!

Muskel- og skjelettlidelser står for over 30% av sykefraværet i arbeidslivet, og er med det hovedårsak til sykemeldinger og -fravær. Ryggvondt er en folkesykdom, og mange har diagnosen "lumbago" eller også definert prolaps. Lumbago er i grunn ingen klar diagnose, i dét den bare er et uttrykk for smerter i lumbaldelen (nedre del-) av ryggen. 

Ta vare på ryggen din: løft alltid riktig! (her med en ryggvirvel i grepet!)

 

Svært mange har i dag vondt i ryggen pga misbruk (!) av rygg, og i dét begrepet ligger også manglende bruk. Dårlig kroppsholdning forsterker også effekten av lite fysisk aktivitet. Faktisk er det slik at flere "ryggpasienter" opplever sterk bedring av sin smertesituasjon ved økt fysisk aktivitet i hverdagen. Ikke så rart: kroppen vår er skapt for bevegelse, ikke for å sitte stille!

 

Det er flere situasjoner hvor ryggen kan belastes galt; enten pga holdning eller pga løfteteknikk!

 

Å løfte riktig med ryggen er noe vi må huske på i svært mange situasjoner i hverdagen. Det handler om små løft i hjemmet (en vaskebøtte feks!), kjedelige oppgaver i hus og hjem (snømåking feks), i arbeidssituasjon (som omsorgsarbeider, eller feks håndverker!) OG PÅ TRENING. Og mange har skjønt poenget med å løfte riktig på treningen, og er svært flinke i tøffe øvelser som knebøy og markløft. Men husker du på at det er like viktig å tenke teknikk i dét du laster av og på stanga også? Ja, for når du løfter av og på vektene fra stanga, utgjør også dette en belastning for ryggen din!

Den verste bevegelsen man gjør er i grunn løft med strake ben, krum rygg og en vridning samtidig: veldig typisk ved snømåking, når man kaster snøen ut til siden, eller ved av/pålessing av vekter på stanga, når man vrir seg mot stativet ved siden av!

Les gjerne om riktig løfteteknikk hos NHI.no

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits