Spiser du ikke fisk, blir du fet!

  • Nåja, kanskje ikke. Men fagpersoner mener at det kan sees en sammenheng mellom vårt lave inntak av fisk i dag og våre plager med bilringer og magefedme. At vi nå i stedet spiser mer omega-6 pga høyt inntak av planteoljer, plantemargariner og kornvarer, samtidig som vi spiser mindre fisk (-som gir omega-3), antas å kunne forklare hvorfor vi i dag er mer magefete enn for 30-50 år tilbake!

FRA FORMFULL TIL FORMLØS: Kvinner med former, smalt liv og runde hofter, var den typiske kvinnekroppen på 50-tallet. Problemet for veldig mange i dag er at kroppsformen er blitt rund både i livet og over hoftene. Illustrasjonsfoto: Thinkstock og Scanpix

Bildet er hentet fra Dagbladets reportasje om magefett: "Derfor forsvinner de smale midjene. Stadig flere kvinner, også i ung alder, har runde mageparti"

 

Ja, vi spiser sørgelig lite fisk, og det er ikke mange som klarer etterleve anbefalingen om 2 middager pr uke med FET fisk (altså laks, ørret, sild, makrell eller kveite). Når flere heller ikke velger å ha fet fisk som pålegg til brødet, er det ikke mange muligheter som gjenstår for å klare å opprettholde et høyt inntak av fisk. Og å erstatte fisken med omega-3 piller gir ikke nødvendigvis den samme gevinsten!

Hos NIFES.no kan man sjekke næringsinnholdet i ulike fiskearter, basert på stikkontroller som gjøres. Der kommer det fram at av de fete fiskeartene våre, er det helt klart makrellen som gjør seg best mht konsentrasjon av omega-3. Så bra - vi står nemlig framfor den bedre delen av makrellfiske-sesongen. Makrellen er nemlig ekstra fet og rik på omega-3 nå på høsten, etter en sommer den har fetet seg opp gjennom. Ut å fiske dere!!

 

Nivåene er hentet fra ulike tester gjort i ulike perioder (se årstall i parantes) og er oppgitt pr 100g fisk (Nifes.no)

  • Laks (2009) oppdrett, 2109 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Gravlaks (2007) 1828 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Røykelaks (2007) 1922 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Kaldrøkt makrell (2006) 5569 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Kryddermakrell (2006) 6067 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Makrell (2006) 6090 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Makrell-i-tomat (2006) 2731 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Peppermakrell (2006) 4999 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Kryddersild (2005) 1377 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Kveite oppdrett (2005) 1340 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Regnbueørret oppdrett (2009) 2487 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)
  • Røykt ørret (2007) 2108 mg omega-3 (kun sum av EPA og DHA)

3 kommentarer

Tonje @ The Pink Phone

07.08.2012 kl.10:57

Personlig synes jeg dette blir helt feil, ja folk bør spise mer fisk, men ang. fedme og bilringer så mener jeg det er sukker som er årsaken. Og problemet er alt sukkeret folk får i seg uten at de vet det, fordi de ikke ser på innholdsfortegnelsen på maten de spiser i hverdagen. Dessverre er det mange som ikke er klarer over at det er sukker i så og si alt en vokser opp med å spise i et vanlig norsk kosthold.

Strengere krav når det gjelder sukkerinnhold i matvarer ville hjulpet, søt ting med stevia/sukrin ol istedenfor. Jeg sier ikke at det lille sukkeret i pålegg er årsaken alene, men problemet er at folk ikke forstår at de får i seg sukker når de spiser brødskive med pålegg, de tror det kun er brus og sjokolade det er sukker i.

26.02.2013 kl.17:10

Veldig viktig artikkel.

26.02.2013 kl.17:39

Jeg veit at det mest interresante i undersøkelsen er Omega 3 innholdet i det ferdige produktet.Undersøkelsen har en mangel når de gjelder fettet i Stabburmakrell og ikke å ha målt varmrøkt mot kaldrøkt.Kaldrøkt er svært salt mens omega 3 er følsomt for høy temperatur.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits