"Jeg snører min sekk.." -Mat for tur!

Ja, jeg spenner heldigvis ikke mine ski enda, slik Margrethe Munthes sang vil ha det til, men jeg både sykler og trasker i veg. Jeg og datteren min har tatt turen til fjellet for et par dager, og vi skal både på fjelltur og på sykkeltur i dalen her. Ettersom skyene ligger regntunge over dalen, blir det nok å holde seg her i dag, og håpe på god sikt i morgen når vi skal opp i fjellet.

ANBEFALT ENERGITILFØRSEL

Skal man ut på tur, er det greit å sikre seg litt energi også. Fjellturer er også god trening, der man ofte går i flere timer i ulendt terreng og partivis i stigninger. Ettersom intensiteten er lav, vil man ikke tømme energilagrene i musklene slik man gjør i en times økt med høy intensitet. Normalt sier anbefalingen at all trening under 60 minutter kan skje fint med kun vann tilført (se gjerne min kommentar i nrk.no sin artikkel om sportsdrikke).

Men dersom du trener mer enn 60 minutter, og intensiteten er stadig høy, bør du gi musklene mer energi å jobbe med, og da er det faktisk sukker som gjelder. Ja, det er derfor sportsdrikke er full av sukker, og øvrige sportsprodukter som energibarer, proteinbarer og geleer også! Sukker og annen lettfordøyelig energi sikrer rask leveranse til arbeidende og sliten musklatur, og du kan gjerne bruke frukt, tørket frukt, loff med honning eller søtet drikke. Totalt trenger du, og kan klare å nyttiggjøre, mellom 30-90 gram karbohydrater pr time.

Nå skal vi på fjelltur, og det varer riktignok mer enn 60 minutter. Men intensiteten er neppe høy, men heller stadig jevn og moderat. Vi vil mao ikke tømme energilagrene i musklatur i rasende fart, så her er det hverken nødvendigvis behov for sukker eller mengder av karbohydrater opp mot 90 gram pr time. Men la det være sagt; det er som reklamen sier: på fjellet har man ett av få steder og anledninger hvor man faktisk uten særlig "skade" kan tilføre kroppen sukker som energi (-om man har lyst på det altså!): "Bixit - gir mer, så du har mer å gi!" ....hehe..

Men vi satser altså på å holde en viss sunn linje, og her er våre matpakker for turen:

 

Vi starter med å spise en god frokost 1-2 timer før turen starter, drikker godt og våkner med litt kaffe ;) Jeg valgte hyttevarianten av grøtfavoritten min: denne gangen altså havregryn med valnøtter, cottage cheese og biolamelk. Da har jeg langvarig energi i kroppen; fiberrike karbohydrater fra havren, fett fra valnøtter og proteiner fra meieriproduktene som roer blodsukkeret og gir meg byggestener for en aktiv hverdag.

I matpakka ligger det grovbrød med leverpostei og med skinke og ost, mens jeg har sikret meg wokrester fra gårsdagens sene middag. Potetlefser med ost og skinke er god snacks, og litt frukt hører alltid med. Drikke veier litt ekstra i sekken, men er viktig å ha med seg for lange, aktive dager. Her har vi både nytraktet kaffe og vann på flaskene. Kanskje greit å pakke med noen ekstra servietter også.... :)

 

På slike turer kan det være lurt å ha med noe lettvint snacks, slik som tørket frukt og nøtter i lommene. Da kan man fylle på litt undervegs, sånn en-to ganger i timen mens man går. Vi skal ikke sååå langt i dag, så her nøyer vi med oss matpakke for lunsjpausen vår!

Hva pleier du å pakke med deg på tur?


3 kommentarer

Trude

14.08.2012 kl.11:24

Jeg har alltid med en pose fra nøttefabrikken med usaltetede nøtter og tørket frukt. Den liker kidsa godt. Og jeg tror og mener de tørkede fruktene innheolder masse fruktsukker som gir masse god energi.

Drikke synes jeg det er vanskelig å finne, ender ofte opp med jucebox til de små, da alle energidrikkene ser ut til å inneholde koffein, det får ikke mine på snart 3 og 4 år.

Og sjokolade når en når toppen, eller som lokkemat i bratte partier, fjelltrollet kan ofte legge ut en hilsen på en stein, og det får farta opp på ungene :D

Pastasalat synes jeg er en grei ting å ta med, passer på at det er både mais, ananas og andre litt søte sunne kilder i den.

Potetlefser har vi ikke prøvd før, tror det blir med på neste tur:) Takk for et flott innlegg med gode tips :D

jernhelse

14.08.2012 kl.21:26

Ingenting slår grovt pitabrød med peanøttsmør og banan i :)

Ingrid Elisabeth

15.08.2012 kl.08:04

Muslibarer er veldig praktisk på tur. Og jeg oppdaget av Søstrene Grene selger fruktstenger, med dadler som base. De er tilsatt annet frukt for smak; blåbær, jordbær, fiken eller aprikos, og alle var veldig gode. Uten tilsatt sukker (bare litt fett), og gir masse energi - til 4 kr stk :)

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits