Du blir hva du..... DRIKKER!

Slik starter ofte morgenen min: en espresso, blogglesing og så en treningstur - før frokost inntas!

 

Visste du at store deler av vårt overvektsproblem tilskrives hva vi drikker i hverdagen? "Flytende kcal" er ille fordi de ikke metter, og bare kommer som et tillegg til øvrig energiinntak. Dessuten er de fleste flytende kcal i form av sukker, hvilket har den egenskap at den trigger behovet for MER mat og drikke (øker apetitten!). At en halvliter brus inneholder 25 sukkerbiter har de fleste nå fått med seg. Men at dette tilsvarer nesten en hel kg i kroppsvekt ved daglig inntak gjennom en måned, var kanskje ikke like kjent? Og det er bare pga energien i brusen: deretter kommer de øvrige kcal du inntar, fordi søtsuget er stimulert!!

Om kvelden nyter jeg te fra en nydelig søt og stooor kopp!


Saft, brus, nektar, juice, iste og sportsdrikke - og ikke minst smaksatte melkedrikker (inkludert iskaffe) er alle sukkerrike og gir raskt unødvendig mange kcal i hverdagen. Du har hørt det før, og får høre det igjen av meg: VANN ER BESTE TØRSTEDRIKKE! Jeg har hørt at det er godt å smaksette vann med ingefærrot, mens skiver av frukt eller bær ofte er en gjenganger de fleste har prøvd. Mange sverger også til å ha en mugge med iskaldt vann i kjøleskapet for å klare å drikke mer. Jeg selv synes Camelback flasken gjør det mer lettvint å drikke tilstrekkelig vann i hverdagen!

 

Det hender også ukentlig at det blir ett glass av denne typen... ETT glass!


Alkohol kan raskt gi en kcal-bombe få har tenkt over. Alkohol i seg selv er jo energirikt, men i dét du bruker blandevann også, blir det en sammensatt energibombe av både alkoholkcal og sukkerkcal. Rusbrus og drinker er altså blant verstingene, mens vin kan anses som det minst energirike med kun 8-12% alkohol i seg (mens øl har feks både naturlig sukkerarter i seg, óg alkohol).

Energiinnholdet i en drink kan variere med 200-800 kcal pr drink, avhengig av hvor mye tonic, sukkersirup, og alkohol som tilsettes!

 

Drikke som er basert på melk gir jo også energi/kcal, men det er en viktig forskjell på melk naturell og smaksatte drikker: den er rik på proteiner og moderat på (naturlige-) sukkerarter. Proteiner og fett (som finnes i melk) gir metthet, så du vil spise mindre i måltidet, og dessuten holde deg mett lenger (altså ikke bli sugen på mer, eller småspise mer!). Visste du forresten at Tine Meierier lanserer ny melk i september? TINE STYRK heter den, og har "null" fett i seg, samt 50% mer proteiner og kalsium, og dessuten også tilsatt vitamin-D! Den skal visst smake som lettmelk!

Hva drikker du gjennom en typisk dag? Har du noen lure tips/trisk?


5 kommentarer

Natalie

21.08.2012 kl.22:53

Jeg drikker mye vann fra flaske, spesielt på skolen. Det går også 1-2 glas med funlight om dagen samt proteinkaffe! :-)

Ingrid Elisabeth

22.08.2012 kl.08:11

Jeg har måttet bytte bort melken, så da blir det et glass jus. Resten av dagen blir det stort sett vann, masse vann. I små perioder får jeg dilla på andre drikker, men det varer heldigvis ikke så lenge, og jeg er raskt tilbake på å drikke vann igjen:)

Daniel

22.08.2012 kl.13:58

Hvor mye væske er for mye? Lest mye om både for og mot hvor mye væske man må ha. Noen mener at det bare er en myte at man må ha flere liter om dagen i forbindelse med trening. Kan for mye væske (som for eksempel vann) få uheldige konsekvenser for eksempel for å få profilerte muskler?

Stine

22.08.2012 kl.16:07

Jeg drikker mye energidrikker og fruktdrikker - egentlig litt for mye. Er jo ikke så bra i store mengder...

Ragnhild

23.08.2012 kl.06:57

Vann med noen dråper sitron er min favoritt, men helst bare vann uten smak til trening. Iskaldt vanner jo det aller beste da, så jeg prøver alltid å ha noen isbiter i fryseren, eller sette en flaske vann inn i kjøleskapet. Legge flasken i fryseren har jeg også prøvd, la den ligge til det ytterste laget har blitt til is, da holder vannet seg kaldt en stund.

Også må jeg helst ha det i en flaske som jeg kan ta med meg siden jeg går mye rundt på jobb (i bhg).

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits