Noen innspill om frokost -fra leserne!

Målet denne uken var å ta for seg et måltid - FROKOSTEN -og gjøre denne sunnere.
Deres forslag kommer inn i innboksen -KJEMPE BRA!

Her er dagens innlegg;

Fra Inrid;

Jeg har gradvis lagt om kosten i en sunnere retning i løpet av de siste 2-3 årene. Men det siste halvåret har jeg revolusjonert kostholdet mitt. (Nesten) all middagsmat er hjemmelaget, for eksempel.

Jeg fant også ut at jeg spiste for lite. Jeg har måttet øke de andre måltidene, da jeg ikke får til å spise så stor middag.

Jeg har derfor gått fra å spise tre Ryvita-knekkebrød med leverpostei, til nå å spise enten havregrynsgrøt eller havrevafler til frokost. Næringsrik mat som holder energien oppe i mange timer i en travel barnehagehverdag.

Havrevafler; 75 gr havregryn, 2-3 egg og 2 dl væske (jus/vann/melk), 1 sa honning og litt salt blandes sammen og står i kjøleskapet over natta. På morran har jeg i olje og væske til en passe røre. Jeg steker dem godt og serverer med syltetøy på. To vafler rekker til frokost, og resten er en del av lunsjen. 

Og en da ett fra Silja;

So, this is the truth and nothing but the truth:
I ukedagene handler jeg kun inn sunne alternativer; grønsaker, frukt, cottage cheese, mager kesam, kylling, karbonadedeig, skummet melk..... jeg kjøper aldri brus, kjeks, sjokolade eller dårlige middagsalternativer når jeg handler mat.

Unntaket fra denne regelen er etter konkurranser og/eller harde treningsøkter midt i uka. Da hender det at jeg skeier ut på vei hjem (feks. litago).

Utfordringen er derfor ikke egentlig det jeg handler i ukedagene men lørdagsgodtet jeg handler, fordi: ofte kjøper jeg en stor plate sjokolade. Denne sjokoladen varer selvsagt mye lenger enn lørdagskvelden og resultatet er at jeg småspiser sjokolade utover i uka. Har lillegutt fått saltstenger på lørdag, ja så småspiser jeg også saltstenger utover uka.... så dette er i grunn min største utfordring! Småspising av rester fra helgen! Og det er jo til å bli skamfull av for alle har vi jo lært at tilgjengelighet er vår verste fiende i denne sammenhengen.....

Denne lørdagen ble derimot den store sjokoladeplata satt tilbake i hylla og erstattet med en skral lite pose smågodt hvis innhold forsvant lørdagskveld. Ingen saltstenger ble kjøpt. Så jeg går altså inn i denne uka uten rester fra helgekosen i skuffer og skap. Det betyr i grunn at den virkelige utfordringen starter NÅ!

Silja :-)


Så da er vi i gang med enda en sunnere uke! FLINKINGER :)

Jeg for min del leser og leser OG LESER...
Så derfor bittelitt fjern denne uken -eksamen lørdag og søndag -kommer sterkere tilbake ;)

Heier på dere hele veien til mål!

klem Kine 

2 kommentarer

Silje Grytbakk

28.08.2012 kl.12:34

Jeg er på diett for tiden, men har funnet ut at det er ingen hindring fra en god og spennende frokost!=) Utrolig hva man kan lage ut av proteinpulver, havregryn, eggehvite og litt bakepulver!:) Den siste tiden har det dukket opp alt fra eplekaker, proteinpannekaker, marmormuffins til krydderkaker til frokost! Nammenamm=)

Logan

29.08.2012 kl.20:03

Godt å se at det er flere som har like stort fokus på helse som meg.

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits