Slik takler du forkjølelses-sesongen!

Vi stuper rett inn i en solfylt høst, og jeg kan ikke annet enn glede meg over godværet som følger meg på morgenturer nå. Etter en så lang og regnfull sommer. Men med høsten kommer også kulde, og de kjente og kjære "forkjølelsesbølgene". Er du av de som da tyr til Solhatt, honning, te og store doser vitamin-C?

Jeg er også av den typen som i panikkens time (når du kjenner hodet og nesa tetner, og halsen blir sår, og du vil gjøre alt for å stoppe utviklingen videre!) gjerne tyr til det "jeg har hørt" skal virke. Så sånn gikk det i forrige uke, da barnehagebarn hadde dratt med seg sykdom inn i huset... Det første jeg gjode, var å koke meg en stooor kopp te med honning i, for det skal visst "smøre" halsen, og biprodukter i honningen skal visst virke sykdomsbekjempende. Men gjør det virkelig det? Jeg lurte, og søkte. I forskerbaser (for på internett finner man mye svada også, så man får ta sine kilder med en klype salt). Der fant jeg ingen overbevisende dokumentasjon på at honning faktisk kan gjøre noe med forkjølelse, så for min del ble det med den ene koppen fylt med sukker. Den neste tok jeg uten!

(honning har dog vist tendens til å redusere natthoste hos barn, for de som plages med det, og en viss sårhelbredende effekt)

Jeg fant ikke noe dokumentasjon på at te eller vin, to drikker fulle av antioksidanter, kunne helbrede meg heller. Det var noen studier som antydet at de som regelemessig drikker mye te, har mindre forekomst av influensa, men det hjelper ikke meg når jeg nå ser etter måten å akutt "helbrede" meg fra forkjølelse. Solhatt var veldig i vinden for noen år tilbake, og mange har nok holdt fast ved denne enda. Den skal kunne ha noe effekt om du bruker den i det du føler de første symptomer på forkjølelse, og kan da forkorte sykdomsforløpet. Problemet mitt er at jeg sjeldent har en solhattflaske stående klar i kjøleskapet til en hver tid, og i alle fall ikke på senkvelden når symptomene begynner å bli veldig fremtredend (pst! Man skal ikke bruke Solhatt forebyggende eller i over 8 ukers varighet i strekk). Vitamin-C har vist lite overbevisende effekt selv i doser på 2-4 gram pr dag (og høyere doser enn dette gir ofte magebesvær for de fleste).

Jeg endte opp med å helle i meg alt jeg fant av fornuftige matvarer som kan tenkes å styrke meg og mitt immunforsvar: en god dose hjemmelaget tomatsuppe (full av tomater, hvitløk, løk og paprika), 2-3 kopper te, en gode neve solbær fra egen hage (-med litt vaniljekesam til) og en omega-3 drikk smaksatt av aronia- og granateple juice. Vinen og honningen fikk stå urørt i bakgrunnen .. Masse antioksidanter altså, litt væske og omega-3. Og så la jeg meg tidlig.

To og en halv dag senere var jeg frisk-som-en-fisk igjen. Skal vi våge å tro på effekter av antioksidantrike matvarer og drikker?

 

Vel, uansett - i min søken på hjelp, fant jeg følgende tips:

  • VITAMIN-D ser ut til å være den nye "Vitamin-C" i fokuset på å forebygge influensa og forkjølelse. Men her gjelder det å ha et godt daglig inntak, slik at vitamin-D status er god året rundt. Denne styrker nemlig immunforsvaret som skal gjenkjenne virus og bakterier i et tidlig stadie!
  • Drikk daglig te; en drikk full av antioksidanter som styrker bla immunforsvaret
  • VASK HENDENE for det er ofte her smitten skjer: fra tastaturet du sitter ved nå, fra dørhanker, fra eplet du tok i butikken, fra hånden du nettopp hilste på. Så vask hender regelmessig, og i alle fall før du spiser!
  • Kle deg etter vind, vær og temperatur (..bør være innlysende)
  • Spis "5 om dagen" i frukt og grønnsaker finner du ikke bare antioksidanter, men også andre immunstimulerende stoffer. La oss påpeke løk, hvitløk, kålarter og sitrusfrukter!
  • Lag mat med skikkelige råvarer (feks ikke tomatsuppe fra pose, men fra friske råvarer. Ikke potetstappe fra pose, men fra egne, kokte poteter etc)
  • Drikk rikelig, men ikke for mye. Mange har hørt at man skal drikke mye når man er syk, men overdrevent inntak, kan vanne ut saltbalansen i kroppen. Les mer hos forskning.no

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits