Tur med mening!

Da jeg var yngre hadde jeg en fast løperunde i skogen på toppen av boligfeltet vårt. Med tiden turte jeg prøve de andre stiene som stadig grenet seg ut fra den faste lille, runden min. Det var da jeg plutselig fikk en bedre oversikt på hvor jeg faktisk befant meg "i verden", da jeg kunne dukke opp på andre kjente steder da jeg nådde den andre enden av stien. Oppdagelsesferd i sitt eget oppvekstmiljø! (På bildet er jeg ca 15 år gammel, og avslutter løpeturen med spensthopp foran garasjen - det var da jeg drev med volleyball!).

I dag har jeg flyttet fra Akershus til Østfold. Her har jeg nå bodd i 9 år. Det er fantastiske skogsområder, jorder og landlig fred her: jeg elsker det! Jeg jogger gjerne en tur i skogen, og opplever både sjelefred (!), nødvendig pause fra småbarns-familieliv,speeder opp forbrenning og får meg en god trening. Jeg fant raskt en trygg runde som jeg lenge benyttet som joggerunde. Stadig oftere lot jeg blikket vandre på de utallige små og store stier som løp utfra denne runden: "hvor leder de hen? Er de lange? Egner de seg for joggetur? Skulle ønske det var noen kjentfolk jeg kunne spørre om råd!"....

 

KJENNER DU NÆRMILJØET DITT?

Det er mange som vokser opp i et tilsynelatende kjent miljø, kjenner det ut-og-inn, i alle fall på de veger man vanligvis ferdes. Men kjenner du VIRKELIG til alle turmulighetene rundt deg? Har du tatt alle fjelltoppene? Prøvd alle avstikkerne? Sett alle verneverdige steder? Sett alle utsiktspunktene? Funnet alle de idylliske og litt mer skjulte badestedene? Jeg husker feks at jeg gjennom hele oppveksten tilbrakte sommeren på vestlandet (Ålesund) med familien. Fast for oss var minst én tur opp Sukkertoppen. Det va rjo noe "alle" gjorde, turen var spennende for små barneben, og utsikten var fenomenal for en østlending. Jeg ble derfor svært overrasket da barna jeg fant i gata til bestemor, aldri hadde vært der! Det lå jo rett utenfor stuedøra deres!

Her i Råde har jeg nå blitt godt kjent med de fleste stier i skogen bak huset vårt. Jeg har fått mange flotte treningsrunder, og de går via skjulte hytteområder rundt innsjøen her, via utkikksposter (som Fugleleiken), via en vernet Skanse, via batterivegen opp til Skansen (se bildet!) m.fl. Jeg kom jo til det punktet, at skulle jeg bli kjent med området rundt her, måtte en jo bare hoppe i det å prøve. Om man ikke vet hvor stien ender, får man bare følge den da - den går jo samme vege tilbake!

TURER ER FLOTT RESTITUSJONSTRENING (!)

Vi trener jo mye, gjør vi ikke? :) Joda, vi trener mye! Det er jo derfor vi skriver denne, og leser denne, bloggen! Man trenger også å hvile da, altså restituere. Men det behøver ikke bety at du må ligge stille! Du kan også ta en rolig tur når du ikke har treningsdag! I dag har vært en slik flott dag; supert solskinn og 19 grader (samt litt vind da!). Jeg og barna pakket sekken; vi tar piknik i skogen! Og en liten skattejakt!

Har du hørt om Geocaching? Jeg ble kjent med dette for bare noen måneder sidne, men synes det er en genial idé! Nå får jeg barna ENDA enklere med på tur. Vi går jo skattejakt!

Poenget med geocaching er at du finner fram til steder hvor noen har lagt en "skatt" via geocaching-medlemssidene (eller via App på smartphones). Ved hjelp av GPS og koordinater, finner man fram til stedet hvor "skatten" ligger. Jeg bruker ipaden min, og barna får veksle på å holde den (spennende!). Slik har jeg oppdaget enda flere flotte steder i mitt lokalmiljø; feks et flott utkikkspunkt i nabobyen i dag (se bilder fra turen), og tidligere en spennende kvartsgruve rett bak i skogen hos oss. Skatten kan være alt fra en notisblogg der du noterer at du "fant den" og har vært her, til små eller store skatter du kan ta med deg. Og da legger du selvfølgelig noe tilbake også! Man kan selv også lage slike "skatter", og dette er jo en flott måte å vise fram dine favoritt natursteder til andre!

Mora er også med!Galopp, galopp

 

Jeg tar også ofte barna med på arrangerte turer fra Den Norske Turistforening. De har egne turer for folk flest, for eldre, for ungdom og for barn. Sjekk nettsidene deres, finn din lokalgruppe og hvilke turer de har planlagt i tiden framover. Du finner ofte disse turene annonnsert i lokalavisa uken før også! Dette er flotte måter for barn OG ungdom å bli kjent med andre turglade, jevnaldrende. Og ikke minst å oppleve trening og natur i fellesskap - i områder du kanskje aldri selv ville funnet fram til!

 

Slike turer kan også brukes som kveldsaktivitet en ordinær hverdag. Ta med kveldsmaten i sekken, og husk godt med drikke! 

3 kommentarer

...

16.09.2012 kl.18:24

Hei :) Jeg lurte på en ting som dere muligens kanskje har svaret på? :) Jeg er en jente på 20 år som har begynt å spise sunnere og mindre kalorier, og derfor er vekta på tur ned. En venninne av meg har gjort det samme og hun mista mensen etter ett halvt år. Hun har gått ned rundt 18 kilo og er nå innenfor normalen og ikke overvektig. Lurer på om dette kan skje med meg da jeg går på p-piller? Er litt nervøs for at jeg plutselig skal miste mensen og dermed tro jeg er gravid. Takk på forhånd.

kvinnetrening

16.09.2012 kl.20:29

...: Heisan!
Å miste menstruasjonen er ikke en idell situasjon; en hver kvinne som har kommet inn i menstruasjonsalder (gjennom pubertet), skal ha sine perioder kontinuerlig frem til menopause (ca 45-55 år gammel). Å miste den handler om kliniske tilfeller som bør avdekkes (feks hormonforstyrrelse), stress eller for lavt energiinntak i forhold til behovet. Jeg synes ikke frykten for å "tro" at man er gravid er det mest betenksomme her, men det vi har skrevet om før - benskjørhet: http://kvinnetrening.blogg.no/1314274372_hva_har_du_ikke_mense.html

P-piller vil uansett kamuflere en eventuell hormonendring som gjør at du ville mistet menstruasjon, da p-pillene gir deg de hormoner du trenger for å holde syklusen i gang. Med p-piller skal du jo uansett ikke bli gravid!

Din venninne har hatt en stor vektreduksjon, og spørsmålet er om dette har vært et stort stress for kroppen på kort tid, eller om hun nå også har for lav vekt i forhold til idellt for henne. Jeg håper hun oppsøker lege for utredning, og raskt for rettet opp evnt energi-ubalanse.
For din egen del, bør det handle om en sunn livsstilsomlegging (høres bra ut slik du kort beskriver), der du maks går ned 0,5-1 kg pr uke inntil du når normalvekt. Denne kan du finne med en BMI-kalkulator på nettet, feks: http://www.bmi-kalkulator.no/

18.09.2012 kl.19:36

Hei,

Jeg har trent en del "tung" styrke tidligere og føler da at jeg er veldig "tung" i bena når jeg skal jogge. I sommer har jeg ikke trent styrke i det hele tatt og da løper jeg mye lettere og fortere. Jeg vil gjerne gjøre begge deler samtidig - hvordan kombineres det best?

Skriv en ny kommentar

kvinnetrening

kvinnetrening

34, Fredrikstad

Kvinnetrening.no er DIN hjelp til et bedre og lenger liv! Vi gir deg alle verktøy du trenger for å leve litt sunnere; tilrettelagt treningsprogram, kostholdsprogram, følger deg opp OG du har tilgang til et team av lege, ernærngsfysiolog, personlig trener, sexolog og motivator :) På denne bloggen vil vi dele litt av vår hverdag, både fra gründeren bak kvinnetrening, Kine, og fra ernæringsfysiologen Therese.

bloglovin

Kategorier

Arkiv

hits